bezár
 

zene

2006. 12. 11.
Zenei maximalizmus
"Tribute to Steve Reich" 2006. december 6. 19.30, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Amadinda Ütőegyüttes / UMZE Kamaraegyüttes / Schola Cantorum Budapestiensis
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Zenei maximalizmus Steve Reich életművéből hangzott fel reprezentatív válogatás a Miklós-napi koncerten. Az idén hetvenéves zeneszerző magas állami kitüntetést, a szépszámú és lelkes közönség felejthetetlen élményt kapott. Steve Reich minimalista, de őserőket felszabadító hangzásvilága lenyűgöző, élő előadásban pedig a látvány tovább fokozza a zene hatását.
A koncert első felében három rövidebb, a 70-es években írt művet hallhattunk: a Music for Mallet Instruments, Voices and Organ után a Music for pieces of wood és a Music for a Large Ensemble szólalt meg. A szünet után pedig a 2004-es You Are (Variations) magyarországi bemutatójára került sor.

prae.hu

A Music for pieces of wood bravúros előadása kiemelkedett az első félidőben látottak-hallottak közül. Maga Steve Reich, aki addig a Nemzeti Hangversenyterem földszintjének közepén berendezett stúdióból "vezényelte" a hangosítást, elmaradhatatlan baseball-sapkájában átvágott a közönség sorain, felsétált a színpadra, és maga is együtt játszott - clavesszel a kezében - az Amadinda négy ütőművészével. A Zene fadarabokra című "kopácsolás" először érezhezően megdöbbentette a közönséget. Öt (bár mérsékelten elegáns öltözékük nem ezt sugallta, mégis)komoly zenészt láttak a hatalmas tér közepén néhány apró fadarabbal a kezükben…

Steve Reich "minimalista" zenéje ennél jóval szofisztikáltabb. A "claves"-nek tűnő ütőhangszer például valójában hajszálpontosan behangolt facső, mely erősítés nélkül is hatalmas hangot ad. Az öt szólam ritmusképletei szigorú rend szerint ismétlődnek, kombinálódnak és variálódnak, a jól felismerhető ismétlődő egységek ("pattern") és a mindvégig változatlan tempó az egyedüli fogódzópont bennük. A puszta ritmus-zenétől a hangszerek akkordikus összecsengése, valamint a dinamika és frazírozás távolítja még tovább a hangzást.

Az első félidőben hallott másik két Zene (a címről lehetetlen nem Bartók Zenéjére asszociálnunk), a Music for Mallet Instruments, és az ahhoz nagyon hasonló Music for a Large Ensemble a motorikus ritmikát és a posztszerialista motívumfejlesztő kompozíciót organikus hangzásvilággal egészítette ki. A dallamos ütőhangszerek (marimba, xilofon, vibrafon – és zongora) hangja a repetáló fúvósokkal és vonósokkal kellemes pulzálássá olvadt össze. Az emberi légzés periodikusságát követő dinamikai ívekben (ez különösen látványos volt a Large ensemble trombitaszólamában) összemosodó hangszínorgiát adott. Ezt lehetetlen közömbösen hallgatni: Reich zenéje egyszerre zsondít el és kényszerít együttlüktetésre.

A hangzásképet a kicsit visszhangosított, de dinamikusan változó erősítés (a keverőpultnál maga a szerző), és a vox humana alkalmazása tette éterivé: az énekhang virtuóz ritmushangszerként szerepelt, vagy akkordokat tartott ki, a hol nazális, hol telt passzázsok határozottan orgonaszerű hangzást eredményeztek (a Mallet instruments-ben elektromos orgona is volt).

A hosszú hangok és a szakadatlan tizenhatodmozgás kombinációja, valamint a második félidőben bemutatott "You Are (Variations)" címében is szereplő variáció mellett számos régizenéből ismerős szerkesztési módszer (kontrapunkt, hoquetus- és orgánum-technika) is előkerült. Tulajdonképpen egy oratóriumot hallottunk, amiben a páratlan és váltakozó ütemmutató és tempó mellett a hagyományos értelemben vett dallamosság, és mindenekelőtt a hanghoz társuló szöveg jelentette az újdonságot a szerző 70-es korszakához képest. A négy rövid mondat (egy zsoltársor, két rabbinikus aforizma és egy Wittgenstein-idézet) dallamtöredékei variálva ismétlődnek, vagy erősen augmentálva (széthúzva-lassítva) szólalnak meg. A lágyabb, háromnegyedes lüktetés és a felismerhetően zsidó-gregorián dallamvilág az egzotikus ütőhangszeres ezotéria felől a hagyományos európai szakralitás felé mozdítja Reich zenéjét.

Steve Reich muzsikáját hallva Pernye András mondata jutott eszembe: "a zene egyetlen formaalkotó elve az ismétlés." Az ismétlés mint alapvető kompozíciós elv gazdag lehetőségeit és erejét bizonyították a hallott művek. Egy ponton mégis megoldatlannak éreztem a kompozíciókat: a mindent átszövő ismétléssel szinte végtelenített zenei anyag megszakítása, a darabok berekesztése önkényesnek hatott. Az értő fül a finom fokozásból vagy a szövet egyszerűsödéséből sejti ugyan, hogy szakaszhatárhoz ér a mű, ám mégis, meglepődik, amikor a hömpölygésnek hirtelen vége szakad. Az egyszerre elnémuló hangszerek és megdermedő kezek bravúrját ezúttal hatalmas taps jutalmazta.

A mindvégig kiváló zenei interpretációra néhány tipikus apróság vetett árnyékot: így a rövid, ám annál töményebb zeneszámok hatását széttördelő hosszadalmas színpadrendezés, a késve érkező zenészek elhelyezkedését aláfestő gúnyos taps, a kurta díjátadási ceremóniát keretező Kepes András-magánszám és a gerjedő hangosítás. A bosszantó malőröket azonban könnyen feledtette Steve Reich jelenléte – és zenéje.

Nincs kétségem, hogy a december 6-i koncert minden résztvevője türelmetlenül várja az Amadinda negyedszázados fennállására komponálandó új mű budapesti ősbemutatóját és Steve Reich következő látogatását.

nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Zeneszerzés az érzékek és a technológia határán
A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
Danczi Csaba László emlékére

Más művészeti ágakról

Műhelykonferencia a Pesti Vigadóban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés