bezár
 

film

2014. 06. 03.
Tom Cruise határa
Doug Liman: A holnap határa
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hollywoodból kikopott az eredetiség, sorra követik egymást képregény és regény adaptációk, remake-ek, franchise-ok... Prequelek és sequelek egymás hegyén-hátán, jajj mi lesz velünk? Mit tehet az ember, ha nagyköltségvetésű, nézőmágnes filmet akar készíteni, szuperhősök nélkül? Valószínűleg rácsörög Tom Cruise ügynökére.

Cruise – a magánéletét körbevevő hiszti mellett – annak ellenére tartotta meg a maga star-power státuszát, hogy a kétezres évek elejétől kezdve Hollywoodban megrengett a sztárokba vetett hit. A közönség sokkal kevésbé ül be egy színészért a moziterembe, mintsem egy ismerős koncepcióért vagy karakterért – ez persze korántsem jelenti azt, hogy Hollywoodnak nincs szüksége sztárokra, hiszen a sztárok nélküli remake/franchise próbálkozások ugyanúgy bedőlnek, mint a star-powerben bízó eredeti forgatókönyvek. Kivételek persze akadnak, de általánosságban ez a helyzet, aztán a bevételi oldal mellett megint egy más kérdés, hogy a zöld utat kapó eredeti ötletek is általában csak ismerős sablonhalmazokból állnak (pl.: Elysium, Transzcendens, Lopott idő, Feledés).A holnap határaA holnap határa a maga időhurkos alapötletével azonban nem ilyen, bár ismerős toposzból építkezik (egy ultra-intelligens földönkívüli faj az emberiség elpusztításán ügyködik, mert miért is ne?), és a kötelező műfaji elemek is megtalálhatóak benne, mint az erős vonásokkal felskiccelt mellékszereplők, a végső jutalomként funkcionáló, de ma már aktív női karakter, és a faék egyszerűségű küldetés, ez a film mindezektől függetlenül végig fenntartja az érdeklődésünk, a koncepcióból fakadóan sosincs előttünk a következő lépés.
 
Méghozzá azért, mert ez a film játszik a nézővel. Először is egy gyáva figurával késztet azonosulásra minket, akivel együtt fejlődünk, így a fináléban csöppet sem hat mesterkélten az eltökélt küldetéstudat. Jellemfejlődés pipa. Másodszor ügyesen váltogatja a nézőpontokat, mert amíg a film első felében Cruise szemszögéből látjuk az eseményeket, addig a játékidő második felében már csak szemlélődők vagyunk, Emily Blunt szemén keresztül figyelünk, nem tudjuk, hogy Cruise hányszor élte már meg az adott jelenetet. A film ezért is képes végig humoros maradni, mert még azelőtt vált egy nagyot, hogy a sorozatos ismétlések fárasztóvá válnának. Humor pipa. Harmadszor pedig azért – és ez minden bizonnyal a legnyilvánvalóbb utalás –, mert az egyenes történetvezetés mellett tesz néhány kitérőt a zsákutcákba is. A néző a főszereplővel együtt minden újratöltésnél okosabb lesz – ez a narratíva pedig főként a videojátékok sajátja, (lásd Farkas Gábor írását, a hasonló témájú Forráskódról). Egyedi megközelítés, pipa.A holnap határaMindezek tetejébe A holnap határa tud még érzelmes és izgalmas is lenni. Érzelmes, mert a főszereplői közti viszonyt képes mindenféle giccstől mentesen ábrázolni (ebből a szempontból elfelejthetjük a kötelező csókjelenetet, inkább a faházas bujkálásra érdemes figyelni), és feszült, mert a fináléra ügyesen kiiktatja a hallhatatlanság okozta problematikát
 

Minden valamirevaló popcorn mozi álma, hogy ezeket a tulajdonságokat magáénak tudhassa, egyszerre legyen könnyedén bájos, máshol feszülten izgalmas, rendelkezzen a megfelelő érzelmi töltettel, és közben mégse legyen valami összetákolt sablonhalmaz. Ez mind sikerül A holnap határának, és a siker titka éppen az, hogy a film felvállalja a maga egyszerűségét. Nem próbál mélyebb tartalmat ránk erőszakolni, hanem megelégszik a szórakoztatásunkkal – szemben viszont a nyári látványparádék többségével van annyira okos, hogy ezt ne a speciális effekteken keresztül tegye.A holnap határaDe mit ér az egész Tom Cruise nélkül? Annyira nem sokat, mivel itt maga a színész az egyetlen brand, akire építeni lehetett. Ugyanígy építette rá régebben Spielberg a Világok harcát, vagy legutóbb Kosinski a Feledést. Előbbi a sajátos megközelítés, utóbbi az eredeti (bár ismerős elemekből építkező) forgatókönyv miatt jelenthetett rizikót a stúdióknak, de Cruise neve mindenkit megnyugtatott, és ez nem lehetett másként a szokatlan tempójú Jack Reacher adaptációkor vagy A holnap határa esetében sem. Ezek után – az MI és Jack Reacher folytatásokat leszámítva – joggal várhatjuk a közeljövő izgalmasabb blockbustereit Cruise filmográfiájából.


A holnap határa. (Edge of Tomorrow) 2014
Rendezte: Doug Liman
Forgatókönyv: Christopher McQuarrie, Jez Butterworth és John-Henry Butterworth, Hiroshi Sakurazaka novellája alapján
Szereplők: Tom Cruise, Emily Blunt, Jeremy Piven, Bill Paxton, Noah Taylor, Brendan Gleeson
Forgalmazza az InterCom
Megtekintése 12 éven aluliak számára csak nagykorú felügyelete mellett ajánlott!

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

Beszámoló a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválról - Egy másik nézőpont
Tudósítás a 17. KAFF Kecskeméti Animációs Filmfesztiválról

Más művészeti ágakról

Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés