bezár
 

irodalom

2019. 10. 19.
Családi hálók a Margó Vásárszínpadán
Margó 2019 - Barnás Ferenc és Harag Anita
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Négy napon át bolyongtam a Margó fesztiválon, belehallgatva minden beszélgetésbe, ami kicsit is érdekesnek tűnt. Sokszor ültem le a Vásárszínpad nézőterének valamelyik babzsákjába. Itt minden pezsgőnek tűnt: a könyvbemutatók közben  is közvetlenül éreztem a zsibongást, hallottam a könyvvásár hangjait. És itt fedeztem fel egy meglepő párhuzamot két mű, Barnás Ferenc Életünk végéig és Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb című prózakötete között.

Meglepő párhuzamnak nevezem, hiszen a két könyv merőben eltér egymástól: más az életműben elfoglalt helyük, műfajuk, stílusuk, narrációs perspektívájuk. Ami mégis felkeltette az érdeklődésem, az egy motivikus kapcsolódási pont, a családi magány központivá tétele volt.

Barnás Ferenc esetén az Életünk végéig című családregénye nem az első nagy lélegzetvételű munkája. Sőt, ez az írása párbeszédbe is lép egy korábbi munkájával, A kilencedikkel. Az író, aki kedveli az útvesztőket, az olvasókra bízza, hogyan építik fel a kapcsolatot a két regény között. Ezekből is látszik, hogy a család tematikája foglalkoztatja Barnás Ferencet. Íróként másképp viszonyul a család fogalmához, mint magánemberként, könyveiben professzionális feldolgozásra törekszik. Az Életünk végéigben sok megválaszolhatatlannak tűnő kérdés tör felszínre: mennyire és hogyan szeretünk? Hogyan maradhatunk autonómok egy családban? A sértődések oka függ-e az eltérő kódhasználattól?

Fotó: Hering Orsolya

A család bizony trükkös műfaj, mutat rá a beszélgetést moderáló Rostás Eni: nem mi választunk, mi már kész szabályrendszerbe születünk bele. Az itt uralkodó kapcsolatok természete egyedi. Egy testvérre sokszor nem emberként, hanem saját részünkként tekintünk, mondja Barnás. A családban létezni nem más, mint egyszerre része lenni saját létünknek és egy közös létezésnek is. Itt már nem tartható fenn az Anna Karenina kezdősoraiból kiolvasható dichotómia: a családok vagy boldogak, vagy boldogtalanok. Itt más erők irányítanak, teljes hálózatot szőve a karakterek köré; ha egyikőjük mozdul, berezeg az egész háló.

Tóth-Czifra Júlia felhívta a figyelmet arra, hogyan fejeződik ki ez a hálózatszerűség. A könyvben 30-40 szereplő is név szerint szerepel, az olvasó beleszédül ebbe a néváradatba. Minden karakter a saját hangjával jelenik meg. A testvérek harcolnak azért, hogy valahogy egyben tartsák ezt a hálót. A küzdelem ugyanakkor egyéni síkon is jelen van, a főszereplő életében. Ugyanígy többféle értelmezésre ad lehetőséget a mű címe: életünk végéig vágyott álom a szerelmi szál szintjén, de utal kapott családra is. Emellett a cím emeli ki a tényt, hogy az előttünk zajló cselekmény legnagyobb traumái már rég lezajlottak, ezek már csak utórengések.

Fotó: Hering Orsolya

Harag Anitának Barnás Ferenccel ellentétben ez az első könyve. Mint minden elsőkötetes beszélgetésen, most sem ússzuk meg kitérő nélkül: Turi Tímea beszélgetésük elején leszögezi, hogy ez a könyv nem tipikus első kötet, bármikor megjelenhetne az életműben.

Az Évszakhoz képest hűvösebb novelláskötet, a családi magány nem kizárólagos téma, de dominálja a történeteket. A bonyolult hálózatokat a műfaji különbségből kifolyólag itt nem egy bonyolult családi séma, hanem a különböző történetek eltérő hangjai teremtik meg. A szituációkban Harag Anita közelről vizsgálja meg, mi hogyan működik, őt a szituációk és cselekvések, a reakciók érdeklik.

Míg Barnás Ferencet a családi mechanizmusok, addig Harag Anitát az egyén családon belüli pozíciója érdekli elsősorban. A testvéri kapcsolatok helyett itt generációk, elsősorban nagymamák és unokák kerülnek szembe egymással. Ellentétes nézeteik nem csak az életkor, hanem a történelmi tapasztalatok különbségeiből is erednek. Fokozottan hangsúlyossá válik a kérdés: ki lehet-e lépni az örökségből, vagy megragadunk egy tudatállapotban? Ezek a kérdések furcsán érintenek, előzetes elmélkedéseimet hangosítják most ki. Feszültebben figyelek.

Fotó: Margó Fesztivál

A kérdésekre azonban sem a kötetnek, sem az egyes női elbeszélőknek nincs válasza. (Szerencsére, mondja Turi Tímea.) Kétségtelen viszont a probléma összetettsége. Egyes szám első személyű elbeszélőkkel különösen nehéz a kérdések több oldalának megmutatása, jegyzi meg Anita.

A beszélgetésből a következő mondat ragad meg bennem a leginkább: két családtag szeretheti egymást, de ettől még nem kell kedvelniük is a másikat. Ez a kijelentés nemcsak elindítja a gondolataimat, de vissza is csatol Barnás Ferenchez, aki a testvéri kapcsolatot hasonlóképpen értelmezte.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Fazakas Réka --

1999-ben született Sepsiszentgyörgyön. Bölcsészeten és színháztudományok szakon tanul. Egyik lába Erdélyben, a másik Budapesten.


További írások a rovatból

irodalom

Kidobni a metafizikát Kidobni a metafizikát
Kritika Purosz Leonidasz „Egy férfi sosem hagyja félbe” című kötetéről (Magvető, 2019)
irodalom

Lehet igazad úgy is, hogy oda se nézel Lehet igazad úgy is, hogy oda se nézel
Kiss László–Bérczesi Róbert: Én meg az Ének. Behúzott szárnyú felfelé zuhanás, Budapest, Athenaeum, 2019.
irodalom

Éljen a kés? Éljen a kés?
Könyvbemutató 2019. október 31-én
irodalom

Az izoláció tematikája az izlandi irodalomban Az izoláció tematikája az izlandi irodalomban
Margó 2019 - Jón Kalman Stefánsson és Sigríður Hagalín Björnsdóttir

Más művészeti ágakról

Háttérinterjú Osváth Gáborral a fiatal magyar filmről, pályakezdésekről, motivációról
„Mire való ez a gomb?” – Egy este Bruce Dickinsonnal, Budapest Kongresszusi Központ, 2019. november 2.
színház

Drágám, megjöttek a perverzek! Drágám, megjöttek a perverzek!
Többszörös orgazmus a Budapesti Anarchista Színház előadásában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés