bezár
 

zene

2012. 12. 02.
A katarzis árnyékában
Gotthard, P.Box – A38, 2012.11.21.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hard rock zenekarnak énekest váltani legalább annyira veszélyes a karrierjére, mint hollywoodi színésznek a "coming out". A svájci Gotthard viszont kicselezte a lehetetlent, és markáns dalnokának halála után 2 évvel, új frontemberrel lopta vissza a boogie-t dallamcentrikus rockzenéjébe.
A hazai P.Box zenekarok közül a debreceni verzióra esett a választás, hogy előmelegítse a pódiumot a Magyarországra lassan hazajáró Gotthardnak (a pesti "ős-P.Box"-szal szemben ez a kiadás a Cserháti Pityu billentyűs által életre hívott formáció, immár Cserháti halála után, kizárólag "új" arcokból. akik a Reményre ítélve és a Pangea című lemezeikkel bizonyították anno létjogosultságukat).

Hogy a debreceni P.Box több, mint egy emlékzenekar, ami a ’80-as évek szellemét hivatott megidézni, azt a 2000-es évek slágerei bizonyították – ami persze nem jelentette azt, hogy egy Ómen vagy egy Vágtass velem ne fért volna meg a szettben. A feszes, lendületes előadást Koroknai Árpád (Társulat, Omen) produkciója koronázta meg, akinek kisujjában – és persze a torkában – van a rockéneklés minden fortélya. Az A38 által biztosított kerek hangzás is alásegített, hogy nagyobbat harapjanak a dalok, így a lendület simán elvitte a hátán a bulit.
 
A koncerten elhangzott dalok:

Legyek az első
Soha nem elég
Ómen
Rock and Roll az égig
Múlt és jelen
Ezer év
Veled múljon el
Vágtass velem! (Kő kövön...)
 
Hogy a svájciak nem csak a csokoládét, hanem a rock ’n roll riffeket is ízesen keverik, talán meglepő lehet azok számára, akik nem ismerősek a békés állam zenei palettájával. Hiszen a rockzene lázadó, ellenkulturális pozícióvállalása mintha zsigerből szembe menne a gondmentes jóléti kapitalizmus akolmelegével – ám fűzzük hozzá gyorsan, Svájcban nem is valami vállaltan aljas punkhullám tarol, hanem a széles rétegek által befogadhatóra polírozott dallamrock. Igaz, az alapot sokan a nemzeti rajongás tárgyát képező AC/DC-től csenik, ám még a könnyűzenei átlagnál keményebben megdörrentett gitártémák is bőven a szigorúan mért popularitás határán belül tartják a Gotthard zenéjét.

Hogy koncertjeiken egyenlő arányban képviseltetik magukat az old school rockzenén szocializálódott férfiak, valamint a szebbik nem képviselői, az nem csupán a finomhangolt hatásmechanizmussal gördülő balladáiknak, hanem Steve Lee férfias, markáns kiállásának is köszönhető volt. A 2010-ben egy tragikus balesetben elhunyt frontember ugyanis olyan bizalomgerjesztő karizmával bírt, hogy akár konyhaeszközökkel is házalhatott volna, és akkor is sikerre vitte volna szakmájában. De szerencsére Steve-ünk rockénekesnek született, így Gotthard-klasszikusok tucatjait vonta be sármos, érzelemdús, de mégis karcos orgánumával. 
Gotthard (Nic Maeder)
A tragédia által padlóra küldött zenésztársak egy bizonyos Nic Maederrel tápászkodtak fel a földről, aki kinézetre, megjelenésre és színpadi jelenlétre is visszafogottabb egyéniség Steve Lee-nél – hangra viszont meglepően jól passzol a Gotthardba.

Habár a vele készített "visszatérő lemez", a Firebirth pár fogós r’n’r himnuszt leszámítva hagyott némi kívánnivalót maga után, erről igazán nem Nic tehetett – már a Lee-vel készült utolsó sorlemez, a Need To Believe sem volt az igazi - Gotthard mércével persze. Ám ahogy az lenni szokott, élőben most is jobban csúsztak a kissé szögletesebb dalok az élő zene kraftjának köszönhetően, sőt: szinte tökéletesen beilleszkedtek a szettbe az olyan újoncok, mint a bluesosan karcolt Starlight vagy a slágergyanús Remember It’s Me.

Amúgy Nic-nek is ezek a piszkosabb énektémák feküdtek jobban: állítólag betegséggel küszködött, mindenesetre nem tudta teljes mértékben pótolni legendás elődjét. Persze, nem is kell, jöhet a rajongói replika, viszont Nic teljesítményéből akkor is hiányzott az a bizonyos plusz, ami a nagyon jót határolja el a zseniálistól.

Egyetlen dalban csillant meg ez a mágikus komponens: mikor a Lee-nek ajánlott, lírai One Life, One Soult énekelte, puritán érzelmi töltettel és hátborzongató erővel. Maeder viszont még így is megtett mindent, hozta a kötelező frontemberi manírokat és a keményvonalas rock ’n rollhoz szükséges énekesi teljesítményt is.

Habár az estét tekintve mindvégig a katarzis árnyékában tartotta a performanszot, összességében mégis rácáfolt azokra, akik Steve Lee halálában egyúttal a zenekar végét vizionálták.
Gotthard (Leo Leoni)
Mert hangulatát tekintve nem sokkal maradt ez el a korábbi A38-as buliktól, a hajó ugyanúgy rengett a bő kétharmad házat produkáló közönség áldásos rajongásának köszönhetően. Így aztán a zenészekbe is beköltözött a rutinná fajuló turnézáson túlnövő spiritusz, az arcokra kiköltöztek az őszinte műélvezetet sugárzó mosolyok, a riffekbe pedig belopózott az az elementáris őserő, ami értő kezekben a műfaj elengedhetetlen kelléke.

Habár a programot - elvileg - a Firebirth megjelenése köré illett volna szabni, azért a Leo Leoni vezette zenekar is tisztában volt vele, hogy alapvetően a rajongók jövőbe és zenekarba vetett hitét kell visszaadniuk, így egy jó érzékkel kiválogatott best of-ra bízták a sorsukat. Már a nyitó Dream On-Gone Too Far kettős szavatolta a választásukat, és az estét belengő buliszellemet csak a túl hosszúra – három akusztikus balladán keresztül – nyújtott lírai blokk törte meg.

A zenekar azonban majd’ minden lemezéről beszavazott egy-két betonbiztos slágert, így a csendes-ülős epizód túlzott lágyságát hamar feledtették a régivonalas Mountain Mama vagy éppen az egyik legismertebb Gotthard-ritmus, a Lift U Up pillanatai. A Leoni-Scherer gitárosduó pedig gondoskodott róla, hogy a rockzene alapítómestereit idéző gitárjáték szerelmesei se csalódjanak a buliban; ha kellett, kétnyakú gitáron, máskor akusztikus hangszerre váltva pengették kimerítő riff-tárlatukat.
Gotthard
A Gotthard ereje mégsem az egyéni teljesítményekben, hanem a magabiztos közös kiállásban, a zenekari összhangzás energiájában rejlett. Hogy falbomlasztó, sörpusztító bulijuk után még spontán módon, a közönség lelkesedésétől meghatódva dupláztak egyet a ráadásban, és belefogtak a Top of the Worldbe is – reméljük, szimbolikus gesztus, és a formáját újra megtaláló svájci sztárzenekar nem csupán koncertteljesítményébe, de egykori dalszerzői vénájába is friss vért pumpál, hogy újra csúcsra kerüljön. Megérdemelnék: ők is, mi is.
 
A koncerten elhangzott dalok:

Dream On
Gone Too Far
Starlight
Remember It's Me
Sister Moon
Hush
One Life, One Soul
The Story's Over
Fist in Your Face
Give Me Real
Battle of Titans
Dobszóló
Falling (akusztikus)
Tell Me (akusztikus)
Heaven (akusztikus)
Mountain Mama
Right On
Lift U Up
--------------
Gitárszóló
Master of Illusion
Anytime Anywhere
--------------
Top of the World
 
Képek: Dorogi László (www.hardrock.hu
nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
„Határtalan Design”/ Design Without Borders a FUGÁban
Schubert NOW bejátszókoncert a BMC-ben

Más művészeti ágakról

Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés