bezár
 

irodalom

2011. 06. 19.
A sebek furcsa erotikája
Varga Mátyás: parsifal, parsifal - Magvető, 2011
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Varga Mátyás költői alaphangjához, szemléletéhez hozzátartozik a pengeéles, aprólékos figyelem. Előző kötete, a hallásgyakorlatok éppen ebből építkezett: ellesett, utcán elkapott félmondatokból szerkesztett verset. Új kötete, a parsifal, parsifal ennek ellenkezőjét teszi: egy “nagy elbeszélés”, jelesül a Grál-mondakör felől indulva jut el az apró részletekig.

prae.hu

Amint a hallásgyakorlatokban, Varga itt is elhagyja a nagybetűket: akár cím, akár mondatkezdő szó, akár nevek - minden kisbetűkkel íratik le.

A Chrétien de Troyes- és Wagner-utalások csupán apropók, elrugaszkodási pontok, a versek komplexebbek puszta posztmodern ügyeskedésnél. A történések hol függetleníthetők történelmi téridőtől, hol pedig kimondottan XX. századiak. Vonat, tank, fényképek - az olvasatot tudatosan túlléptetik az eredeti narratíván és többdimenzióssá teszik. Ugyanakkor az aktualizálás itt nem hangsúlyos aktus, mint például Térey mitologikus műveiben, hanem a maga természeteségében megy végbe.

Varga Mátyásnál sokkal hangsúlyosabbá válik a történetek kozmikus, időtálló mozzanata és tétje: olvasóként azon kapjuk magunkat, hogy nyakig benne vagyunk ebben a kényelmetlenül aktuális Grál-narratívában. Varga Mátyás ugyanis korántsem kellemes, romantikus motívumokat hoz elő: őt a sérülések, a sebek, a kudarcok és a szégyen foglalkoztatja. “A fájdalom múlik, a szégyen marad” - idézi Chrétien de Troyes-t az epilógus mottója, amely mintha a kötet egészének fókuszpontja lenne.

A kötet a ciklusokon kívül álló epilógus és prológus kivételével négy számozott ciklusra tagolódik. Az első ciklus nyitóverse címében biblikus referenciát sugall (másodszor esik el), nyelvében és vizualitásában is egyszerű, épp ezzel hat: “ahhoz, hogy felállj a / pocsolyából, a hasadról /a hátadra kell majd fordul-/ nod (vagy legalább oldalra), / ami szükségképpen azt / jelenti, hogy a válladon / lévő iskolatáska is meg- / merül majd a sűrű, / agyagos kátyúban”.

Ahhoz, hogy kimásszon a pocsolyából, először még jobban meg kell merülni benne, feláldozva mindazt, amit hátunkon cipelünk. “most ér bőrödig / a sár” - zárja a verset, és ez a csupasz, nyers, egyszerű nyelvezet az egész köteten végigvonul. Semmi játékosság, Varga minden sora a saját bőrét viszi vásárra. A bőrig hatoló sár mélyebb beavatást hordoz, mint az iskolatáskában cipelt könyvek.

Ezt a kitágított értelmezési tartományt jól szemlélteti a gaste forest című költemény: a mitológia szörnyekkel, varázslatokkal teli, hatalmas erdeje helyett itt “nyolc-tíz szilvafa állt /egymás mellett, mint egy / kis erdő. alattuk valahogy / lukacsos volt a föld. // a rothadt gyümölcs ősszel / meggyűlt a gödrökben, / könnyű volt elcsúszni. itt / törted el a lábad”.
Itt villan föl valami Varga Mátyás igen sötét humorából: a veszély forrása nem valami természetfeletti vagy valami hatalmas, hanem a nagyon is valós, rothadó gyümölcs. Chrétien de Troyes-nél ez az erdő parsifal gyerekkorának helyszíne, ahol anyja a lovagvilág veszélyeitől elzárva, védve neveli. Beszédes tehát, hogy a versben épp ez az erdő lesz a veszély forrása.

A törött láb motívuma pár oldallal később újra előjön a visszatérés című versben: “nem emlékszel a reccsenésre, / amikor gondosan körülfű-/ részelt gipszben újra eltörték / a lábad... a fehér páncél árulását azzal / büntetted, hogy többé nem / akartál járni... meg- / ugattak a kutyák és örültél / nagyon, hogy nem lát senki”.

Az első ciklus az anyától való elszakadással, a gaste forestből a lovagi élet, a világ felé indulás verseivel ér véget. “herzeloyde testéből / jött valami anyaszag, sötét erő. kár lenne / érted, de nem tudsz / még ölni. érted?”

Majd a vadidegen című szöveg kétszer négy sorában már az idegenben szerzett első tapasztalatok kapcsán szövődik egymásba nyelvi önreferencialitás gyönyöre és testi fájdalom zeneisége a szégyenérzettel. Ezt a verset érdemes a maga teljességében idézni: "vadidegen. - néznek rá, mint / amikor törik a porcelán. / mondjuk, mosogatás közben / már a harmadik alátét. // vadidegen. - még tetszik neki / a szó is. mert dobol. és ebből / a ritmusból kapja az első ütést / a gyöngyöző halánték.”

Troyes és Wagner szembeállította az elszigetelt erdő biztonságát, míg Vargánál az otthon, az erdő ugyanúgy a szégyen és fájdalom helye, mint a külső világ.

A második ciklusban a félelem növekszik világszervező elvvé, újra és újra megjelenik szövegszerűen is: “amikor a pap véletlenül / két ostyát tett a nyelvem- / re, féltem, hogy valami / súlyos hiba esett meg / velem.” (áldozás); “valahol / azt olvastam, hogy / az ilyen soványaknak / más a bélflórájuk. és / félek, hogy engem / egész egyszerűen / csak a bélflóra vonz.” (a bélflóra).

“a fák hűsége mindenesetre kétes: amikor jött a vihar, az erdő is átállt.” Ebben a ciklusban bukkan fel a seb motívuma is, amely mitológiailag Amfortas, a halászkirály sebesülésére utal: a sebet Longinus dárdája okozza, amellyel Jézus testét is átdöfték. A sebet csak a lándzsa maga tudja meggyógyítani, Parsifal feladata éppen az lenne, hogy azt megszerezze és önzetlenül felajánlja, de kudarcot vall, mikor a király kastélyában jár. Nem harcban vall kudarcot, egyszerűen csak felületes jólneveltsége nem engedi, hogy rákérdezzen, segíthet-e. Ez a mozzanat teszi az egész Parsifal-tematikát nagyon is emberivé, ez a szégyenérzet nagyobb kudarc az erdőlakóból lett lovagnak, mintha hősies küzdelemben bukna el: annyira görcsösen próbál megfelelni a lovagi etikettnek, hogy épp a lényegről feledkezik meg.

És innen nézve a két seb, Amfortas sérülése és Parsifal szégyene nagyon parallel: mindkettő úgy gyógyítható, ha az ember visszatér a seb okozójához és újrajátssza az eseményt, mint ahogy az később be is következik - de ez még egy lovagregényben is évekbe telik.

Ebben a kötetben a seb, mint olyan, hihetetlenül közeli, mindennapi képekkel kerül elénk: “közelem- //be férköztél. a friss / darázscsípésre rá / nyomtad a kést: ez / is szerelem.” (miserere) “a vécében // aztán leszaggattam a gézt, öngyújtóval / is megnéztem a sebet.” (sebesülés).

“amfortas csak lögyböl vakon / a hipermangános vízzel. nem / néz oda. és nem is látta a sebet / soha. hozzá se ért, csak lögyböl.” (amfortas) A seb ezekben a szövegekben radikálisan átértelmeződik: megszűnik heroikus volta, hiszen nem nemes áldozat harcban megsérülni. Sokkal inkább kiszolgáltatottá, szánalmassá tesz.

Ugyanakkor a sebesülés az önátadás, az én fel- és megadásának metaforájává is válhat. Ezt a paradisum című versből láthatjuk be a legkönnyebben: “a testi sérülés vonzotta. / a sebek furcsa erotikája. / mert ott hagyja magát az / ember: vigyék, vetkőz-// tessék, mossák, vágják, / kötözzék - gyors, hideg / ujjakkal bárhol a testét. / s múljék róla a szemérem.”

A sebesült kiszolgáltatottsága, gondoskodásra való rászorulása kozmikus élménnyé nő - amit Pilinszkynél a fegyenc-lét jelent, az Varga Mátyásnál a sebesült-léttel írható körül. Egyfajta egzisztenciális alapállás: kiszakadás a megszokottból, a normál állapotból, egy ismeretlen, nemcsak kondícióiban, de fennállásában is bizonytalan lét felé. Ugyanakkor a seb állandó figyelmet követel magának: folyamatosan feltépésre ingerel, ez a “sebek furcsa erotikája”. És ettől igazán nagy teljesítmény a parsifal, parsifal: a harcoktól, kalandos keresésektől, románcoktól hemzsegő Grál-legendát tudta lecsupaszítani annyira, hogy a lovagi páncél alatt feltűnjön a barátságtalan kozmoszban csupaszon rettegő, ápolásra szoruló sebesült. Lezárhatatlan, bevégezhetetlen létállapot: “folyton vetkőzik, pedig / meztelen” (epilógus). A sebben ott a mélyen szunnyadó felszínre hozatalának fájdalmas rítusa, egy seb a lecsupaszítás ad abszurdumig vitele is: a tovább már nem értelmezhető közvetlenség, a kiüresedésig megnyíló feltárulkozás.
nyomtat

Szerzők

-- Molnár Illés --


További írások a rovatból

Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
irodalom

Az örmény idő nyomában
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról

Más művészeti ágakról

Len Wiseman: Balerina
A Boldogtalanok című előadás az Örkény Színházban
art&design

Megnyitóbeszéd Vigh Levente Léptek nyomán című kiállításához


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés