bezár
 

zene

2008. 08. 02.
Szakmai nyár Franciaországban
33. Musique en Morvan fesztivál, Autun (F) 2008. július 17-27.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szakmai nyár Franciaországban Kedves város, jó hangulat, szép zenék: minden adott egy emlékezetes kórustalálkozóhoz. A Corvinus Egyetem vegyeskara az autuni 33. Musique en Morvan fesztiválon járt.

2008. július 17. és 27. között rendezték meg a burgundiai Autun városában a 33. Musique en Morvan fesztivált. Mint neve is mutatja, a rendezvény a teljes Morvan vidékén zajlott. Marcel Corneloup, a fesztivál alapítója és főszervezője, sajnálatos módon az idei alkalommal nem tudott részt venni az eseményeken súlyos betegsége miatt. Így lánya, a szintén zenész Claire Corneloup vezette a rendezvényt.

prae.hu

Az autuni katedrális A négy meghívott kórus közül a profi amerikai The Rose Ensemble  a nyitóesten adott az autuni katedrálisban csodás hangzású, főként gregorián és reneszánsz darabokból összeállított koncertet. Továbbá jelen volt egy olasz (Hasta madrigalis), egy román (Preludiu) és egy magyar kórus (Prelude, ami a Corvinus Egyetem vegyeskara, karnagya Kabdebó Sándor), illetve néhány egyéni résztvevő, akik a közös produkcióban és annak próbafolyamatán vettek részt. Az énekkarok önálló koncerteket is adtak tehát Autunben és három környező városban. Így pl. a magyar kórus - melynek magam is tagja vagyok - Epinacban, Semelay-ben és Cussyben. A repertoáron főleg XX. századi magyar szerzők találhatók, mint Kodály, Kocsár Miklós, Tóth Péter, de külföldiektől is adtak elő, mint Duruflé, Poulenc, valamint néhány régizenei darab is elhangzott.

Philippe Forget, a fiatal karmester volt a közös záró koncertek karmestere, és ő vezette mintegy másfél héten át az összpróbákat is. Utolsó előtti nap Vézelay, utolsó napon pedig Autun városában adta elő a négy kórus Fauré Requiemjét és Bruckner Libera me című rövid, mintegy tízperces darabját. A próbák élvezetesek voltak, hosszú, aprólékos munka folyt, korrepetitorral, segédkarnaggyal. Az előadások viszont azt mutatták, hogy az oratorikus daraboknál – különösen talán amatőr kórusok esetében – nem mutatkozik meg feltétlenül sok a beleadott energiából. A két szólista, Elisre Efremov-Bobescu és Philippe Bergere, nem bizonyult túl jónak. A baritonnak hallhatatlan, bizonytalan belépései, tempón-ütemen kívüli dallamvezetései, a szopránnak pedig a kicsit ízléstelen fellépései, hamis intonációja rontotta a hatást. Philippe Forget

A programsorozat a Városháza lépcsőjén állva a kórusok külön-külön előadott rövid darabjaival, illetve az első nap délelőtt megtanult néhány rövid mű (Händel: Canticorum, M. Corneloup: Augustodunum, ez utóbbi Autun városát éltető néhány ütemes darab) közös éneklésével kezdődött. Ezt követte a helyi hallgatóság és a résztvevők hangulatos közös sétája a katedrálisig, mint egy vidám zarándoklat, olyan volt. Négy állomáson azonban megálltunk, és ott is elénekelt egy-egy énekkar néhány népszerű darabot. Hangulat, zene, kedves város – minden adott.

A kórusonkénti komoly, önálló koncertek és a két nagy záró koncert mellett egy úgy nevezett Concert populaire programot is beiktattak. Itt könnyedebb, népszerűbb, illetve népiesebb darabokat mutattak be a kórusok. Külön hangversenyt adott a programsorozat elején az Orchestre de l’Academie Régis Pasquier és a Camerata Bourgogne, akik Mozart, Ravel és Csajkovszkij egy-egy művét adták elő. Szintén a program keretei közé tartozott a vasárnapi misén való részvétel. Egyfelől Claire Corneloup tanította be, és vezényelte apja egy francia gyermekdal témájára komponált Petite messe-ét (Kis mise), másrészt itt is külön kiemeltek minden kórust, nemcsak egy-egy saját darab előadásával, hanem az evangélium adott részének felolvastatásával (amit természetesen minden kar képviselője a saját nyelvén tett meg), illetve egy-egy jókívánsággal, köszönettel, üzenettel, amit viszont angolul vagy franciául olvastak fel a kórustagok. Nos, össze is foglaltam a több nyelvű részeket, ezeken kívül ugyanis gyakorlatilag minden információ és instrukció franciául hangzott el; s a helyi művészekben és szervezőkben szemlátomást nem merült fel, hogy a nemzetközi kórusfesztiválon volna olyan, aki ne beszélné a nyelvet…

Ettől függetlenül vagy ezzel együtt mind résztvevőként, mind hallgatóként pozitív élmény volt, úgy szakmai, emberi, mint szervezési szempontból. Változatos programpontok, különböző stílusú előadások, végtelenségig megterhelő próbák – de hát, ezért mentünk oda.

nyomtat

Szerzők

-- Mátrai Diána Eszter --

Budapesten születtem, itt végeztem angol, magyar és színházi dramaturg szakot. 2008 óta vezetem a prae.hu színházi rovatát. Szeretem Mozartot, Shakespeare-t, a somlói galuskát és a világbékét. S hogy magamról is mondjak pár szót: távol áll tőlem az önirónia.


További írások a rovatból

Verdi Nabuccója a Nemzeti Filharmonikusok előadásában
Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Danczi Csaba László emlékére
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon

Más művészeti ágakról

A Krémes keringő című előadás az Újszínházban
színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés