bezár
 

zene

2007. 06. 08.
Kortárs pszicho-opera az Erkel színpadán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kortárs pszicho-opera az Erkel színpadán Mire alkalmas a lerobbant Erkel? Hát "beteg" darabok játszására! A legjobb példa erre Benjamin Britten "A csavar fordul egyet" című lélektani kamaraoperájának elôadása, melyet helyszínkezelésében és hangulatában talán a Krétakör Budavári Sziklakórházban tartott "Niebelung-lakópark" előadásához tudnék hasonlítani.
Idén az Erkel Színházról jószerével csak lepusztult állapota és esetleges bezárása körüli viták kapcsán hallottunk. Pedig a helyszín szerintem már évekkel ezelőtt bebizonyította, hogy akár egy többlépcsős felújítás – például a látogatói rész munkálatai – alatt is alkalmas előadásokra. Amilyen a 2004-es, Kovalik Balázs rendezte A csavar fordul egyet volt. Sajnálatos módon az alig tucatnyi előadás után a kezdeményezés méltatlanul a süllyesztőbe került.

prae.hu

Benjamin Britten az 1950-es évektől kezdve jó néhány operát írt, nem csak kamaraegyüttesekre. A csavar fordul egyet és a Peter Grimes, az Albert Herring, a Szentivánéji álom vagy a Halál Velencében közös vonása, hogy a hűvös, viktoriánus angolszász világban szemérmesen titkolt problémákat: a homoszexualitás, a promiszkuitás vagy éppen a pedofília kérdését villantották fel, többszörös művészi szűrésen át.

A századfordulós, objektív narrációjú Henry James „pszichokisregényen” Britten az operai átdolgozással: a szövegben szeméremesen elbújó cselekmény és érzelmek színpadi és zenei megmutatásával az ötvenes években még egyet fordított a csavaron. Britten akkor újszerű feldolgozását Kovalik csapata – további ötven évvel később – valóban kortárs módon újította fel: napjaink színpadi művészeteiből ismerős elemekkel csavart még egyet a darabon. A darab hatását alapvetően határozta meg az Erkel Színház környezete, ahová a rendezés egyébként kényszerűségből került.

A proszcéniumon épített kis lelátón foglalhattunk helyet: a színpad adott helyet a nézőtérnek, a játéktérnek és a zenészeknek is, hátunk mögött a zárt vasfüggönnyel. Mindenki mindenkit látott, a világosítás az apró nézőteret nem hagyta árnyékban. Intim közelségbe kerül előadó, néző – és színház, mert nem csak a kopottas falak és az avítt technika, hanem a kiszolgálószemélyzet is látszott.

A helyszín és a nézők érkezése alatt már játszódó prológus hamar bevontak mindenkit az opera vérkeringésébe. A narratív keretet a prológus mellett a helyszín adta keret-élmény jelenítette meg. A díszlet is keretes szerkezetű: tejszerű folyadék egy hatalmas, alacsony peremű medencében. A szereplők csak ebben a térben mozogtak, a színpad többi részén a zenészek, és a kellékek mozgatását végző kosztümös színpadmunkások „játéka” zajlott.

A színpad és a jelmez fehérsége a kórházakat idézték fel. Az utalás rögtön érthető lett, amint kibontakozott a beteges érzelmek, a sérült lelkek, az egész pszichiátriai esettenulmány. A századfordulós lélektan és Henry James a tudattalan bűvkörében alkotott, s amit a regény a főszereplőnő belső monológjaként írt le, azt ebben az előadásban a színpadkép jelenítette meg.

A jamesi sejtetés, az olvasót elfogó bizonytalanság érzetét elsősorban a briliáns videóinstallációk teremtették meg: az elmosódott képsorok, a torzult színek, a számítógépes játékokhoz hasonló kriptákban bolyongó kamera, valamint a vásznon fel-felvillanó különböző nyelveken írt obszcén szavak.

A díszletül szolgáló, mindig más oldalukat mutató hatalmas fehér leplek új meg új tér-, illetve viszonyrendszerbe emelik a szereplőket. Láthattuk a színpadsegédeket, akik fehér jelmezben mozgatták a mű gépezetét.

Az énekesek terét meztelenek gyermekszobrok szabdalták. A meztelenség, mint a belső (spontán és őszinte) kitárulkozása és a becstelen vágyak célpontja – élőben is része volt a produkciónak: a nevelőnő, azaz Wierdl Eszter (szoprán) az egyik jelenetben alsóneműre vetkőzött. A néző valóban átélte a voyeur szerepét: totálisan bevonódott. Eddig is a színpadon ült, most éreznie is úgy kell, ahogyan a szereplőknek.

A színpadon ülve egyszersmind az opera rejtett lelke, a színház mint művészi közeg, mint médium meztelenítette le magát és tárulkozott fel előttünk. Az opera szereplőinek belső világa mellett az opera intim, ritkán megmutatkozó belsőjébe nyílt betekintés. S mennyivel hatásosabb, valódibb az Erkel Színház beteg színpadának és kiszolgálótereinek látványa, mint az egészségesen steril környezet!

Az operaműfajtól szokatlan módon a zene, a zenészek is megmutatták magukat. Látható volt a karmester valóban színpadias mozdulaival, gesztusaival. Muzsikusai látványos szólóikkal mint színészek játszanak előttünk. A zenével széles skálán „ábrázolt” érzelmeken kívül a megszólaltatás mikéntjének hasonló intim közelségből ritkán feltárulkozó élményével szolgáltak.

Britten kamaraoperai hangszerelésére jellemző, hogy nincsenek monumentális zenei tablók és erőlködő énekesek. Különösen az ártatlan, vékony gyermekhangra írt szólamok érvényesültek a Britten-opera intim „csendjében”. A zene azonban ha halk is, nem egyszerű. A két felvonást nyolc-nyolc variációra tagoló struktúra, a prológus után felcsendülő tisztán hangszeres téma és annak továbbfejlesztett visszatérései válaszják el a drámai jeleneteket. A téma és variációi egy tizenkétfokú Reichére építenek, a zene azonban nem dodekafón. A bartókian deklamáló énekes részeket groteszk jellemdal, altató, stilizált gregorián ének és zongoralecke egészítik ki.

A zene eklektikus sokszínűsége, valamint a tér különlegessége által nyújtott tömény élmény sokak számára talán háttérbe szorította a hangzást, a zenei anyagot. Sajnos már hozzá kellett szoknunk, hogy a kortárs rendezésekben az opera inkább színházi, mint hangversenyélmény. Britten darabja esetében azonban a rendezés, és különösen a szokatlan tér kiváló kiegészítője volt a zenének és az opera hangulatának.

Az igazi főszereplő, a nagy öreg, az Erkel Színház kétségkívül bizonyított. Bizonyította, hogy a legjobb értelemben vett alternatív játéktérnek is kiválóan alkalmas. Kovalik rendezésének – akár változtatások nélküli – esetleges felújítása pedig egy felújítás alatt lévő színházépületben is kivitelezhető és különösen hatásos volna!

nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
Balogh Ádám lemezéről
Einstürzende Neubauten az Akváriumban
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében

Más művészeti ágakról

Blended Intensive Programme Pozsonyban
A Hullámtörés című dráma a Radnóti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés