bezár
 

film

2013. 09. 27.
A gépfegyveres Szűzmária vigyázza álmod
Gabriele Salvatores: Szibériai nevelés
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kit érdekel a kaliforniai napsütésben, a 66-os út sztrádáján lezavart kismilliomodik autósüldözés? Jöjjenek inkább a kuriózumok, a hófödte szovjet tájon poroszkáló Ladák versenye, s a lábbeliért életüket kockáztató szibériai bűnözők küzdelmes élete. Vajon milyen etikai kódex alapján vertek grúzokat és raboltak ki katonákat a vallásos szibériai gengszterek? Mi köze Szűzmáriának a géppisztolyhoz? Hova ásd a lopott pénzed, ha tisztességes akarsz maradni? A Szibériai nevelésből mindez kiderül – John "Kuzya nagypapa" Malkovich mindenkit kioktat.

Ki mondta, hogy az álromantikus giccs csak Hollywood privilégiuma? Miért ne forgathatnánk itt, Európában is a bűnözőket megszépítő és gáláns Robin Hoodként ábrázoló filmeket, amikben több a lassított felvételben tovarepülő fehér galamb, mint a valóság?Szibériai nevelés
Talán azért, mert az öreg kontinensen más a történelmi múlthoz való viszony; hiszen Amerika már születésekor is mítoszba ágyazta fogantatástörténetét, közszereplői még életükben a saját fiktív, eltúlzott hőstetteikről szóló színházi előadásokat látogattak, a westernhősök olvasták az őket mitizáló ponyvákat – majd jót derültek rajta, és behajították őket a sarokba. Vagyis jobb esetben a helyén kezelték, ironikusan idézőjelbe pakolták a valóságszépítő meséket – nem úgy Gabriele Salvatores, e szebb napokat és jobb filmeket is látott Oscar-díjas olasz direktor, aki 2013-ra eljutott odáig, hogy vérkomoly gengszter-artfilmet rendezett a Sztálin által Szibériába telepített bűnözőklánokról. Akiknek a szobafalán gépfegyveres Mária-kép ékeskedik, becsületkódexük pedig olyan tételekből áll, miszerint nem tartanak pénzt a házban (amit lopnak, azt a kertben elássák), és sokat imádkoznak azért, hogy a Jóisten megbocsássa a kényszerből elkövetett bűneiket.Szibériai nevelés

Mert nem is bűn az, ha az elnyomó diktatúra katonáitól rabolnak, vagy ha a más etnikumú és a szibériaiakat egrecírozó embereket pofozzák fel. A Szibériai nevelés a nagy általánosítások filmje: konkrét népcsoportok állnak egymással szemben, a Grúzok a Szibériaiakkal, a Csecsenek az Oroszokkal, és persze a Bűnözők a Katonákkal. Ebbe a származás által felszabdalt világba születik Kolima és Gagarin, a két jóbarát tökéletesen ellentétes jellemmel: míg Kolima magába szívja Kuzya nagypapa életbölcsességeit és bűnözőetikáját, addig Gagarin már az anarchikus, öntörvényű lázadó útjára lép. A film kettejük párhuzamosan ívelt élettörténetét követi nyomon, a ’80-as évekbeli szibériai gyermekkortól a sztori gerincét képező poszt-szovjet éveken keresztül addig a pontig, mikor a csecsen-orosz háborúban katonaként/bűnözőként kerülnek szembe egymással. Vagyis Salvatores egy unalomig elcsépelt sémát hasznosít újra a Szibériai nevelésben, amely a morális üzenetekkel túlterhelt 30-as évekbeli amerikai gengszterművekből lehet ismerős akár a Manhattani melodrámára, akár a Mocskos arcú angyalokra gondolunk. Az olasz rendező nem is tér el a toposzoktól, csupán zavaros, a három eseménysík között ugráló időkezeléssel bonyolítja az amúgy kiszámíthatóan botladozó történetet.Szibériai nevelés

Salvatores valószínűleg összegző, ezerszínű munkának szánta a Szibériai nevelést, amelyben minden tudását megcsillanthatja – ám a végeredmény egy többnyire érdektelen, legemlékezetesebb pillanataiban viszont megkapóan elrontott film lett. Pont a "mindent bele" elve zilálja szét a film hangulati egységét: Salvatores hol Tarantino soundtrackjeit idéző, rockosan felcsattanó zenével kíséri moziját – miközben magát a cselekményt is képregényszerűen elrajzolja –, hol a Kusturica-filmek népzene-diszkója nyomatékosítja a szereplők örömmámorban úszó perceit. A direktor ügyetlenül helyezi az amerikánus gengsztermitizálás módjait a valóság talajára: mikor már éppen elmerülne a képtelenségekben, és felcsillanna a néző előtt a fesztelen szórakozás reménye, akkor a sztori visszaránt a valóság talajára, archív felvételek jelzik a rendszerváltást, az időpontokat és földrajzi helyszíneket túlhangsúlyozó elbeszélésmód pedig azzal foglalatoskodik, hogy hús-vér szereplőknek állítsa be Kolimáékat. Pedig mind a jellemfejlődés írmagját nélkülöző, vázlatos karakterrajz, mind az elnagyolt színészi játék karikatúrákat farag a szibériai bűnözőkből. Leginkább a szereposztás elhibázott, 2013-ban ugyanis teljességgel komolyan vehetetlen, hogy neves brit színészek (John Malkovich) szibériai gengsztert alakítsanak – úgy, hogy pocakos Kuzya nagypapaként jelentős energiát öljenek abba, hogy ne csak a fejeket, de az angol nyelvet is kellő alapossággal törjék.Szibériai nevelés

Malkovich szarkasztikus önparódiájához csatlakozik a tetoválóművész Inket alakító Peter Stormare, akinek kedvelt hobbija a szaunázás, itt társalognak ország- és népjobbító szándékaikról az okos szibériai gengszterek. A főhősöket két litván ifjonc adja, a közös szerelmüket pedig A mágusból vagy az Alice Csodaországban című filmből ismert, szintén brit Eleanor Tomlinson. Mindannyiuknak komoly kihívást jelent, hogy roncsolják az angol nyelvet, s a szándékolatlan vígjáték felé közelítik a filmet azáltal, hogy a hollywoodi mozikban még lazán csűrt, csattanós gengszter-beszólásokat lassú, komótos és rossz angolsággal dadogják el a filmben – barátok közt is kínos ez a színvonal. A Szibériai nevelést jól jellemzi, hogy Tomlinson karakterét – a mentálisan hátrányos helyzetű, szép, de butácska Xenyát – hogyan használja: a főhős Kolima beleszeret, ám ahelyett, hogy az ezzel járó problémákat listázná a mű, az egész különc fordulatot (egy felnőtt-testbe szorult gyermeklélek iránt táplált szenvedélyt) elintézi azzal, hogy Kolima a karjára tetoválja a "Lehetetlen szerelem" szimbólumát.Szibériai nevelés

A lepukkant Ladákban lezavart autósüldözéseivel, a szegénység emblematikus képeit biztosító szocreál környezetével, és a szovjet-orosz történelem sötét fejezeteibe kalauzoló történetválasztásával akár stílusos midcult-mozi is lehetett volna a Szibériai nevelés. Ám az esztétikailag értékelhetetlen, túlzó színészi játék, a – nincs rá jobb szó – bugyuta karakter- és történetvezetés, a stílus- és a hangulat egységét eltörlő, kaotikus rendezői koncepció és a művészi helyett csupán művészieskedő, szentimentálisan túlszépített képi világ egy lenyűgözően rossz alkotást eredményeztek. A Szibériai nevelés tipikusan az a film, ami láttán Murphy cinikusan elmosolyodna, hiszen ami csak elromlik, az ugye, gallyra is megy ebben a 104 percben.

prae.hu

 

Szibériai nevelés (Educazione siberiana)

Színes, magyarul beszélő, olasz filmdráma, 104 perc, 2013 (16)

Rendező: Gabriele Salvatores

Forgatókönyvíró: Gabriele Salvatores, Stefano Rulli, Sandro Petraglia

Szereplők: John Malkovich (Kuzya nagyapa), Arnas Fedaravicius (Kolima), Vilius Tumalavicius (Gagarin), Eleanor Tomlinson (Xenya), Peter Stormare (Ink), Jonas Trukanas (Mel)

Forgalmazó: Cinenuovo Kft.

Bemutató dátuma: 2013. szeptember 19.

16 éven aluliak számára nem ajánlott!

 

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
Nehéz istennek lenni: Arkagyij és Borisz Sztrugackij regényétől Aleksei German filmadaptációjáig

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
Beszélgetés Gulyás Adrienn műfordítóval


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés