bezár
 

art&design

2022. 03. 09.
A világ, és ahogyan én látom
Tudósítás Neogrády-Kiss Barnabás Szemmunka című tárlatáról tárlatának előkészületéről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy még épülőfélben lévő kiállítás kulisszatitkaiba nyerhettek betekintést azok az érdeklődők, akik regisztráltak a 678 cult&art február 18–19 közötti eseményére. Az újonnan indult kulturális kezdeményezés két napos túrája több, belső kerületi galériát, köztük az Inda Galériát és Neogrády-Kiss Barnabás itt látható Szemmunka című tárlatát is érintette.

Az eseményre regisztrált kis létszámú csoportot Fekete Viktória, a galéria művészeti menedzsere és maga az alkotó fogadta. A képek installálása a galériatúra idején még nem teljesen fejeződött be, a február 23-i megnyitó napjáig még hátra volt majdnem egy hét. Nem szokványos eseményről lévén szó, érdeklődve várta a művészetre fogékony vagy éppen műértő közönség, hogy milyen kulisszatitkokat oszt meg velünk Neogrády-Kiss Barnabás és Fekete Viktória a készülő kiállításról, avagy mennyiben lesz más egy hagyományos tárlatvezetéshez képest.

Neogrády-Kiss Barnabás Untitled 42, 2021 (Solitude című sorozatból) Giclée print kasírozva, keretezve, 80x80 cm, Ed. 15 +Neogrády-Kiss Barnabás: Untitled 42, 2021 (Solitude című sorozatból). Giclée print kasírozva, keretezve, 80x80 cm, Ed. 1/5 + AP

A tárlatvezetést először az alkotó kezdte el, aki kendőzetlen őszinteséggel vallott gyermekkori betegségéről. Tizenhat éves koráig a kamaszok megszokott életét élte, majd hirtelen megváltozott minden, egyre nehezebben járt, jobb keze mozgatása is egyre több problémát okozott számára. Kivizsgálás után agydaganatot diagnosztizáltak nála. Első műtétje után újra meg kellett tanulnia járni és a kezét használni, nem ment számára az írás, nem tudott úgy fogalmazni, ahogy szerette volna. A műtétek miatt látása romlott, látótere mindkét szemén balra tekintve felére szűkült. Végül a fotózás – amelyet 16 éves kora óta űz – segítette betegsége részben sikeres leküzdésében, ez tevékenység pedig a mai napig terápiát jelent számára. Neogrády-Kiss Barnabás elmondta, hogy az első műtétje után nem tudta kifejezni magát sem beszéddel, sem írással, így elkezdett komolyabban foglalkozni a fényképezéssel, és ebben a vizuális műfajban találta meg a legmegfelelőbb kifejezésmódot. 2012 és 2015 között elvégezte a fotográfia alapképzést a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karán, 2017-ben pedig mesterdiplomát is szerzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Igazán sokoldalú alkotó, hiszen 2010 óta szervez fotográfiai workshopokat, táborokat, és 2017 óta felnőtteket is oktat művészeti iskolában. 2020-ban neki ítéltek oda a rangos Capa-nagydíjat Kettős kötés című munkájáért, amely személyes élményét, a fentebb említett kamaszkori agydaganat-műtétje miatt aszimmetrikussá vált látását dolgozza fel. 

Önreflexív fotóival testi és lelki adottságait, saját betegségét és az ebből fakadó traumáját vizsgálja, hogy aztán minél változatosabb nézőpontokból megjelenítse azokat.

Legújabb kiállításán szintén ezt teszi, sőt, a Szemmunka tulajdonképpen Neogrády korábbi sorozatainak (Kő, papír, zokni, 2016-2018; Kettős kötés 2018-2020; Solitude, 2020-2021) három fejezetre tagolt, újragondolt bemutatása. Habár az anyag az esemény napján nem teljesen állt még össze, a már felhelyezett képek is jól reprezentálják Neogrády-Kiss Barnabás zavarba ejtő, szürrealisztikus világát, amelynek főszereplője néhány fotótól eltekintve a művész maga. Az egyik képen például egy asztal alá bújik be, ahonnan mutatóujját feltartva „bemutat” a világnak. Egy másikon (Untitled 32, 2020) egy antikizáló férfi szoborfej takarja a félmeztelen Neogrády arcát. De láthatjuk őt kevésbé meghökkentő pózban, például egy hegy tetején állva (Untitled 43, Salzburg, 2021) vagy egy tisztáson lévő farakásra fellépve (Untitled 42, Stuttgart, 2021). A változatos érzelmi regisztereken játszó anyagon Neogrády sokféle, hol komoly, hol vidám, polgárpukkasztó, misztikus vagy éppen titokzatos arcát mutatja meg a közönségnek. Fotóit nézve nem pusztán csak az általa bemutatott világot ismerjük meg, hanem azt az egyedi módot, ahogyan ő látja a valóságot. Képei a nézést, a látást helyezik középpontba, befogadásuk során kimozdulunk berögződött vizuális közelítési szokásainkból.

Arra a kérdésre, hogy milyen elgondolás alapján kerültek fel a képek a falra, Neogrády-Kiss Barnabás csupán azt válaszolta, hogy érzésből, koncepció nélkül, intuitív módon állították végül össze az egész anyagot Cséka György kurátorral együtt.

A kiállítás installálását – ahogy Fekete Viktória még elmondta – egy hosszabb szervezési folyamat előzte meg: az előző kiállítás lebontásától a műtárgylista összeállításán át egészen a kicsomagolásig majd felrakásig. Az érdeklődők ennek a hosszú folyamatnak már a végét láthatták, amikor egy igazán különleges alkotó igazán sajátos képei végre felkerülnek a kiállítótér falára.

Fotók: Simon Zsuzsanna, az Inda Galéria jóvoltából. Reprodukciók: a művész jóvoltából.

Szemmunka
Neogrády-Kiss Barnabás kiállítása egészen április 8-ig tekinthető meg az Inda Galériában.
Helyszín:
Inda Galéria • 1061 Budapest, Király utca 34. II/4
nyomtat

Szerzők

-- Takáts Fábián --

Takáts Fábián vagyok, művészettörténész. A 20. század művészetével foglalkozom kurátorként, műtárgyleíróként, kutatóként, mikor mi adódik. Írásaim is erről a területről szólnak.


További írások a rovatból

Závorszky-Simon Márton képei a Vízivárosi Galériában
art&design

Under the Skin – Huminilowicz Vanda egyéni kiállítása a Keletben

Más művészeti ágakról

irodalom

Fehér Enikő Az analóg ember című könyvének bemutatója
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
Határátkelés címen rendezték meg a Kis Présházban öt kortárs költő közös estjét
A Corvina Kiadó Plautus: Hét komédia című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés