bezár
 

film

2007. 07. 04.
Hogyan definiáljuk a skizofrént?
3. Beszámoló a 25. jubileumi filmfesztiválról Münchenből
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hogyan definiáljuk a skizofrént? 35-nek, ha kinéz, vékonyszálú, barna haja (egész gálfys frizura), háromnapos borostája (szakálla?) és tipikusan amerikai, innen (Európából és a Selbsthass őshazájából) nézve szemtelenül öntelt modora van. De azért megnyerő. Gyors fejszámolás (1990-ben épp a müncheni filmfesztiválon futott be a Slackerrel, most 14 filmje szerepel a retrospektív válogatáson), hogy gyanús legyen, a harmincöt nem stimmel: mint egy vele készült interjúból rögtön ki is derül, Richard Linklater 47 éves (volt/lesz?) az idén.
Alig fiatalabb, mint Philip K. Dick volt, amikor meghalt. Ironizál is ezzel: az 52 csak a húszas éveinkben tűnik matuzsálemi kornak, 50-hez közel már igazságtalanul korai a halál. Márpedig Dick ennyi idősen ment el. Igaz, Rick szerint talán az az eszméletlen mennyiségű drog is közrejátszhatott ebben, amely többek között az A Scanner Darkly-t is ihlette.

prae.hu

Winona Ryder és Keanu ReevesA vetítés utáni közönségtalálkozón vagyunk, ahol rögtön az anyagiakra térünk: a film hatmillió dolláros költségvetéséből kétmillió a könyv jogaira ment el, igaz, Linklater állítólag szabályosan könyörgött Dick lányainak a jogokért – megkapta, segítettek a helyszín kialakításában, a kellékek kiválasztásában, és aztán elégedettek is voltak a végeredménnyel. Sőt, az egyik lány saját példányát ajándékozta a rendezőnek, hálából az apa szellemi örökségéhez való hűségért.

Richard Linklater: A Scanner DarklyMás Dick-adaptációkhoz képest talán azért is találták a Linklater-féle verziót hitelesebbnek, mert ez a film kísérletet sem tesz a filmes realizmusra, lévén animáció. Igaz (újabb műhelytitok), a hús-vér színészekkel (Keanu Reeves, Robert Downey Jr, Winona Ryder) leforgatott és összevágott anyagot több mint másfél évig animálták: az utómunkának ezt a szakaszát a rendező fanyar iróniával így jellemzi: a fene se érti az animátorok (talán hat ember dolgozott csak ezen a filmen párhuzamosan) gusztusát, hogy ilyen pepecselős melót választottak. Őt magát annyira idegesítette a csigatempó, hogy hetente egyszer rájuk nézett, aztán csinálta a többi dolgát. Az ironikus lekicsinylés egyértelműen vicc, hiszen a film, ami nálunk az AniFesten szerepelt már, sokkal komplexebb képi világot nyújt, mintha valamilyen animációs programmal felülírták volna a leforgatott nyersanyagot. Sőt. Elég, ha az egész testet beborító, láthatatlanná tevő köpönyegre emlékeztető, futurisztikus Akárki-álruhára gondolunk, amely a szó szoros értelmében szédítő látvány, és egyúttal összetett képi metafora: a fizikailag másodpercenként változó külső előrevetíti a személyiség diffúzzá torzulását.

Roy CochraneA közeljövőben, a kaliforniai Narancs megyében játszódó történet szerint Bob Arctor rendőr fedőnéven beépül saját haverjai közé. Célja, hogy megfigyelje őket, és információkat szerezzen a Substance D nevű drogról, melynek maga is fogyasztójává és áldozatává válik. Ez az anyag ugyanis félelmetes módon roncsolja az agy- és idegsejteket (a szürke- és fehérállományt), nemcsak hallucinációkat okozva, hanem komolyan károsítva a bal agyfélteke működését. Ha jól értem Arctor szubjektívjéből, a jobb félteke ugyan kompenzálni próbál a sérült idegpályákért, de ezáltal kvázi vetélkedés alakul ki a két félteke, a kognitív és a percepciós funkciók között. Az eredmény: komplex pszichiátriai és neurológiai tünetegyüttes. Arctor a drog hatására nemcsak fizikailag sérül. Nem kevéssé ironikus az a jelenet, amikor a két orvos közli vele, hogy mi baja (a fentiekben az ő diagnózisukból merítettem). Arra a kérdésre, hogy a sérülései maradandóak-e, a két orvos közül az egyik megnyugtató választ adna (valószínűleg idővel visszaszorulnak a tünetek), de a másik azonnal helyesbít: ha lesz is javulás, valószínűleg csak részleges, és az idegrendszert ért károsodások örökké megmaradnak. A neurológiai vizsgálat bemutatása a laikus számára bármennyire túlhajtottnak tűnik is, hiteles, az életben pont ilyen vizsgálatokat végeznek: csukott szemmel felismerni triviálisnak tűnő tárgyakat csak annak nevetséges, aki még nem találkozott ilyesmivel.

A drogok által kiváltott hallucinációk bemutatása is felkavaró: a mindenütt rovarokat látó a junkie, az összeesküvés-elméletet gyanító házi droggyáros kényszerképzeteinek ábrázolására az animációnál hitelesebb műfajt nem is lehetne találni. Az utóbbit alakító Downey egyébként, Linklater egy anekdotája szerint, azért játssza olyan hitelesen a rendőrségen is kisollóval a haját nyirbáló, teljesen zakkant, politoxikomán, otthoni laboratóriumában aeroszol, lufi, és fagyasztórekesz segítségével kábítószert előállító dögészt, mert mint szokta mondani, húsz éve végez kutatásokat a témában.

A beszélgetésen Linklater nem állja meg, hogy a nyilvánvaló képi allúziók mellett ne hivatkozzon verbálisan is Burroughsra, méghozzá egy aranyköpésével: Hogyan definiáljuk a skizofrént? A skizofrén az, aki tudja, mi is történik valójában. Ezt már a filmjeiben (lásd pl. az első szombaton vetített 96-os Suburbia) visszatérő összeesküvés-elméleteket érintő kérdésre adott válaszának is a része. Az összeesküvés nem más, mint alternatív információ – újabb irónia.

Jó hír viszont a Before Sunrise/Before Sunset szerelmeseinek, hogy hamiskás mosollyal az arcán ugyan, de nem utasította el kategorikusan egy lehetséges harmadik rész leforgatásának lehetőségét – feltéve persze, hogy lesz megint mondanivalója a két emberről. Addig is, üzeni, hallgassuk [a]http://www.imdb.com/name/nm0000365/[/a] [text]Julie Delpy[/a] új lemezét – épp feleannyi idő alatt rakta össze, mint amennyi időbe [a]http://wip.warnerbros.com/ascannerdarkly[text]A Scanner Darkly[/a] animációs munkálatai kerültek.


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Cseicsner Otília --

Anglista-műfordító-szerkesztő-dramaturg


További írások a rovatból

Luca Guadagnino: Vadászat után
Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről
A 82. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválról
Damian Kocur: Kitörés előtt

Más művészeti ágakról

irodalom

Vados Anna Egymás lélegzete című kötetének bemutatójáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés