bezár
 

zene

2009. 05. 19.
Pálcikaemberkék papírhajóban
The Stickman Tour - Tony Levin, Paul Mastelotto és Michael Bernier koncertje. A38 Hajó 2009. május 5.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bár a pálcikaemberkék csak egy kreatív – bár jogos – (félre)olvasata a Stickman Tournak, Tony Levin és csapata mesébe illő, fergeteges koncertet vágott le az A38 Állóhajó gyomrában, bemutatva mindazt, amit a Chapman stick nevezetű hangszerből ki lehet hozni. De hogy mi is ez az eszköz? Az alábbi koncertbeszámolóból kiderül!
Gondolom elég valószínűtlenül hangzik, mégis igaz: néha kellemetlenné tud válni az, hogy meglehetősen nagy gyakorisággal kapok koncertmeghívókat. Jelen esetben például jó ideje tudtam Tony Levin koncertjéről, mégis, épp a tág időhatár miatt nem döntöttem el, hogy megyek-e rá, s aztán egyéb teendőim miatt a banner kirakását se nagyon erőltettem. Aztán egyszer csak, két nappal az esemény előtt kaptam egy emlékeztetőt, ami eldöntötte a kérdést számomra, s végül megjelentem a koncerten. Nem sejtettem, hogy mekkora vihart kavarok ezzel, micsoda gondot veszek a nyakamba. Mindegy, más nem maradt, mint a jól megtermett mea culpa, mea maxima culpa.

Egyre hátrébb vonul az A38 Hajó a Duna sodrában. Persze nem fizikailag, inkább szubjektíve, ahogy a Zöld Pardon nagyobb teret hódít az ifjúság körében. Hajlott koromra tekintettel nem használtam álcázást, lehajtott fejjel osontam át a fiatalok által megszállt területen, hogy átvágva a forgalmas úttesten, jókora kerülővel botorkálhassak keresztül a hullámtörőn party-élmény előtt iddogáló, 'relaxáló' tinédzsereken. Siettem, bár nem kellett volna.

Még volt vagy tíz percem a meghirdetett időpontig, sőt kanyargó sort sem láttam a pénztár előtt. És ahogy betértem a hajó gyomrába, először a szokatlan üresség csapott meg. Mivel nem szeretem a vaskamra hangulatát, nem túl gyakran járok ide, de arra még sosem volt lehetőségem, hogy közvetlenül a színpad előtt állva várjam be a koncertet. Nem vagyok egy headbangelő típus, és a pogo sem nőtt túlságosan a szívemhez. Igen, a füleim is túlságosan érzékenyek ahhoz, hogy az események sodrából tudósítsak, többnyire középmezőnyből figyelek. Most, most is a dobhártyámban érzem azt a mély dübörgést, amelyről beszélek.

Mea culpa, mea maxima culpa hogy a koncert ilyen szellősre sikeredett. Persze máshol sem láttam plakátokat, bannereket, hirdetéseket, de attól még mea culpa, mások bűne nem kisebbíti az enyémet. Én mindenesetre vezekelek, mert a koncert jó volt, és akik távol maradtak, sokat veszítettek.

Közkézen forog (az interneten) egy King Crimson DVD Vroom címen. Zenei anyaga nagyjából a Thrak című lemezével azonos, szóval meglehetősen igényes, jó, a képfelvételeken mégis mindig megdöbbent, hogy a zenészek mennyire szemmel láthatóan élvezik a koncertet. Szemmel láthatóan, és bizony szép számmal (ahogy feltehetően a közönség is – amelyből semmit sem látunk – szép számban gyülekezhetett össze, szemben a jelen hajó-koncerttel): két dobos, basszusgitáros-bőgős, két gitáros, akik közül az egyik énekel, a másik (Robert Frip) a háttérben, szinte a hangfalak mögé bújva játszik, és még egy fickó, valami nagyon különös, gitárszerű hangszeren.

Annyit látni, hogy a gitár fogólapja meglehetősen széles, jó sok húrral, igazából teste sincs, a fickó pedig két kézzel játszik rajta, azaz a jobb kezével is lefog (és nem penget) valami nagyon különös – hiába gitár hangzású – hangokat. Emlékszem, régen azon poénkodtunk, hogy „visszafelé” játszik a gitáron, mivel látvány nélkül az egész valahogy úgy hangzik, mint a visszafelé lejátszott felvétel. Most már tudom, hogy ez a hangzás a jobbkéz játékának köszönhető.

Ha jól sejtem, Tony Levin játszik a Chapman sticken


Nos a Vroom felvételein Tony Levin látható, és a hangszer amin játszik, a Chapman stick. Mikor először hallottam e koncertről, picit utánajártam, s mivel most közelről csodálhattam meg az eszközt, viszonylag részletesen számolhatok be róla: 12-húros, nagyjából 15-20 cm széles, igen hosszú fogólap mindenféle test nélkül, amit hátulról kisebb karszerűségek támasztanak a játékos testéhez.

A fogólap alsó részén, a húrlábhoz közel van egy harántirányú, széles „pánt”, ami átível a húrok felett, s amelyen fent gombok láthatóak, alul pedig csatlakozó (MIDI-kimenet, a "nyak" közepén elhelyezkedő 6 basszushúr valamint a többi 6 húr számára külön). Elég bonyolult az, ahogy a játékos a testére veszi a hangszert, azonban utána megfelelően hozzásimul, hiszen a hangszeres mindkét kezével hangokat fog (illetve üt) le a fogólapon, a függesztésen kívül semmi sem szorítja azt a testéhez.

10-húros Chapman stick

Gondolhatja a kedves olvasó érdeklődésem irányát: minden figyelmemet a különös hangszer, s az azon való játék kötötte le. Persze azért a zenére és a koncert hangulatára is figyeltem, s beszámolok róla kellő időben.

A maga közvetlen testiségében úgy fogalmazódott meg a kérdés ami foglalkoztatott, hogy lecserélném-e a gitáromat e hangszerre? A kérdéshez illeszkedő lapidáris válasz: nem, semmiképpen.

Nem ismerem a dolog történetét, csak fantáziálok, de valahogy úgy képzelem, hogy előbb volt a játéktechnika, mint hogy a hangszert kitalálták volna hozzá (Chapman 1974-ben állt elő a hangszer első változatával). Úgy értem, előbb kezdtek elektromos-gitárosok a jobb kezük ujjaival benyúlni a fogólapra, hogy ott hangokat fogjanak/üssenek le. Aztán jött Chapman, aki erre a technikára kifejlesztett egy hangszert (vagy épp őbenne egyesült a két újító személye?).

Megint csak a (valószínű) fantáziám, hiszen nem tudok meggyőző tudományos adatokról, azonban tapasztalataim szerint a gitárosok különösen két-féltekés gondolkodásúak. Mármint egyáltalán nem a szokásos jobb-féltekés az észjárásuk. Ha úgy tetszik, van bennük valami nőies, bármekkora macsósággal is álcázzák azt. A flamenco-gitárosok ez alól kivételek (és ugyanezt elmondhatom a portugál, a mexikói, stb. nép gitárosairól is).

Jó ideje tűnődök azon az aszimmetrián, amit a klasszikus (és persze elektromos) gitárosok vállalnak magukra: egy dominánsan jobbkezes kultúrában hatalmas erőfeszítéseket (és rendkívül cirkalmasan kidolgozott mozdulatokat) tesznek a bal kezükkel (illetve a bal kéz ujjaival), miközben az egyébként erősebb jobb kezüket alig használják.

Az én fantáziám, de valahogy úgy képzelem, hogy az ember eredetileg a körmével pengetett és nem pengetővel vagy az ujjaival. Ahogy a fent említett – "kivétel" – gitárosok is ezt teszik. Mint pengetőhasználat esetében, a hangsúly mindig a lefelé pengetésre esik. Ehhez erő kell, megközelítőleg akkora, mint a balkéz játékához. Nos, szerintem ettől maszkulinok a flamenco gitárosok.

De nem a hangszeres játékosok férfiassága izgatott e röpke kitérőben, csak azt akartam érzékeltetni, hogy miért tetszik az ötlet, a Chapman Stick elképzelése. Lapidáris válaszom ezért az eredeti közvetlen-testi (s)kér(t)désre csalódást kelthet.

Csakhogy Chapman nem vette figyelembe azt, hogy a húrokat pengetni is kell, és nem elég csupán (kalapács-technikával) leütni azokat. A koncert során zavaróan sokszor fordult elő az, hogy a dobos (, vagy éppen maga Tony Levin) tovább magyarázott, gesztikulált stb. miközben a hangszórókból zavartalanul szólt tovább az, amit (valamikor) a hangszerén játszott. Ezért néhány kérdésre tapasztalataim alapján nem adhatok választ. Így például az egyik számban felmerült bennem, hogy a fogólap (hangszer) alján, pántlikaszerűen haránt irányba átívelő izé tetején megcsavart gombbal valamiféle állandó „pengetés” periódusát állították, de nem tudom a választ, csak fantáziálok.

Egyébként számomra a technika határozta meg a játékot, azaz a hangszer nem bizonyult elég rugalmasnak. Tekintve, hogy Tony Levin (és mellesleg partnere sem) nem ma kezdte, legalábbis én a technika hiányosságának tulajdonítom azt, hogy a hangszerekből sosem hallhattunk a szokványos gitárra jellemző dallamokat, csupán széttöredezett dallamfoszlányokat. Ami persze egész jól hangzott néha, különösen a (pszeudo-)gitárszólóknál.

A hangszer előnye – ahogy azt Tony Levin kihangsúlyozta az elején – az, hogy meglehetősen széles a hangterjedelme, például „basszusgitározni” is lehet rajta.

Ezt pedig a koncert végéig hallhattuk, ugyanis nem volt külön basszeros. Valószínűleg itt is atechnika dominált azonban, ugyanis hallhattunk bár néhány kellemes basszus-futamot, többségében mégis elmaszatolt egy illetve két hangon ingázó basszus szólt, vagy ostinato, azaz makacsul ismétlődő, pizzicato-jellegű ritmusképletek. Semmi dallam.

Emlékszem, amikor megismerkedtem a King Crimson zenéjével, először nem tudtam mit kezdeni a közjátékszerű, itt-ott elhalkuló, meglehetősen kaotikusnak tűnő részekkel, amikor a zenészek mintegy hangolnak. A felszínen maradtam, azaz azok az elbűvölő dallamok vonzottak, amelyekbe e kaotikus részek vezettek. Bár a dallamokat ma is élvezem, a hangsúly számomra áttevődött az egykori közjátékokra, amelyekben ma a minimál-zene rendkívül kellemes nyomait fedezem fel. A különös, visszafelé szóló gitárhangok is többnyire ilyenkor kerülnek előtérbe.

Azért mondom, mert Tony Levin együttesében újra és újra e motívumokra ismertem rá. Minthogy annak idején ő játszotta a futamokat, csak néhol-plágium-szagú idézetekről beszélek, ráadásul e részek itt sosem vezettek dallamos, énekelhető refrénhez. Formaalkotó elemek voltak, amelyekből kibontakozott a zene.

Sokadszor csodálom meg, hogy az angolszász progresszív együttesek mennyire otthonosan mozognak a kortárs zene és a minimál területén. A legkellemesebb csalódás most is az volt, amikor ráismertem a minimál-zenei szerkesztési elvekre.

Csakhogy ezek az elvek a vasgyomorban, a hangszóró közvetlen lüktetésére rezonálva leginkább az egységesen egyenletes lüktetésben csúcsosodtak ki, és némi káoszban. Túl sok volt a hang, jobb lett volna kevesebb...

Ahogy őszintén megvallom, hogy a kezdeti, meglehetősen energikus és pörgő indíttatás után kezdett fárasztani az egyébként rendkívül szellemes, ám harmóniai elvek helyett főként az intenzitás változására építő hangkavalkád, és amikor még a szokásos másfél órás játékidő előtt egyszer csak levonultak a zenészek a színpadról, majdhogynem megkönnyebbültem.

Én azt hiszem, hogy a kezdeti gyér, ám a koncert végére némiképpen gyülekező hallgatóság is megilletődve hallgatta a zenét. Kellemes volt, ez tagadhatatlan, közel-tánczene, azonban táncolni nem lehetett rá. Beszélgetni sem, hiszen ahhoz túl közelről dübörögtek a hangszórók.

Maradt a lelkesedés, amivel a méltatlanul piciny közönség követelte a ráadást, amelyben végül King Crimson-számokat is hallhattunk. Maradandó élmény volt, amelyet csak dícsérni tudok, még a maga töménységében is. És remélem, hogy a Live Sound szervez még néhány hasonló koncertet Magyarországra.

Tony Levin Band: Elephant Talk (Mexican Show)


Stickmen:

Tony Levin - Chapman stick 
Michael Bernier - Chapman stick
Paul Mastelotto - dob

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Verdi Nabuccója a Nemzeti Filharmonikusok előadásában
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje

Más művészeti ágakról

Jutta Bauer Nagypapa őrangyala című könyvéről
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés