bezár
 

irodalom

2022. 06. 14.
Spoilermentesség és nosztalgia
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Moesko Péter Őszi hó című könyvének bemutatója a Margó Fesztiválon időnként már-már zavaróan a kora-harmincas korosztály nosztalgiabuborékjába repítette a hallgatóságot, de emellett szerencsére maradt idő a műhelytitkok kibeszélésére is. A szerzővel Torma Mária, a könyv szerkesztője beszélgetett.

A beszélgetés első szerkesztői felvetése a szerző és az olvasó arcait vizsgálta: Moesko arcát első – és eddig egyetlen – novelláskötete, a Megyünk haza sikerekor ismerte meg a szélesebb közönség, ezzel szemben az már az alkotói elképzelés része, hogy a szerző mennyire tudja megjelölni a most bemutatott első regény, az Őszi hó célközönségét. Az 1990-es születésű Moesko sokáig úgy gondolta, hogy ezt a könyvet a vele egykorúak fogják jónak találni, ehhez képest már most sok olyan pozitív visszajelzést kapott, ami nem a korosztályából érkezett. A novelláskötet és a regény közötti alapvető különbséget Torma sűrítésként jellemezte, tudniillik az Őszi hó középpontjában egy hármas barátság áll. A szerző szerint ez a sűrítés nagyon nem volt szándékos, sőt, a Megyünk haza sikereit követően sokáig úgy gondolta, hogy a pályája afféle Szvoren Edina-szerű dedicated novellistaként fog folytatódni. Egy idő után mégis ő maga unt bele az említett formába, az Őszi hó ötlete pedig már eleve regényként született. A történet három főszereplőjére, Marcira, Katára és Norbira saját bevallása szerint is fapados módszerrel a saját életéből talált rá.

prae.hu

mp.d

A bemutató ezt követő szakaszában ragadta el először Torma Máriát a nosztalgiahullám, a könyvben ugyanis megjelenik a korai kétezres évek internetes világa, amelyből ha nem is konkrétan, de lehet következtetni a cselekmény idejére. Részéről így került szóba a felvi.hu-val és a Facebookkal való megismerkedés, amely végül azzal a kérdéssel keveredett ki az emlékdzsungelből, hogy szándékos volt-e, hogy ennyire része a könyvnek a technológia fejlődése. Moesko szerint ennek dramaturgiai szerepe valójában nincsen, de neki fontos volt az élmény, ahogyan pár év alatt sok minden gyorsan megváltozott a körülöttünk lévő technológiában, ennél fogva úgy gondolja, hogy talán a szereplőinek is fontos lehetett.

A szereplők szociológiai helyzete – életkor, lakhely – okán előkerült a szerző szociológiai helyzete is, aki arra a kérdésre, hogy szándékos volt-e a kisvárosi miliő megalkotása, közölte, hogy ezt ismerte, saját élményként is ez állt rendelkezésére. Fiatalként ugyanis Táton, egy Esztergom melletti községben nőtt fel, amely formálisan ma már városnak számít, jellegében viszont a mai napig falu.

A spoilermentesnek tervezett beszélgetés alatt megtudtuk, hogy a könyvben fontos szerepet kapnak a családi tabuk és határátlépések, továbbá hogy Moesko merte Marci későn kamaszodó karakterét szándékosan idegesítőnek megírni, míg Norbi figurájára ezzel szemben inkább a koraérettség jellemző. A könyv elejéről választott, a szerző által felolvasott kollégiumi részletben is nagyjából ezek a karakterjegyek kerültek előtérbe kettejüket illetően, míg Kata figuráját leginkább a józanság és a lassú, de szorgalmas haladás jellemezte. A részlet kapcsán Torma az ironikus eltartást emlegette elbeszélői jellegzetességként, Moesko pedig úgy fogalmazott a szereplőiről, hogy írhatta volna, mennyire bölcsek voltak, de az nem lett volna igaz, ahogyan az sem, ha olyanra formálja őket, ami már neki is túlságosan rossz. Itt a beszélgetés az MSN használata kapcsán egy időre ismét beleszaladt a nosztalgiaerdőbe, hogy aztán az információkésleltetés technikai részletei felé kanyarodjon el belőle. Moesko formanyelvének ez már a Megyünk haza idején is fontos jellegzetessége volt, talán nem véletlenül fogalmazott ő maga is úgy, hogy az Őszi hó késleltetéseihez a saját korábbi novelláiból tanult, amiket éppen az elhallgatásai miatt dicsértek sokan.

A regény görbe tükörben mutatja az irodalmi életet is, ennek kapcsán pedig a beszélgetés vége felé Tormában felmerült a kérdés, hogy vajon kit takarhat a könyvben szereplő Weber Frigyes szerkesztő figurája. Moesko szerint a karakter nem takar konkrét személyt, sokkal inkább az a korban 50 és 60 között járó szerkesztő-sztereotípia, amelyik egyformán írja a leveleit és egyformán bánik a fiatal szerzőkkel. A kérdésre, hogy ki volt az ő Weber Frigyese, a Műút folyóirattal való korábbi kapcsolata mentén kabai lórántot nevezte meg, noha rögtön hozzátette, hogy aki kabait ismeri, tudja róla, hogy pont nem olyan, mint Weber karaktere. A figurához talán az is ihletet jelentett, hogy Moesko egy ideig az Írók Boltjában dolgozott, tehát elég közeli kapcsolatban volt folyóiratokkal és kiadókkal.

Képek forrása: Moesko Péter írói oldala.
Borítókép: Fazekas-Németh Alexandra
Fotó a dedikálásról: Kardos Dániel

nyomtat

Szerzők

-- Stermeczky Zsolt Gábor --


További írások a rovatból

irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét
irodalom

Bemutatták Závada Péter Éngép című verseskötetét
irodalom

Az örmény idő nyomában
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról

Más művészeti ágakról

Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare
A Hullámtörés című dráma a Radnóti Színházban
Gia Coppola: Az utolsó táncosnő


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés