bezár
 

gyerek

2014. 10. 26.
„Szent virágcserép! Mi a toklász folyik itt?”
Bosnyák Viktória: A szomorú kacagány
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
„Szent virágcserép! Mi a toklász folyik itt?” Egy régi mappa ragasztott gerinccel és sarkokkal, az elő- és hátlapon kötőkkel, csodálatos virágdíszítéssel és vignettával az elején. Ez egy olyan könyvecske, amit én akarok! A felnőtt. Nem érdekel, megakad-e rajta a gyerek szeme a színpompás, modern, magát kellető mesekönyvek áradatában. Ráérek majd később elgondolkodni, vajon tetszik-e neki. Szinte biztos vagyok benne, hogy ő is szeretni fogja, mert tőlem kapja. A gyönyörű könyvet, az érdekes mesét, a közös olvasást.

Rippl Renáta gyönyörű illusztrációi megveszik a szülőt (aki aztán a könyvet) – anélkül, hogy hallott volna a szerzőről vagy a kötetbe foglalt meséről. Mert harmonikus a látványvilág: a régi, szürke lapokat imitáló alapszínen apró virágminta láthathó, búzavirágkék, levendulalila és fűzöld színekben. A tördelés izgalmas, a képek variálása a szövegrészletekkel minden oldalon friss és újszerű, mozgalmassá teszi az amúgy sem unalmas illusztrációkat és szöveget.

prae.hu


A könyv vizualizációja álomszerű – a fantázia és a realitás elemei együtt jelennek meg a képeken. Virágok mindenütt, leheletfinom, Csapody Vera akvarelljeit idéző, mesébe ágyazott kis növényhatározó. Mellette itt-ott ornamentikus nyomatok, elrejtett kollázs, imitált ragasztás és gemkapocs, szöggel bevert tükrök a falon, tapétaminta. A figurák ötletesek, bár inkább a felnőttek igényeihez vannak szabva (lásd fönn!), sőt alkalomadtán még ijesztőek is lehetnek a gyerekek számára. A főszereplők zöld hajú, virágkalapos, nagyfejű gyerekek és felnőttek, akik egy-egy cserépnyi földön alszanak. A megálmodott mesealakok azonban kétségtelenül jól követik a szövegben is megjelenő kettősséget, az emberi és növényi világ határán egyensúlyoznak.

szomorukac1

Bosnyák Viktória meséje szövegszinten nagyon jól átgondolt, kompakt kis történet, körbejárja és kimeríti a virág-allegória összes lehetőségét. A főszereplők a kacabajkák és kacagányok, akik egy sövénnyel elválasztva élik életüket és kölcsönösen félnek egymástól, miközben nem is ismerik a sövény túloldalát. A különbség közöttük kézzelfogható, de semmiképpen sem félelmetes: a kacagányok a kerti, a kacabajkák a mezei virágok. Az előbbiek az agresszió fő forrásai (a nemesebb növények), lenézik és rettegnek a „gazoktól”, akikről a mese végére mindenkinek világossá válik, hogy tulajdonképpen gyógynövények. A virág-allegória nem csak tematikusan, hanem mondatszinten is a szövegbe van ültetve(!), olyan ötletes kiszólásokat produkálva, mint a kerti lakosság kutyatejfertőzése, kigyomlálása, vagy a mezei virággyerekek tetvesnek nevezése, majd lepermetezése.


A két főszereplő - Tulipa Lipi, a kisfiú és Pitypanka, a kislány - egymásra találása indítja el a két nemzetség közeledését és sző a történetbe újabb értelmezési szálakat. Mert hát az ellenségeskedés szítói kik mások is lehetnének, mint a felnőttek. A gyermeki naivitás nem tudja értelmezni a szülői tiltást és átmerészkedik a túloldalra. Az előítéletekhez való ragaszkodás felett, a felnőttek minden igyekezete ellenére, végül győzedelmeskedik a nyitottság. A történet fordulatos, izgalmas, leírható vele a társadalmi kirekesztés bármely válfaja, kinek mi rágja a lelkét éppen, ki mit szeretne vele tanítani gyermekének. A virágszirmokba öltöztetett kirekesztés-sztori egyetlen nagy virágkarneválban végződik: a sövény ugyan megmarad, de az átjárók közös kialakításával az optimista, illuzórikus, nagy, közös magszórással(!) mindenki egyformává válik. A könyv utolsó oldalpárján bemutatják a felnőtt Lipi és Panka gyermekét, Flórát, akin már nem látszik: kacagány-e vagy kacabajka. Elég sok mindent ajánl tehát dramatizálásra a szöveg: bármely társadalmi, gondolati, emberi másság, kisebbség elfogadását, egymás értékeinek felfedezését, a gyermeki gondolkodás felé való nyitást, de még a vegyes házasság, vagy akár a háború/béke tematizálását is.


szomorukac2


A történet tanmese jellege mellett párhuzamosan haladó botanikai vonalért külön pont jár. Mindig örömteli, amikor értelmes dolgokat is taníthatunk a gyereknek, és ha ezt ráadásul meseszerűen tehetjük, még jobb. A különböző virágfajták bemutatása, a gyógynövények felhasználási lehetőségei kellően beágyazva, szervesen épülnek be a történetbe, amelyet az említett illusztrációk remekül kiegészítenek. Ebben az esetben tényleg elmondható, hogy játszva tanulunk.

 

Az alapvetően pozitív szövegélményt, a „jól megírtságot” némileg beárnyékolja a témaválasztás nagyívű általánossága. Nem éppen újkeletű gyakorlat, hogy (mindenáron) tematizálni kell a társadalmi problémákat a gyerekek számára, ez a célja a a Tolerancia-sorozatnak is, amelynek ez a kötet a legújabb darabja. Azonban ezt a feladatot sajnos nem mindig sikerül egy ötéves számára is értelmezhető módon végrehajtani. Egészen addig nincs gond, amíg a mese magját jelentő konfliktus érthető, ismerős a gyerekeknek, viszont ha már magában a mesében sem értik a gyerekszereplők, mi is zajlik körülöttük, akkor mit várunk a hallgatóságtól? Így nemcsak a képi világ, hanem a mese értelmezésekor is az az érzésem támadt, hogy az inkább a felnőtteknek szól, vagy legalábbis mindenképpen közös olvasásra készült. A gyerekek világában zajló konfliktusok, kirekesztések a könyv által tematizált általánosított, tulajdonképpen a másik, kirekesztett csoport tudta nélkül zajló megbélyegzésnél sokkal konkrétabbak, persze egyáltalán nem biztos, hogy érthetőbbek. Az iskolás gyerekek konfliktuskezeléséhez ugyan kevés gyakorlati útmutatást kínál a könyv, viszont segíthet abban, hogy szülő és gyermeke között megindulhasson egy párbeszéd a témáról, kiderülhessen egy esetleges kirekesztett állapot, vagy kirekesztő attitűd. A könyv segíthet annak megértésében, hogy nem kell valódi ok a kiközösítéshez, így talán előkészítheti ennek a helyzetnek a megbeszélését, a közös feldolgozást és a megoldáskeresést.

szomorukac3


A kérdés már csak az, mit szól a történethez a gyerek? Miután a kéznél levő öt és fél évesnek végigolvastam, elmondhatom, hogy kérdez. Meseolvasás közben folyamatosan magyarázni kell, mert nem érti, miért utálják egymást, harcolnak egymás ellen a szereplők (amit maguk a szereplők sem értenek). Mert ő még szerencsére nem kirekesztő és nem kirekesztett. Csak egy óvodás kisgyerek.

 

Bosnyák Viktória: A szomorú kacagány
Rippl Renáta rajzaival

Csimota, 2014.
30 oldal, 2200 Ft

nyomtat

Szerzők

-- Benyovszky Tóth Anita --


Más művészeti ágakról

Ki marad, ha Shady eltűnik?
Laura Piani: Jane Austen tette tönkre az életemet
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés