bezár
 

színház

2008. 11. 23.
Pamina's Story
A Bozsik Yvette Társulat Varázsfuvola c. előadásáról (Fesztivál Színház, 2008. október 11.)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Pamina's Story A Varázsfuvola nem hoz újat az alkotói pályán. Bozsik Yvette újszerűnek nem mondható, de korrekt, koherens olvasatát azonban sajnos gyengíti opera és tánc ezúttal nem szerencsés találkozása.

Szkéné színház


Bozsik egy nagy operaklasszikust, Mozart Varázsfuvoláját vitt színre a Fesztivál Színházban. Nem először nyúl operához: néhány évvel ezelőtt Turandot közfürdő című Puccini-átiratát láthatta a Kamra közönsége. Akkor Turandot története csupán jó alkalom volt arra, hogy az eredeti darabtól elrugaszkodva fogalmazza újra Férfi és Nő kapcsolatát.

A Puccini-feldolgozással ellentétben az előadást koreográfusként és rendezőként jegyző Bozsik ezúttal nem tart távolságot az eredeti darabtól. A színházba látogató néző végighallgathatja és -nézheti az egész operát. A zenerészletek felvételről három nyelven: legfőképp németül, Papageno megszólalásai magyarul, az Éj Királynőjének áriái angolul hangzanak el. A ragaszkodás a mozarti opera teljes történetéhez azonban inkább átok, mint áldás. A zene diktálta ütemben a tánc ugyanis gyakran jellegtelenné, pusztán illusztratívvá válik. Talán csak a Paminát táncoló Krausz Aliznak jut karakteres mozgásanyag.
Bozsik Yvette társulat: Varázsfuvola (fotó: Dusa Gábor)
Ez azonban nem minden esetben az alkotói kreativitás hiánya. A mozdulatok nyelvének ugyanis megvannak a maga természetes korlátai. Azt például képtelenség egy jelenetben eltáncolni, hogy az Éj királynője megbízza Taminót, hogy szabadítsa ki lányát, Paminát, az őt fogva tartó apjától, Sarastrótól. Az ilyen narratív jeleneteket az opera szövege hivatott tolmácsolni, mialatt a koreográfus nem túl ötletes mozgással és fényjátékokkal próbálja kitölteni az időt. A szöveget azonban fordítás és felirat hiányában valószínűleg csak kevesek értik, így az operát előzetesen nem ismerők számára követhetetlen, hogy ki kicsoda a színpadon és mit miért tesz.

Kár mindezért, hiszen Bozsiknak markáns, bár eddigi életművét ismerve korántsem újszerű olvasata van a Varázsfuvoláról. Tamino szabadkőműves szimbolikával terhes beavatás története az ő keze nyomán Pamina meg- ill. betörésének történetévé válik. A jó (Sarastro) és rossz (Éj Királynője) pólusai Bozsiknál a férfi és női princípium szembenállását jelzik. A koreográfia íve a női pólustól indul (az előjáték alatt nők lepik el a színpadot), s a férfi pólusba torkollva, Sarastro hímfalanszterében ér véget. A küzdelem a férfiklub-vezető Sarastro és a feministára vett, ironikusan unatkozó szépasszony Éj királynője között Pamináért folyik, s a férfiak birtokvágyának - az előadás során folyamatosan zaklatott - Pamina fölött aratott győzelmével zárul.

A Varázsfuvola nem hoz újat az alkotói pályán: Bozsik újszerűnek nem mondható, de korrekt, koherens olvasatát azonban sajnos gyengíti opera és tánc ezúttal nem szerencsés találkozása.
Bozsik Yvette társulat: Varázsfuvola (fotó: Dusa Gábor)
Varázsfuvola - táncjáték két részben
Bozsik Yvette társulat

Zene: W. A. Mozart
Díszlet: Khell Zsolt
Jelmez: Berzsenyi Krisztina
Haj: Bódis Arts
Smink: Petrilla Orsolya, Szél Szabina
Fény: Pető József
Film: Novák Erik
Dramaturg: Török Tamara
Koreográfus-asszisztens: Fodor Katalin


Rendező-koreográfus: Bozsik Yvette

Következő előadás: 2008. december 6. 

 
nyomtat

Szerzők

-- Legáth Zsolt --


További írások a rovatból

Rítus és mesterséges intelligencia, avagy Choy Ka Fai (SG/GR) Yishun lángokban című előadása a Trafóban

Más művészeti ágakról

Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés