film
„Égető témák” – olvasom a programfüzetben a Toldi mozi nagytermében ülve. A filmeket szekciók szerint sorolja a füzet. Nemzetközi, magyar, elsőfilmes és animációs. Filmek a világ minden tájáról. Kutyáktól, Burkina Faso-i felkelésen át, egészen Kassák Lajosig. Nincs időm átfutni az egész filmkínálatot, kezdődik a vetítés.
Magyar kutyának magyar szuka? Ki kutyája vagyok én? Jó téma, kutyák, aranyosak, lihegnek, ugatnak, de a film ennél komolyabbról is mesél. Nemzeti identitás kérdése, magyar-román ellentét és együttélés. Egy kutyatenyésztő párt keres kedvencének, de ez nem is olyan egyszerű, mint gondolná. A film kegyetlen humorral beszél a témáról, a közönség gyakran felnevet, az egymás mellett ülők mosolyogva összenéznek. Nem az a szokványos dokumentumfilm, erős a sztori, még karakterfejlődés is történik a vásznon. A közönség tapssal jutalmaz.
![]()
Ki kutyája vagyok én?
Nevess magadon! Pár perc szünet, azután megjelenik a film producere, Balogh Rita és a film operatőre, Bán Attila. Balogh Rita elmeséli, hogy a megosztó téma miatt izgult a romániai bemutatón, de meglepetésére a közönség végignevette a filmet. „Szerencsére az emberek nagy része még képes az önkritikára” – teszi hozzá. Bán Attila pedig a kutyákkal való forgatás nehézségeiről mesél, sajnos nem úszták meg a munkát harapás nélkül. Bán Attila pechére éppen ő esett áldozatul a kutyák őrzővédő reflexeinek.
![]()
A magunk módjára üvölteni
Egy tűt sem. A magunk módjára üvölteni. A táskámat az ölemben kell tartanom, tele a Művész mozi nagyterme. Belép az egyik önkéntes. „Itt van a hölgy, aki a párja nélkül érkezett?” – kérdezi. A hölgy jelentkezik, a közönség felnevet, pár férfi mosolyogva hátrafordul. Az önkéntes kénytelen tisztázni magát. „Csak azért, mert akkor még maradt egy szabad hely” – mondja zavartan. A szerencsés késő bejut a filmre.
Művészet és hatalom. Mennyiben befolyásolja egyik a másikat? Hogyan tud egy művész megváltoztatni politikai hatalmakat, hogyan tudja a hatalom kisemmizni az alkotókat? Kassák Lajos élete. Mindig másnak lenni, újítani, reformálni. És elbukni. A film bátran von párhuzamot, Kassák Lajos élete és a jelen problémái (tanártüntetések, Freeszfe, háború) között. A filmet követő beszélgetéskor Dér Asia, a film rendezője a színpadra hívja az alkotókat és a szereplőket. Az első közös vetítés a stábbal. A rendezőnő elmondja, hogy tudatos döntés volt, hogy az archív felvételek keverednek az alkotók által archívvá varázsolt képekkel. Ez a stílus jól illeszkedik Kassák művészeti stílusához.
![]()
A forradalom felfalja gyermekeit!
Szabadság, egyenlőség. Testvériség? A forradalom felfalja gyermekeit! Ismét a Toldi mozi, ezúttal a kisterem. A film keveri a dokumentumfilmet a fikcióval, ez érdekes eredményt szül, nehéz elválasztani, mi az igaz, mi a fiktív. Egy német bábszínháztársulat Afrikába látogat, hogy előadja egyik darabját, de a forradalom közepébe csöppen. Egy polgárháború kirobbantása szükségszerűen felemészti annak kirobbantóját, ahogy a filmben szereplő német bábszínházrendezőt is magával ragadja a forradalom szele, ezzel veszélybe sodorja saját és színésztársai életét. A film bátran mutatja be egy forradalom ellentmondásosságát, de kijelenti: érdemes küzdeni a hatalmi elnyomás ellen.
Emberség. Több kisfilmet is levetítenek a hosszabb alkotások előtt. Az egyik megható, a másik elgondolkodtató. A memória című film megdolgozza a befogadó érzelmeit, szinte fejfájást okoz az erős filozófiai téma: az idő. Mi az emlékezet, mi az, amit az ember időnek hív, mi a jelen, mi a múlt? A film fekete-fehér képekből áll, egy szlovák család életét mutatja be, elvétve használ mozgóképet. A képek alatt szóló meditatív zene segít, hogy leülepedjen a rengeteg gondolat a nézőben. Az Imádság megfáradtaknak is az érzelmekre hat, de nem metafizikai szinten. Egy fogyatékossággal élő tehetséges versmondó férfi napját követhetjük figyelemmel, az eredmény egy szavalat. József Attila verse. Megrázó és kedves.
![]()
Imádság megfáradtaknak
Átsétál rajtam egy nő. Meglátogatom az Eötvös10-ben megrendezésre került VR kiállítást. Pincehelység, vörös falak, székek, asztalok, az asztalokon VR szemüveg. Leülök, egy kedves hölgy segít a fejemre illeszteni a szemüveget. És eltűnik a valóság. Egy omladozó kórházba kerülök. Piros és sárga, a padlón víz. Megfordulok a székemen, próbálok túljárni a VR eszén, de mindenhol a kórházat látom. Előttem cigiző nő. Kinyújtom a kezem, olyan élethű. Rám néz, elindul, átsétál rajtam. Megfordulok, figyelem, ahogy eltűnik a sötétben.
A kisfilmek, amelyeket levetít a VR szemüveg, nem csak látványosak, de komoly problémákra is felhívják a figyelmet. Megerőszakolt nők a koreai háború alatt, embertelen kórházi körülmények, egy rákos nő halál előtti állapota. Szinte szédülve kóválygok ki a pincehelységből.
A győztesek. Minden szekció jutalmazza a legjobb alkotásokat. A legjobb emberjogi film a Kis Palesztina – Napló egy ostrom alatt álló városból című alkotás. A legjobb elsőfilm/diákfilm kategória nyertese A forradalom felfalja gyermekeit! A legjobb magyar alkotás A döntés, a közönségdíjat az Egy újságíró meggyilkolása című politikai dokumentumfilm nyeri el. A nemzetközi szekció különdíja a Túl a traumán, a magyar különdíj pedig a Magunk módjára üvölteni című filmekhez kerül.
![]()
Egy újságíró meggyilkolása
Még van remény. A Verzió Filmfesztivál felnyitja az ember szemét: a világ nem olyan, mint a reklámokban vagy a hollywoodi filmekben. Itt vannak problémák. A jelenben. Háború, kizsákmányolás, embertelenség. De ha beszélünk róla, akkor talán még van idő változtatni. Ezért jó, ha a problémák sok emberhez eljutnak. Ezért jó egy dokumentumfesztivál.
A képek forrása: Verzió Film Alapítvány



