bezár
 

art&design

2025. 02. 06.
Visszatérés a ködbe
A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Caspar David Friedrich a német festészet egyik legkiemelkedőbb és legnépszerűbb alakja. A nagy romantikus festő születésének tavaly volt a 250. évfordulója, amit kiállítások sorozatával ünnepeltek szerte Németországban. A Goethe Institut Budapest és az FKSE 2024-ben nyílt pályázatot hirdetett magyar művészek számára ugyanezen alkalomból. A beérkezett művek közül a zsűri által legjobbaknak ítélteket mutatja be a Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállítás, Bori Om, Csatlós Asztrid, Januskó Klaudia, Mákó Bori, Nagy Barbara és Szabó Kristóf (KristofLab) részvételével. A zsűri tagjai Miriam Bruns, a budapesti Goethe Intézet vezetője, Laura Förster, a Hamburger Kunsthalle művészettörténésze, és Zemlényi-Kovács Barnabás független kurátor voltak.

De mégis mi teszi relevánssá napjainkban az 1774-ben született festőt?  Friedrich pont a nagy változások korába született bele, amikor az ipari forradalom és a felvilágosodás gondolatai a korabeli ember életét gyökerestül változtatták meg. Radikális társadalmi, gazdasági, technológiai és ökológiai változások időszaka volt ez, Friedrich művészete pedig többek között ezekre a folyamatokra reflektált.

prae.hu

A művész központi témája a természet és a táj. Művein a természetnek tudata és transzcendens ereje van, amelynek ábrázolásával a festő felhívja a figyelmet az ipari forradalom által végzett végtelen pusztításra. Ennek a romantikus természet-felfogásnak mai vonzata is van, hisz az ember és természet viszonya rengeteg kortárs művésznél megjelenik. A táj elsősorban allegóriaként szolgál, ám fizikai mivolta is nagyon fontos, a művész legtöbbször konkrét tájon keresztül ragadja meg a transzcendenst. Az ábrázolhatóban az ábrázolhatatlant, a végesben pedig a végtelent kívánja megjeleníteni az elé táruló táj megörökítésével.

 

Caspar_David_Friedrich_-_Wanderer_above_the_Sea_of_Fog

Caspar David Friedrich: Vándor a ködtenger felett, 1818. Forrás: Wikipédia

 

Friedrich a táj idegenségélményét tudatosan extremizálta, szándékosan tüntette el a tájban látott emberi nyomokat, minél inkább vadregényes, érintetlen benyomásra törekedve. Egy figura azonban mégis rendszeresen helyett kapott a vásznon: a vándor ikonikus alakja. A vándor útja spirituális önkeresés, egy társadalomból kivonult alak magányos túrája az ismeretlenbe. A nézőnek mindig a hátát mutatja, elfordul a kapitalista civilizációtól.

A kiállításban résztvevő művészek ezeken a témákon és motívumokon keresztül reflektálnak Friedrich életművére és a jelen kérdéseire: mi ma a tájkép szerepe, hogyan van jelen, milyen megváltozott formában létezik a vándor bolyongó, természetbe menekülő alakja?

Nagy Barbara The Sea of Asphalt című installációja állványokkal megtámasztott aszfaltdarabokból épül fel. Az egymásra dőlt darabok a természeti katasztrófák, földrengések romjait idézik, miközben Friedrich Jégtenger című festményének parafrázisát is alkotják. A művész a forró aszfalt és a jégtömbök szembeállításával a klimatikus viszonyok rohamos változására, illetve az ember és természet kiélezett kapcsolatára utal.

 

Nagy Barbara - The Sea of Asphalt, 2025

Nagy Barbara: The Sea of Asphalt, 2025, nikecell, aszfalt, vas, 400 x 300 cm. Fotó: Grinberg Daniella

 

Januskó Klaudia jelenlegi kutatómunkájában a videójátékokban megjelenített hiperszexualizált női alakokat vizsgálja, gyakran sztereotipikus környezetbe helyezve őket. A Wanderer above the Sea of Fog című munkáján is egy hasonló női alakkal találkozhatunk Friedrich jól ismert Vándor a ködtenger felett című festményéből kölcsönzött ikonikus hátérrel. Friedrich festményei és komponálási módja megszámlálhatatlan videójátéknál szolgált vizuális inspirációként. Januskó a fetisizált női karaktereket központi figurákká emeli és megkérdőjelezi hagyományos szerepüket azzal, hogy aktívan cselekvő, felfedező főhősökké teszi őket. További két kiállított munkáján, a Lady of the Mountain (Tölva) és The Lonely Tree (Tölva) című műveken Izland érintetlen tájai tűnnek fel.

 

Januskó Klaudia - Wanderer above the Sea of Fog, 2023

Januskó Klaudia: Wanderer above the Sea of Fog, 2023, olaj, vászon, 170 x 120 cm. Fotó: Grinberg Daniella

 

Szabó Kristóf (KristofLab) két monumentális festménye, a Human as error V.  illetve a Human as error VII. az emberi fajról, mint hibáról gondolkodik. A sorozatban egy elnéptelenedett szovjet katonai bázist, Szentkirályszabadját ábrázolja. A mű középpontjában a természet uralkodó ereje áll, ahogy visszafoglalja az ember által elhagyott romokat. A romok nagy szerepet játszottak Friedrich művészetében is, a természet elkerülhetetlen győzelme az ember alkotta épület felett a festő kedvelt témája volt.

 

Köddé vált jégtenger_enteriőr (Januskó Klaudia, Szabó Kristóf, Csatlós Asztrid munkái)

Fotó: Grinberg Daniella

 

Az In every Now, being begins, round every Here rolls the sphere There című installáció, illetve a The center is everywhere című festmény Csatlós Asztrid munkái. A művész a szeged környéki földutak tranzitútvonalait kutatja, azokat az ösvényket, melyeken 2015 óta emberek ezrei kényszerülnek menekülni háborúk és válságok elől. Az installáció organikus rendszerű földszeletekből áll össze, a hozzá tartozó festmény pedig egy glóbusz leképzése, amely az egyéni és csoportos menekülés tapasztalatait összegzi.

 

Csatlós Asztrid - In every Now, being begins, round every Here rolls the sphere There, 2025

Csatlós Asztrid: In every Now, being begins, round every Here rolls the sphere There, 2025,
muszlin, talált tárgyak, természetes anyagok, MDF lemez, vatelin, 300 x 400 cm. Fotó: Grinberg Daniella

 

Mákó Bori videóinstallációja – Stillness – a klasszikus olajfestményeket idézi. Friedrich Jégtenger című munkájára reflektáló animált festményén a természeti motívumok az absztrakt formákkal folytatnak párbeszédet.

 

Mákó Borbála - Stillness, 2025

Mákó Borbála: Stillness, 2025, egycsatornás videóinstalláció (5’7). Fotó: Grinberg Daniella

 

Bori Om La Manche című videóinstallációja egy tenger és szárazföld közti határzónát jelenít meg. Az átmeneti térben a természeti jelenségek folyamatosan változásra kényszerítik a tájat. Az installáció ezt a folyamatot, a változást és a visszatérést tükrözi. Friedrichhez hasonlóan itt is a természetben rejlő kétértelműségen van a hangsúly, a néző egyfajta bizonytalansággal szembesül, miközben a vetítés által bevonódik a sejtelmes tájképbe.

 

Bori Om - La Manche, 2021 (01)

Bori Om: La Manche, 2021, kétcsatornás videóinstalláció (3'30), föld, növények. Fotó: Grinberg Daniella

 

A Köddé vált jégtenger című kiállítás Caspar David Friedrich művészetének kedvelt motívumait és szellemiségét tükrözve reflektál korunk globális válságaira, megoldandó problémáira. A kortárs művészek reflexiói a 250 éve született festő munkáinak napjainkban is aktuális, releváns kérdésfelvetéseit hangsúlyozzák.

 

Köddé Vált Jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére
2025. 01.16. – 02.06.
Kiállító művészek: Bori Om, Csatlós Asztrid, Januskó Klaudia, Mákó Bori, Nagy Barbara, Szabó Kristóf (KristofLab)
Kurátor: Zemlényi-Kovács Barnabás
Helyszín: FKSE - Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (Budapest, Rottenbiller u. 35, 1077)
Finisszázs: 2025. február 7. 

A kiállítás záróeseményén 17 órától a művészek tartanak tart tárlatvezetést, majd 18 órától Földényi F. László fog beszélgetni Friedrich munkásságáról a kiállítás kurátorával, Zemlényi-Kovács Barnabással. 

nyomtat

Szerzők

-- Szigedi Sári --


További írások a rovatból

art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
art&design

Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
art&design

Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Beszámoló a tavaszi Margó második napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés