bezár
 

film

2022. 03. 12.
Berlinale: a versenyprogram fénypontjai
72. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hogy egy filmfesztivál arculatát mennyire meghatározza a művészeti rendező személye, annak aligha lehetne ékesebb példája a Berlinalénál. Dieter Kosslick közel húsz éven keresztül vezette a seregszemlét, markáns személyisége dominálta a program összetételét. Az évek során bírálták amiatt, hogy csak lassan követi a szakmában történő változásokat. Őt hibáztatták, amiért a három jelentős európai filmfesztivál (Berlin, Cannes és Velence) közül szakmai nívó tekintetében úgy is sereghajtó a Berlinale, hogy minden évben elsőként rendezik meg.

Kosslick vállaltan más irányt képviselt, mint a konkurensei. Számára a nézőcsalogató nevek másodrendűek voltak, ellenben rendszeresen előtérbe helyezte a politikát, rányomva a bélyeget a válogatásra. Egy-egy értékesnek gondolt üzenetet fontosabbnak tartott, mint a filmek esztétikai értékeit. Kosslicknak könnyű dolga volt abban az értelemben, hogy a helyszín adottságai miatt a Berlinale nem szorul rá a versengésre másokkal. Még akkor sem, ha a szakma előszeretettel mérlegel, és készíti el a képzeletbeli rangsort. Cannes-nal és Velencével ellentétben a Berlinale helyszíne ugyanis nem elsősorban turisztikai célpont, hanem nyüzsgő sokmilliós nagyváros, így nem csoda, hogy éves átlagban – természetesen a mostani járványhelyzet torzító hatását nem számolva – háromszázezer eladott jeggyel és félmilliós nézőszámmal a világ legnagyobb tömeget megmozgató filmfesztiválja tud lenni. Kétségtelenül olyan előny ez, amellyel a kizárólag a szakma számára megrendezett, de az elmúlt évtizedekben a vele egyidejűleg futó filmvásár promóciójává süllyedt, végletekig elitista francia, illetve a sztároknak köszönhető plusz hírverésért cserébe a stúdiófilmeknek behódolt olasz esemény még ha akarna se tudna versenyre kelni.

prae.hu

Isaki Lacuesta: One Year, One Night / fotókredit: © 2022 UNA NOCHE LA PELICULA A.I.E – BAMBU PRODUCCIONES, S.L – MR. FIELDS AND FRIENDS CINEMA, S.L – LA TERMITA FILMS, S.L – NOODLES PRODUCTIONS, S.A.R.L

Isaki Lacuesta: One Year, One Night
© 2022 Una Noche La Pelicula A.I.E – Bambu Producciones, S.L – Mr. Fields and Friends Cinema, S.L – La Termita Films, S.L – Noodles Productions, S.A.R.L

Kosslick 2019-ben leköszönt, átadva a stafétát a korábban Locarnót irányító Carlo Chatriannak és Mariette Rissenbeeknek. A frissességet ígérő gárdának rögtön az első általuk szervezett esemény után olyan váratlan krízissel kellett szembenéznie a COVID-19-járvány miatt, amely hatalmas kihívás lett volna egy Kosslickhoz fogható veteránnak is. Ha a körítéseket (döntési mechanizmusok, új szekciók stb.) figyelmen kívül hagyva kizárólag a versenyprogramra koncentrálunk, etéren is szembetűnő a változás: évről-évre határozottan izgalmasabb lett a válogatás, sokkal kevesebb szélsőséges minőségbeli kilengéssel. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az idei versenyszekcióból úgy is könnyű izgalmas filmeket kiemelni, ha kizárólag azokra a címekre koncentrálunk, amelyeket a zsűri a díjazáskor figyelmen kívül hagyott.

Mikhaël Hers: The Passengers of the Night / fotókredit: © 2021 Nord-Ouest Films, Arte France Cinema

Mikhaël Hers: The Passengers of the Night
 © 2021 Nord-Ouest Films, Arte France Cinema

Erre tökéletes példa két francia versenyfilm, amelyek bár nem voltak a fesztivál legjobbjai, de mindenképpen nagyon másmilyen karakterű filmek, mint amilyeneket a Kosslick-érában láthattunk volna. A ’80-as évek elejére kalauzoló The Passangers of the Nightban (Les passagers de la nuit) Charlotte Gainsbourg egy éjszakai rádióműsorban dolgozó egyedülálló anyát alakít. Miközben megpróbálja újradefiniálni a válás után a saját életét, szárnyai alá vesz egy drogfüggő, hajléktalan tinédzser lányt. Mikhaël Hers rendező a hangulatteremtésben jól vizsgázik, és nem vállal annál többet, mint hogy hősei életének egy-egy fontos szakaszába – valamint a ’80-as évek nyugat-európai közhangulatába – enged betekintést, majd útjukra engedi őket. Szokatlanul tét nélküli, de a sok súlyos téma mellett éppen ettől üdítő Hers filmje.

Ulrich Seidl: Rimini / fotókredit: © Ulrich Seidl Filmproduktion

Ulrich Seidl: Rimini
© Ulrich Seidl Filmproduktion

Ennek tökéletes ellentéte a 2015-ös Bataclan terrortámadást középpontjába állító, spanyol koprodukcióban készült One Year, One Night (Un año, una noche). A közelmúlt eseményeinek feldolgozása mindig komoly kihívás, hiszen félő, hogy az emberi emlékezetben túl élénken él még a valóság. Az alkotóból emiatt hiányozhat a kellő távolságtartás a témától. Isaki Lacuesta rendező ráadásul teljesen személyes nézőpontot választott: filmjében egy túlélő szerelmes pár egyetlen évét követjük. A traumatikus élményt másképpen dolgozzák fel, és az idő előre haladtával emiatt egyre távolabb kerülnek egymástól: míg a lány szeretné élni az életét, a fiú egyre inkább a múltba és a fájdalmába temetkezik. Lacuesta és írótársai személyes beszámolókból inspirálódtak. A rendező a feszültséget folyamatos időugrásokkal igyekszik tartani, a rendkívül nyomasztó atmoszféra néhány jelenetet leszámítva mégsem rántja be igazán a nézőt. Erről pedig egyszerre tehet a film egyenetlen ritmusa, és két nézőcsalogató sztárja. Jól lehet, Nahuel Pérez Biscayart (120 dobbanás percenként) és Noémie Merlant (Portré a lángoló fiatal lányról) jelenleg a kortárs francia film legizgalmasabb sztárjai, de ennek a történetnek a hitelességéhez határozottan jót tettek volna kevésbé ismert szereplők.

Az osztrák Ulrich Seidl korábban a Paradicsom-trilógiával el tudta érni, hogy az egyes részek a három nagy európai fesztiválon nyissanak – méghozzá egyetlen éven belül mindhárom epizód. Seidl új filmje, a Berlinale versenyprogramjában szereplő Rimini kétrészesnek készült, az előzmények alapján így egyáltalán nem lenne meglepő, ha a folytatás Cannes-ban vagy Velencében tűnne fel. Azonban szó sincs arról, hogy a történet önállóan ne volna értelmezhető. A film hőse a régi slágereit aprópénzre váltó lecsúszott táncdalénekes, Ritchie Bravo. A szezonon kívül nyugdíjasotthonokban turnézik, a gazdagabb hölgyeknek privát szolgáltatást nyújtva. Nincs perspektíva az életében: egyik napról a másikra tengődik, a megkeresett pénzt még aznap elissza vagy eljátssza, tartozásról-tartozásra lavíroz. A mindennapjaiba rég látott lánya feltűnése hoz változást, akinek eltökélt szándéka, hogy elégtételt vegyen a gyerekkoráért – kezdetben az elmaradt tartásdíjak behajtásával. Mintha csak Darren Aronofsky A pankrátora kapna ráncfelvarrást Seidl stílusában. Míg Arronofsky könnyedén elérte, hogy önpusztító hősével azonosulni tudjunk, a szokás szerint statikus beállításokkal és a kényelmetlenségig kitartott jelenetekkel dolgozó Seidlnél szó sincs ilyen szándékról. Ritchie Bravo valóban borzasztó ember, aki nemcsak a saját, hanem mindenki más életét is megnyomorítja, aki csak közel kerül hozzá. Csak idő kérdése, mindez mikor hullik vissza rá.

Li Ruijun: Return to Dust / fotókredit: © Hucheng No.7 Films Ltd.

Li Ruijun: Return to Dust
© Hucheng No.7 Films Ltd.

A válogatás egyik váratlan gyöngyszeme az érthetetlenül díj nélkül maradt, kínai Return to Dust (Yin Ru Chen Yan). Egy kihalófélben lévő, mongol határ melletti faluban a szervezett házasságot követően két kívülálló igyekszik megteremteni a saját otthon biztonságát. Földművelésből élnek, teljesen kiszolgáltatottan a környező hatásoknak, és a környezetükben végbemenő urbanizációs folyamatok ellen ők sem védekezhetnek. Li Ruijun ráérősen mesél évszakról-évszakra, miközben valódi rendezői bravúr, ahogyan képes feszültséget teremteni pusztán a betakarítási folyamatok vagy a tetőépítés képeivel. Bár bőségesen lenne rá lehetőség, elkerüli a melodramatikus túlcsordulást, ahogy azt is, hogy a két hallgatag és végletekig zárkózott ember viszonya szerzői filmes paródiává silányodjon.

A Carlo Chatrian és Mariette Rissenbeek párosa az eddigiek alapján rászolgált a bizalomra, és csupán idő kérdése, hogy a Berlinalénak kialakuljon a hozzájuk köthető új, markáns arculata.

nyomtat

Szerzők

-- Szalóky Bálint --


További írások a rovatból

James Mangold: Sehol se otthon
Nehéz istennek lenni: Arkagyij és Borisz Sztrugackij regényétől Aleksei German filmadaptációjáig

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Beszélgetés Gulyás Adrienn műfordítóval


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés