bezár
 

színház

2019. 04. 30.
Szőröstül-bőröstül becsomagolva
Lüszisztráté az Ódryn
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Beavató szertartás részesei lehettünk az Ódry Színpadhoz tartozó Hevesi Teremben. Ott fogad minket pár, a Színművészetin tanuló diák, hangszerrel a kezében. Felcsendül a jólismert Ha az életben című, Kispál és a Borz együttes slágere. A játszótér jobb oldalán pedig ott várja a közönséget mosolyogva az asztal mögött ülő Karsai György tanár úr. Ő a szertartás „sámánja”, aki összeköt minket Arisztophanésszal, mai világunkat a Lüszisztraté című dráma világával.

Lüszisztraté athéni nő, aki összegyűjti a spártai és az athéni asszonyokat, és így együtt elhatározzák, hogy addig nem engedik maguknak és férjüknek se a szerelmeskedést, ameddig nem lesz béke az Athén és Spárta között dúló peloponnészoszi háborúban. Röviden, tömören erről szól Arisztophanész pikáns, trágár, ám nagyon is megrázó és elgondolkodtató, édes-keserű ókomédiája. Karsai György pedig a remek dramaturgiai érzékkel megrendezett pontokon „szól bele” az előadásba. Arisztophanészről, a görög korról és a görög drámáról szóló értékes és hasznos megjegyzései, kiegészítései és magyarázatai hallatán olyan érzésünk van, mintha a drámákban (is) fellelhető lábjegyzeteket olvasnánk. Ráadásul a szóban forgó dráma új fordítását halljuk, amelyet Karsai és a rendező, Szilágyi Bálint készített el.

Szkéné színház

Színházi nyelven megfogalmazott és létrehozott drámaolvasásnak vagyunk tanúi, amelybe nagyon jól illeszkedik Szilágyi rendezése. A jelzésértékű kellékek (például ujjbáb, padlizsán), jelmezek (mint a különböző színű bundák vagy az arany színű cowboykalap) használata a dísztelen térben a fiatal játszókat segíti. Mintha a drámához készített illusztrációkat néznénk. Kiegészítői, nem elsődleges látványelemei az előadásnak, ily módon tudnak az együttesként is, ám külön-külön, individuumként is megjelenő hallgatók kibontakozni. Mozgásban, hangban és gesztusokban egyaránt. Az illusztratív előadás középpontjában a Lüszisztratét hidegen, pontosan, kicsit sem túlzóan játszó Bajor Lili, aki körül egy remek koreográfia részeként lép színre a többi szereplő. Így a rendezés egyenrangú társa Karsai közbetoldásainak, Karsai pedig elválaszthatatlan része az előadásnak. Külön bravúr, hogy nemcsak a tanár úr, hanem a felénk forduló, nekünk táncoló, hozzánk több szólamban éneklő egyetemi hallgatók is párbeszédbe lépnek velünk. Úgy beszélnek hozzánk, hogy nem érezzük szükségét, hogy bólogatáson és mosolyon kívül szóval is feleljünk.

Szőröstül-bőröstül becsomagol minket Lüszisztratén keresztül Arisztophanész, Karsain, valamint Szilágyi előadásán keresztül pedig az egész görög drámairodalom és a kultúra is. A beavatószínházi formának köszönhetően egészen újszerűen fogadtuk magunkba az athéni drámaíró művének cselekményét. Megértve, megtanulva, ráismerve, mégis, saját gondolatainkkal, előadásélményünkkel gazdagítva-gazdagodva.

Ha legalább havi egy irodalomórán beszélnének meg a diákok egy görög drámát ilyen módon az iskolában, biztos vagyok benne, hogy az örök igazságokat tartalmazó művek most népszerűsége az egekbe szökne.

Arisztophanész: Lüszisztraté – beavatószínház. Játsszák: Bajor Lili, Cseri Hanna, Ecsedi Berta Csenge, Fodor Orsi, Gardenö Klaudia, Hevesi László, Maróthy Anna Zorka, Siflis Anna. Beavató: Karsai György. Rendező: Szilágyi Bálint. Bemutató: 2019. február 16., Ódry Színpad. Fotó: Szilágyi Bálintról: Brozsek Niki (papageno.hu)
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Németh Fruzsina Lilla --


További írások a rovatból

színház

Boncasztal és polgári szalon: az önzés terei Boncasztal és polgári szalon: az önzés terei
Hegymegi Máté Molière-rendezése a Radnóti Színházban
színház

Trauma és létezés harmóniája Trauma és létezés harmóniája
Szabó Réka A létezés eufóriája című dokumentumfilmje
színház

A beszéd nagyon komoly automatizmusunk A beszéd nagyon komoly automatizmusunk
Interjú Kelemen Márta logopédussal, beszédtechnika tanárral
színház

Az ördög báránybőrt visel Az ördög báránybőrt visel
Az Ördög a Városmajori Szabadtéri Színpadon

Más művészeti ágakról

Vivaldi/Jupiter, Alpha Records, 2019.
art&design

Én lenni, nem Én lenni, nem
Késői gondolatok az „új szenzibilitásról”*
Kortárs ifjúsági és YA irodalom a középiskolában
irodalom

Huszonegyedik #11 Huszonegyedik #11
Történetmondás 2.0 - Játéktudomány és transzmedialitás


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés