bezár
 

zene

2020. 02. 22.
Gradus ad Capitolium
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hosszú évek óta biztos siker az, ha Joyce DiDonato újabb projektjét szenteli a barokk operarepertoárnak, legyen bár szó Händel-remekművekről vagy ismeretlen kismesterekről. Az Erato Agrippina-felvétele tökéletes lehetőséget szolgáltat arra, hogy az amerikai énekesnő tehetségét ismét megcsillogtattassa: ez bizonyul egyben a lemez elsődleges művészi értékének is.

“Viva il caro Sassone!” (Éljen a drága szász!) – hangzott a legenda szerint Händel éltetése 1709-ben Velencében, az Agrippina bemutatója nyomán: a mű Händel első nagy operai sikereként vonult be a zenetörténetbe. Az Agrippinával Händel az újonnan született opera seria műfaji kereteihez igazodott, bár néhány kihágással: a da capo ária és recitativo secco sorozatának folyamát cavatinák és együttesek is megtörik, a seria szerkezeténél lazábbá, de színesebbé is téve az opera zenei szövetét. Az Agrippina szellemiségében azonban igen távol állt a Metastasio-féle librettók komoly moralizálásától. A mű szorosabban kötődik a kora barokk velencei operák kicsapongó világához: nem túlzás Monteverdi Poppea megkoronázásának kései utódját látni az Agrippinában. A történet hatalmi és szerelmi intrikák köré szerveződik: Agrippina fia, Nerone, számára szeretné biztosítani a császári trónt, melynek érdekében Claudio új kegyencét, Ottonét kell eltávolítani az útból; Claudio, Nerone, és Ottone mind Poppea kegyéért versengenek, Poppea pedig Agrippina machinációiból és a kialakuló szerelmi sokszögből egyaránt igyekszik a lehető legszerencsésebb módon kiszabadulni. Noha kirajzolódnak a relatíve “jó” és “rossz” szereplők ellentétpárjai (Agrippina és Poppea, valamint Nerone és Ottone alakjaiban), a boldog végkifejletben a gonosz nem nyeri el didaktikus módon méltó büntetését. A három felvonáson keresztül húzódó cselszövések legvégére Agrippina hatalmon marad, Nerone megszerzi az áhított caesari címet, Claudio tovább basáskodhat családja és birodalma felett. Ez a stíluskeveredés, a szórakoztató (és erősen komikus) jelleg megtartása nem kevéssé járulhatott hozzá ahhoz, hogy az Agrippina a barokk opera újrafelfedezése után is nagy sikernek örvendjen: a Giulio Cesare, Rodelinda, és Alcina hármasa mellett Händel legtöbbször lemezre vett, a Rinaldóval együtt pedig leggyakrabban játszott operái közé tartozik.

prae.hu

Az Erato új felvételét azonban érezhetően nem egy népszerű opera újabb interpretációjának igénye motiválta. “Viva la Yankee Diva!” – mondhatnánk a lemez borítóját szemlélve, melyen Joyce DiDonato trónol egyedül, magabiztos, titokzatos mosollyal szemezve a nézővel. Nem csak DiDonato-mint-Agrippina, a majdnem négyórás opera során töretlen energiával intrikáló császárné jelenik itt meg, hanem DiDonato mint maga a művész és sztár, a felvétel raison d'être-je. A borító nélkül is nehéz lenne mást látni a felvételben azonban, mint Joyce DiDonato érett repertoárjának legújabb lenyomatát. A lírai mezzoszoprán bevett szerepeiből többnyire kinőve DiDonato türelmesen, de eltökélten építi már hatodik-hetedik éve új szerepkörét, melynek a Stuart Mária, Alcina, Szemirámisz, és A trójaiak Didója után Agrippina most a legújabb állomása.

Agrippina szerepe pedig az Alcina óta DiDonato egyik legjobb választása. Az énekesnőnek a barokk zene és kifejezetten Händel iránti affinitása kétségbe nem vonható: az Agrippinával azonban DiDonato olyan tour de force teljesítményt nyújt, amilyet a Drama Queens albuma óta nem hallhattunk. DiDonato Agrippina első recitativójával megragadja a hallgató figyelmét, és nem engedi azt ellankadni: előadásának drámai ereje éppolyan páratlan, mint amilyen lenyűgöző vokális virtuozitása. Nem tagadható természetesen a stúdiófelvétel előnye: nem érződik a felső regiszterben enyhén erőlködő, kifakuló hang, mely az utóbbi években már kifejezetten jellemző volt DiDonato fellépései során. A Metropolitan Opera e hónap végi közvetítésével a nagyközönség megítélheti majd, hogy DiDonato élő előadásban mennyire alkalmas a szerepre – vitathatatlan azonban, hogy lemezen DiDonato alakítása lenyűgöző.

A Grammy-díjas In War & Peace album után DiDonato méltó partnerének bizonyul ismét a felvételen Maxim Jemeljanicsev és az Il Pomo d’Oro együttes. A zenekar az énekesnővel együtt a lemez legjobb előadását nyújtja, nem csak sziporkázó, energetikus, de mélyen drámai játékkal szólaltatva meg az operát. Jemaljanicsevet korábban kissé súlytalan karmesternek éreztem: az Agrippinával most számomra bizonyította, hogy nem csak a zenei kíséret biztosítójaként tud működni, hanem igen kiemelkedő önálló interpretációkra is képes.

A DiDonato köré szerveződő szereplőgárda bővelkedik még a barokk opera specialistáinak nagy neveiben: legmegosztóbb tagja a Neronét éneklő Franco Fagioli lehet. Fagioli megkérdőjelezhetetlen magabiztossággal hódítja ugyan meg Nerone bravura-futamait, de virtuozitásával igen egyenetlen, kellemetlen hangszín párosul, mely a felső regiszterben bántóan éles hangéllel egészül ki. A szereposztás mereven egyhangú aspektusát képezi, hogy mindhárom magas férfiszerepet kontratenorok töltik be: Fagioli esetében sem bántam volna, ha inkább egy mezzoszopránt választottak volna a szerepre.

Nem érheti hasonló kritika a szereposztás többi tagját. Kimagasló a Poppea szerepében fellépő Elsa Benoit teljesítménye. A Bayerische Staatsoper műhelyének növendékei közül kikerülő fiatal szoprán ragyogó énekhangjával és biztos énektechnikájával elbűvölő alakítást nyújt, és könnyűszerrel megállja a helyét DiDonato Agrippinája mellet. Öröm újra barokk szerepben hallgatni Luca Pisaroni selymes basszbaritonját: Pisaroni sztentori hangja tökéletesen illik a császári szerephez, bár a szerep alakítása kissé túl komolyra sikerült, hiányzik az a komikus él, mely Claudiónak az opera során egyre nevetségesebbé váló alakját határozottan megilletné. Kellemes meglepetés az Ottonét éneklő Jakub Józef Orliński is, akit DiDonatóhoz hasonlóan jelentősen segíthet, hogy a lemez a stúdió-, és nem koncertfelvétel: az élő előadásokról készült felvételeken érezhetően vékony hangja itt puhán, de kellő erővel csendül fel, érzékletesen szólaltatva meg a szerelmes fiatalember szerepét. A Voi ch’udite ária előadása a lemez egyik fénypontja: Orliński előadása nem csak szívfájdítóan szép, de egészen különleges, csaknem nőiesbe hajló androgün hangszínnel szólal meg, a kontratenorok közt ritka audiális élményt teremtve. Orlińskihez hasonlóan dicséretre méltó az udvaroncok szerepében a Pallantét éneklő Andrea Mastroni, illetve a lemez harmadik kontratenorja, a Narcisót alakító Carlo Vistoli teljesítménye.

A felvétel végighallgatása után valami mégis hiányérzetet szült: az előadás remek, de mégsem kiemelkedő. Egyik énekes sem ér fel DiDonato alakításának drámai erejéhez, nem érződik az a pezsgően élő előadásmód, mely például René Jacobs felvételeit jellemzi – a lemez elemeiben megragadó ugyan, de nem áll össze átütő egésszé. Ha mást nem, egy dolgot egészen biztosan elért azonban a felvétel: régóta nem vártam ilyen türelmetlenül a Metropolitan HD-közvetítéseinek egyikét, mint most az Agrippinát – Joyce DiDonatóért.

nyomtat

Szerzők

-- Gyárfás Orsolya --


További írások a rovatból

A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 43. számáról
Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
farkas d. gergő mama című táncelőadása a Trafó színpadán
Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés