bezár
 

irodalom

2022. 01. 03.
Égbolt-variációk
Nagy Márta Júlia: Elígért lány, Jelenkor Kiadó, Budapest, 2021.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Égbolt-variációk A kötet szerkezetének egyik központi motívuma bibliai evokáció, Márta, Mária és Lázár története. A bibliai testvérpár talán a fiú feltámadása miatt a legismertebb, ugyanakkor Nagy Márta egy másik történet mentén idézi meg őket. Az első ciklus Márta, Mária, Lázár című versében a modern korban jelenik meg a két nő személyisége, immáron minden szakralitástól függetlenül. Nagy Márta Júlia Elígért lány című második verseskötetéről Martzy Réka írt kritikát.

Nagy Márta Júlia Elígért lány című kötete égbolt-variációk gyűjteményének is tekinthető: „ablak maga az ég”(10), „sebzett égbolt” (17), „fordított égbolt” (18), „kettészakad az ég” (41), „kékesszürke égbolt-bozont” (49), „tükörégen” (51), „ráncosodó ég” (54), „babaszappankék égdarab” (71), „az égbolt véres verejtéke alatt” (77), „piszkos tavaszi égen” (80), „az égbolt abroncsaira” (81), amelyek körülölelik és körvonalazzák a kötet világát. Ez a világ fájdalmas, groteszk, széteső, öregedő, születő, tiszta és homályos, folyamatosan önmagába alakuló csendélet

prae.hu

Szokatlanul nagy terjedelmű egy verseskötethez képest, ami egyrészt teret adhat a kötet világának viszonylag teljes kibontakozására, ugyanakkor a túlnyújtás miatt le is rombolhatja  koherenciáját. Öt ciklusból áll, melyekben a versek nincsenek tematikailag tipizálva, mindegyik ciklusban felfedezhetők mitológiai Moira (10), Perszephoné a Nyírpalota úton (37), Gaia (76), bibliai Márta, Mária, Lázár (23), Mária éneke Mártának (49), Betlehem Alsórákoson (60), Lázár feltámadása (91), és mesei Hamupipőke a Fogarasi úton (56), Csipkerózsika levele az árnyékokhoz esős időben (110) párhuzamok, átírások, szimbólumok.

A nagyon finoman kimunkált metaforák, a sokszor túlírt, szinte már giccsesnek ható szerkezetek, „az aszály kincse/Kéklő erdőpára, hőségbuborék” (18), azt a benyomást keltik, hogy hangzásukon kívül nincs funkciójuk. De kétségtelen, hogy ezek a díszített képek lehetnek izgalmasak is, amennyiben saját versvilágokat teremtenek, „Talpalatnyi álomsivatagban,/Homlokuk közepén fantomeső csobban.” (9), így talán a hossza az, ami a végére elcsigázza a kötet meseszerű, szecessziós világába elmerülő olvasót.  

A szerkezet egyik központi motívuma bibliai evokáció, Márta, Mária és Lázár története. A bibliai testvérek talán a fiú feltámadása miatt a legismertebbek, ugyanakkor Nagy Márta egy másik történet mentén idézi meg őket. Az első ciklus Márta, Mária, Lázár című versében a modern korban jelenik meg a két nő személyisége, immáron minden szakralitástól függetlenül. A versben megidéződik a bethániai történet, csak Jézus nélkül egy „betonsivatagban” (23) – ezt erősíti a fonetikai összecsengés is. Márta alakjában a vendégszeretet, a szolgálatkészség jelenik meg, „Enni nem szokott mások előtt,/Azt szereti, ha a főztjét eszik.”. Ezzel szemben Mária  a figyelmes hallgató a történetben, aki ösztönök kielégítése helyett a magasabb igazságok felé fordul: „Mária nem eszik, csak szeret.”(24). A versben Márta szemszögéből figyeljük a modernkori jelenetet, ahol a szeretet meg nem értése elviselhetetlen egy betonsivatag közepén, ahol a szeretet teljes hiánya miatt annak érvénytelenségéről próbálja meggyőzni önmagát.

Elígért lányA vers záró sorai tovább vezetnek a Mária éneke Mártának című vershez. Ebben a versben Mária vallomását olvashatjuk. A vers nyelvezete rezonál a kötet többi részével, a finom képek, az aprólékos csendéletleírások révén. Mária ebben a szövegben a testvéri kapcsolat örömét, a világ szépségét, egyszóval minden olyan dolgot hiányol, ami tulajdonképpen a kettejük közötti áthidalhatatlan ellentétet szemlélteti. Az Apokrif-kísérlet című vers – ahogy a cím is jelöli – kísérlet arra, hogy Márta elidegenedésére valamilyen magyarázatot adjon. A versben egy újabb bibliai alak, Péter szemszögéből elevenedik meg egy szerelmi szál, amely kilóg a kötet kompozíciójából. A történet utolsó darabja a Lázár feltámadása című vers. A feltámadás aktusa ebben a környezetben nem az emberekre hat, hanem az idő múlásának illúzióját kelti, „Hölgyeim és uraim, máshol január van.”(92). Az évszakok váltakozásának analitikus megfigyelése elhatárolja a három testvért a tényleges feltámadástól és a betonsivatagból való kilépéstől. A kötetben megjelenő bibliai történet izgalmas játék a női szemszög, a feloldhatatlan ellentétek és a stagnálásból kilépni képtelen modernkori ember életének bemutatásával.

A címadó vers, Az elígért lány egyszerre sűríti magába a kötet feminista narratíváját: női életút, a női test fázisai és a természethez való kapcsolódás. Megjelennek a hagyományos női szerepek és terek, melyekből képtelenség kitörni, viszont a kiút lehetősége mégis felsejlik időnként. A vers záró sora, „Ami sosem volt” (63), egy újabb játékot nyit fel a kötetben.

A címadó vershez négy további kapcsolható, a Soha nem ti kelletek, a Soha nem te kellesz, a Soha nem mi kellünk és a Sohasem ez kell. Ezekben visszatérő motívum az erőszak, a kihasználás, az elutasítás és az eltiprás. Az androgün elbeszélői hang nem engedi meg a nemi szerepek elkülönítését, a versek a képekkel játszanak: „háztalan hüllők kúsztak át az ágyon” (58).  A négy vers nem csupán címében, hanem visszatérő szimbólumok révén is egymáshoz kapcsolódik, ilyen a málna vagy a „Csendkirály”. Ezek a szövegek újra írják egymást, párhuzamosan futnak, és a lány mindegyikben valahogy eligért lánnyá válik és az is marad, hiszen maga a szó is ezt sugallja: az elígérés visszafordíthatatlan, akit elígérnek, megadja magát a külső kényszernek.

Nagy Márta Júlia kötetében több ponton megjelenik a kohézió játékos és izgalmas lehetősége: a bibliai alakok újraírt története, a női szerepek és sorsok egymásba hajlása által. A mitológiai és mesei versek valahogy mégsem tudnak maradéktalanul belesimulni ebbe a kohézióba, amit a nyelvi túlhajszolás is felerősít. Ugyanakkor a kötet  nagyon gazdag vers-, és szimbólumvilágot teremt. Ha  néhol el is veszünk ebben a világban, az égboltok kapaszkodók lehetnek.

nyomtat

Szerzők

-- Martzy Réka --


További írások a rovatból

Tudósítás az ELTE Tolnai-emléknapjáról - első rész
Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása
Blended Intensive Programme Pozsonyban
irodalom

Az örmény idő nyomában

Más művészeti ágakról

Fodor Veronika kalandkönyvéről
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
színház

Thomas Ostermeier Sirály rendezése a londoni Barbican Centre-ben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés