bezár
 

art&design

2021. 11. 13.
A vallaurisi kerámia aranykora
A Musée Magnelli, musée de la céramique átfogó kiállításáról
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A Francia Riviéráról legtöbbünknek a fényűzés, a monacói kaszinók előtt parkoló luxusautók, Nizza híres szállodákkal övezett tengerparti sétánya vagy éppen a Cannes-i filmfesztivál vörös szőnyegének sztárdömpingje juthatnak eszünkbe. Azonban a mediterrán terület egyben művészeti központ, ahol számtalan kiállítóhely, köztük száznál is több múzeum várja az ide látogatókat. Ezek egyike a Vallauris alig 25 ezres lakosságú községében található Museé Magnelli, musée de la céramique, amely Franciaország egyik jelentős 20. századi kerámiagyűjteményének ad otthont.

Itt rendezték meg 2021 júliusa és októbere között a „Vallauris – La ville atelier (1938-1962)” című időszaki tárlatot azzal a céllal, hogy mintegy 40 művész sokszínű alkotásain keresztül betekintést nyújtsanak a város kerámiaművészetének aranykorába. E tárlat apropóján foglalkoztam Rozsda Endre kerámiával Agyagba szőtt víziók című korábbi cikkemben.

prae.hu

Már a kiállítás helyszíne, Vallauris kastélya is különleges: a Lérins-i apátság fennhatósága alá tartozó egykori kolostor, amelyet a 16. században jelentős mértékben átépítettek, a régió kevés reneszánsz épületének egyik legszebb példája. A műemlék két múzeumnak is helyet ad: a bejárattól balra található az ország három Picasso múzeumának egyike (Musée national Pablo Picasso – La Guerre et la Paix), ahol a művész grandiózus Háború és béke című ciklusát tekinthetik meg a látogatók, majd pedig az udvar másik oldalán a város kerámiamúzeumában folytathatják Vallauris kulturális örökségének felfedezését.

A Musée Magnelli, musée de la céramique földszintjén továbbra is Picasso igézetében maradunk, ugyanis itt, a múzeum állandó kiállításán a művészóriás kerámiáit tekinthetjük meg. Az 1946-ot követő évtizedek több mint 4000 darabot számláló kerámia munkásságából való válogatás egyértelművé teszi, hogy Picasso monumentális életművében a kerámia nem csupán egy kis kitérőt jelentett, hanem valódi szenvedélyt és elkötelezettséget. Az agyag plasztikussága, a kemencében történő égetés varázslata és a ragyogó zománc festékrétegek egészen új perspektívát jelentettek a zseniális alkotó és az őt Vallaurisba követő megannyi művész számára.

CapronRoger Capron (1922-2006): Fekete madaras váza, Madaras váza színes csíkokkal, Madaras lámpa, 1950 körül. Arnaud Serpollet gyűjteménye © Sylvain Deleu © ADAGP, Paris, 2021.

A kastély emeletén helyet kapó időszaki tárlat a kurátor –  és egyben a múzeum igazgatója – Céline Graziani átfogó koncepciója alapján négy részben mutatta be a vallaurisi fazekasművészet aranykorát. Az első szekció az 1938-46 közötti időszakban ideérkező új művésznemzedéket helyezte fókuszba, mintegy előzményét annak a virágázásnak, ami a tárlat második részének, az 1950-es évek fénykorát bemutató szekciónak a középpontjában állt. A harmadik rész a városba érkező művészek sokszínű alkotásait bemutatva a kor számos neves festőjének és szobrászának fazekasi munkássága előtt adózott, mígnem az utolsó szekció a város híres gyárainak és műhelyeinek történetét és az azokban folyó munkát prezentálta. Az egyes szekciók ugyan tagolták a kiállítást, azonban nem különültek el egymástól élesen, sőt, inkább egymásból következtek és számos ponton összekapcsolódtak. Így mutatták meg a kiállított művészegyéniségek munkáin keresztül azt az egységes organikusságot, amely igazán jellemzi a vallaurisi kerámia virágkorát.

Igencsak hosszú múltra tekint vissza Vallauris kerámiatörténete, hiszen a terület agyaglelőhelyeit már az ókorban is használták. A későbbiekben, a 16. század folyamán jelentős fazekastevékenység bontakozott ki a városban, az itteni mesterek elsősorban étkezéshez használt kerámiák gyártására specializálódtak. A 19. században ezek a jobbára kézművesipari műhelyként meghatározható termelőegységek igazi nagyüzemekké, gyárakká fejlődtek, több tucat szakmunkást foglalkoztatva. Azonban ez a virágzás csak az 1930-as évekig tartott, ekkor szorította háttérbe az öntöttvas- és alumíniumipar az agyagtárgyak gyártását.

Ebbe az alvó, kissé elhagyatott, ám nyersanyagban és technikai adottságokban gazdag kisvárosba érkezett meg egy sor fiatal képzőművész – például André Baud, Robert Picault és Roger Capron. Közülük elsősorban szervezőtevékenységük miatt Suzanne és Georges Ramiét kell kiemelnünk, akik még 1938-ban alapították meg Madoura nevű műhelyüket. A fémhiány ellenére a II. világháború alatt is folytatódhatott az üzemekben a kerámiagyártás, azonban érthető okokból a vallaurisi kerámia aranykorának kezdete csak a háború befejeztével jöhetett el.

RamieSuzanne Ramié (1905-1974): Váza, 1959 körül. Gyűrű alakú lámpatalp, 1956. Musée Magnelli, Musée de la céramique gyűjteménye, ltsz. 1995-12-1 és ltsz. D.1994-2-3 © Sylvain Deleu

Ekkor aztán hirtelen minden berobbant, és a következő tíz évben Vallauris igazi pezsgő műhelyvárossá alakult, ahol egymást érték az események, a kiállítások, újító kezdeményezések és persze a partik. Kétségtelen azonban, hogy Picasso érkezése volt az a szimbolikus pillanat, amely felhelyezte a várost a művészeti élet képzeletbeli térképére. A katalán művész 1946 nyarán látogatott először Vallaurisba, ahol találkozott a Ramié házaspárral, akiknek műhelyében néhány kerámiát készített – ezzel aztán egy hosszú és gyümölcsöző együttműködés vette kezdetét, melynek eredményeképp a művész 1948-ban pár évre le is telepedett a városban. Őt követve olyan neves képzőművészek fordultak meg a Madoura műhelyben mint Henri Matisse, Marc Chagall és Jean Cocteau, illetve költő és író barátai, például Paul Eluard és Jacques Prévert.

A kiállítás a másik legfontosabb műhelyként a Bataigne házaspár által alapított, 1950-65 között működő L’Atelier du Tapis Vert-t emelte ki, ahol több magyar származású művész, így Marcel Vertès és Rozsda Endre is megfordult. Sőt, a vallaurisi művészeti élet egyik emblematikus figurája, a férfi identitást felvevő „Madame Monsieur” Anton Prinner (született Prinner Annaként Budapesten) nem csupán dolgozott a műhelyben, hanem benne is lakott: azon kevesek közé tartozott, akik nemcsak nyaranta látogatták a várost, hanem hosszabb időre – esetében 15 évről beszélünk – Vallaurisba költöztek. Ezotériával átszőtt tárgyai, amelyek közül a Nap a Hold ellen című sakk-készlet (kép a fejlécben) a kiállításon is látható volt, különleges vonulatát jelentik a vallaurisi kerámiáknak. A tárlaton túlsúlyban lévő, hagyományosnak tekinthető kerámiatárgyak, például tálak és vázák között Prinner sakk-készletének finoman megmunkált hosszúkás figurái, egyiptomi istenábrázolások primitív szépségét idéző bábui egyedülállókként lehetett tekinteni, melyek önmagukban, szoborként is megállnák a helyüket.

Akadt azonban további meglepő érdekességek a tárlaton, melyeket szemlélve elsőre lehetetlennek tűnt egy egységes vallaurisi stílus definiálása: emeljük ki csak a bemutatott tárgyak között Nicole és Michel Anasse gyertyatartó baglyait, Capron bikás lámpáját és whiskys kancsóját, Grandjean-Jourdan fát imitáló festett alkotásait, Ramié lyukas vázáit, Brauner karcolt felületű sgraffito technikával készített táljait. Azonban éppen a hagyományos formák felszabadítása által a kerámia dimenzióinak kitágítása, az egyéni utak szabadsága az, ami leginkább meghatározza e legendás korszak alkotásait. Közös jellegzetességként a technikai precizitás, a határtalan képzelőerő, a kifejezés dinamizmusa mellett a kísérletezőkedv az, ami egységbe foglalja a műveket. Ezt a kiállítás bőséges, mégis éppen befogadható mennyiségű és megfelelően tagolt, a tér strukturális adottságait maximálisan kihasználó anyaga jól szemléltette. A kurátori munka alaposságáról árulkodott a gondosan válogatott, múzeumok mellett magángyűjteményekből kölcsönzött műtárgy-együttes, a látogatók befogadását segítő részletes falszövegek, illetve az átfogó katalógus, mely tanulmányokkal, archív dokumentumokkal és mintegy 300 reprodukcióval egészíti ki a tárlat anyagát.

A kiállítás, mintegy hab a tortán, pár lépéssel arrébb, a Salle Eden kiállítóterében egy izgalmas kitekintéssel zárult. Az itt bemutatott 1950-es években készült bútorok – például kerámiacsempékkel kirakott asztalok –, nagyméretű építészeti panelek, használati tárgyak a kerámia és a korabeli design, illetve az építészet kapcsolatába nyújtanak betekintést. Önreflexív módon arra is felhívták a figyelmet, hogy – még ha napjainkban már művészeti gyűjteményekbe integrálódott alkotásokra elsősorban műtárgyakként is tekintünk – a kerámiákat ne csak e megváltozott státuszukban, hanem primer funkciójukban, vagyis használati tárgyakként is szemléljük, amelyek a korabeli vásárlók mindennapjainak integráns részét képezték.

enteriőr„Vallauris la ville atelier 1938-1962” – kiállítási enteriőr, 2021 © Maxime Martins © ADAGP
Fejléc kép: Anton Prinner (1902-1983) Nap a Hold ellen, 1950 körül. Galerie Le Minotaure gyűjteménye © Galerie Le Minotaure jóvoltából

nyomtat

Szerzők

-- Dillmann Vanda --


További írások a rovatból

Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
art&design

Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
art&design

keresztes zoltán underdogimages fotóalbumának bemutatója
Kurátori bevezető

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés