zene
PRAE.HU: Klasszikus hegedűművész számára az egyik legnagyobb kihívás Paganini 24 Capricciójának az eljátszása. Nem olyan régen Ön is eljátszotta. Mesélne erről egy kicsit?
Egy szólóhegedűs számára kemény megpróbáltatás a 24 Caprice, és igen kevesen is vállalkoznak erre. Egyrészt fizikailag és szellemileg rendkívül megterhelő. Másrészt – én nem gondolom, hogy ezeket a darabokat Paganini oktatási céllal írta volna –, sokan etűdökként kezelik ezeket a darabokat, mintha egy zenei felkészítésnek a részei lennének.
Szerintem ez tévedés, mert technikailag és minden téren különösen nehezek, s emellett komoly zenei értékük is van ezeknek a daraboknak, két órán keresztül pedig komoly kihívás a közönség figyelmét fenntartani. Visszagondolva, az utóbbi volt a legnehezebb.
PRAE.HU: Hogyan nézett ki a felkészülés?
Körülbelül két hónapig készültem erre a koncertre, napi hat-hét órát gyakoroltam. 12 darab nem volt ismeretlen, mert már egészen gyerekkorom óta mindegyiket játszottam, külön-külön.
PRAE.HU: Legközelebb Finnországban fogja előadni a capricciókat. Az elmúlt időszakban változott valamit az ezekhez a darabokhoz való viszonya? Felfedezett mostanában valami újat a caprice-okban?
Természetesen bármilyen darabban lehet újat felfedezni, ez ellen én soha nem zárkózom el. Most harmadik alkalommal fogom előadni ezt a műsort, és úgy gondolom, hogy az első kétszeri fellépésből következő rutin nagy segítségemre lesz.
PRAE.HU: Több kurzuson részt vett már, s Ön is tart kurzusokat. Mennyiben segíthet egy kurzus a fiatal zenésznek röpke egy óra alatt?
Ez úgy néz ki, hogy a darabot eljátssza a növendék, s közben kapok róla a játékán keresztül egy képet. Amíg hallgatom, számos technikai, zenei dolog megfogalmazódik bennem.
Ezek után igyekszem egy összetett véleményt mondani neki, hogy mivel nem értettem egyet, mit kellene szerintem fejlesztenie, miközben a saját tanára is jelen van.
A benyomásaim, a tanácsaim osztom meg vele, s azokra általában nyitottak a növendékek. Igyekszem nem rájuk erőszakolni az akaratomat, inkább eljutni oda, hogy gondolkozásra késztessem, inspiráljam őket.
PRAE.HU: Dénes László tanár úr szerint nem egy globális hangvilágot hordoz, hanem sikerült kialakítania egyfajta egyediséget. Alakítható tudatosan az egyediség?
Igen. Már gyerekkorom óta megpróbáltam arra törekedni, hogy a saját játékom stílusát megteremtsem. Természetesen ez nem olyan egyszerű, mert az ember többféle stílus hatása alá kerül, többféle előadásmódot kipróbál, míg eljut a csak rá jellemző hanghoz. Az ízlés alakulása is befolyásolja a stílust. Dénes László tanár úr is figyelt engem: nem irányított, hanem finoman elvezetett a jó játékig. Különben a technikai dolgokra mindenkinek magának kell rájönnie, azt egy tanár, legyen bármilyen jó is, nem tudja megtanítani. Az önfejlesztés rendkívül fontos.
PRAE.HU: Rendszeresen lép fel a világ számos pontján. Hogyan néz ki a gyakorlás?
Be kell tudni osztani az embernek az idejét, ehhez segíti hozzá a rutin. Ha tudom, hogy mennyi időm van felkészülni egy darabra, akkor igyekszem időben elkezdeni.
PRAE.HU: Mennyi időt vesz igénybe mostanában például egy kortárs hegedűverseny kidolgozása?
Az a típus vagyok, aki minden ütemet kidolgoz. Ha sokszor játszottam egy darabot, s megint játszanom kell, újból előveszem a fellépés előtt legalább egy hónappal, mert nem tudhatom, hogy a legutóbbi és a mostani játék között milyen változások alakultak ki bennem ugyanarról a darabról. Lehet, másképp értelmezem, mint korábban.
PRAE.HU: Jelenleg készül valamilyen komolyabb darab eljátszására?
Jövő év májusában el kell játszanom Sosztakovics első hegedűversenyét, amit korábban még nem adtam elő. Legkésőbb márciusban elkezdek dolgozni rajta. Amikor belenézek a kottába, rögtön tudom, hogy körülbelül mennyi időre lesz szükségem a megtanulásához.
Amikor az ember turnén van, akkor nincs elég idő a felkészüléshez. Előtte érdemes a zenésznek olyan formába hoznia magát, hogy kész, komplett előadást tudjon nyújtani a közönségnek.
PRAE.HU: Kik azok a zenészek, akikkel gyakran játszik együtt?
Balog József zongoraművésszel rengeteg koncerten lépünk fel közösen. Ő az ideje nagy részét szólistaként tölti, de a mi kapcsolatunk gyerekkori barátság, s ez a zenében is érvényesül. Nem egy turnén együtt vettünk részt, s közös lemezeket is csináltunk.
PRAE.HU: Hogyan választják ki a darabokat? Követnek valamilyen koncepciót a közös munka során?
Egy koncertműsor összeállítása általában részben a mi döntésünk, részben az adott koncertszervezőé vagy lemeztársaságé. Balog Józseffel akkor kezdtünk el együtt játszani, amikor én 8 éves voltam, ő pedig 10. Tehát az együttjátszásunk mögött van egy 25 éves közös rutin, ami a próbáinkon is, és feltételezhetően az előadásainkban is érezhető.
PRAE.HU: Gyerekkorában ki inspirálta a legjobban a nagy hegedűművészek közül?
Gondolkodás nélkül Heifetzt tudom mondani. Amikor 10-11 évesen először meghallgattam, teljesen megdöbbentem, hogy így is lehet hegedülni. Sokáig nagy hatással volt rám, erősen foglalkoztatott, hogy rájöjjek a titkára, hogy mit hogyan csinál.
PRAE.HU: Úgy tudjuk, a Youtube-oldalára tölti fel koncertjei felvételét.
Igen, van ugyanis egy saját Youtube csatornám, ahol a készülő felvételeimet közzéteszem. Ennek a csatornának körülbelül egy millió felettit számláló nézettsége van. A klasszikus zenészek között ez a szám mások szerint szép teljesítmény nézettség szempontjából, s ez számomra is nagy öröm. Emellett nem titkolt célom, hogy népszerűsítsem a klasszikus zenét.
PRAE.HU: Mostanában a Virtuózok című komolyzenei tehetségkutató műsor próbálkozik a klasszikus zene népszerűsítésével. Ön szerint milyen eszközök, megoldások állnak még rendelkezésre, hogy a klasszikus zene iránt fogékonyabbak legyenek akár már a legfiatalabbak is?
Nagyon fontosnak tartom a legfiatalabbak rávezetését az igényes zenehallgatásra. Ebben a kérdésben sok kreativitásra van szükség, mert a mai világban rengeteg impulzus éri a gyerekeket, ami közt az értékes dolgok elveszhetnek.
Azonban a világ zenei életének egy részét jelenleg az a tendencia jellemzi, hogy a tinédzsereket és huszonéveseket tekinti legfőbb célcsoportjának, ami által jönnek létre klasszikus zenésznek titulált, de megjelenésükben tinédzsereket megcélzó előadók és olyan produkciók, amik például a komolyzenét ötvözik a popzenével. Az ilyen produkciók számomra nagyon zavarba ejtőek, ízléstelennek tartom őket.
Nemrég beszélgettem egy ismert francia zeneszerzővel, aki elmondta, hogy a 70-es években is beszédtéma volt, hogy a komolyzenei koncertekre az idősebb korosztály jár, és ezt akkor is nagy problémának érezték. Ma is ezt mondják, de a mai idős emberek nem ugyanazok, akik a 70-es években jártak koncertre.
Nekem az a véleményem, hogy természetes dolog, hogy az idősebb korosztály kedveli a komolyzenét, ugyanis ahhoz kell egy bizonyos lelki érettség, hogy valaki komolyzene kedvelő legyen. Ez a fajta érettség nyilván idősebb korban jön meg. 60 évesen már kevesen járnak diszkóba, a zenei ízlés változik az évek során.
PRAE.HU: Legutóbb a Magyar Rádió hatos stúdiójában játszott A népdal útja című program keretében, amit a Bartók Rádió és a svájci Espace2 rádióadó élőben közvetített. A több előadót felvonultató műsor egyik célja a magyar kultúra, azon belül Bartók zenéjének a népszerűsítése volt. Hogy látja, Ön szerint Bartók zenéje jól visszaadja-e a huszadik századi magyar komolyzenét, s Bartók zenéje valóban alkalmas-e arra, hogy az országot népszerűsítse, felhívja az értékeire a figyelmet?
Bartók a 20. század legnagyobb zeneszerzője volt, és úgy gondolom, hogy abban, hogy az "egyik" legnagyobb szerző volt, már világszerte egyetértés van. Műveit a legnevesebb zenekarok, szólisták, karmesterek tartják műsorukon. Számunkra, magyarok számára óriási ajándék, hogy ő a magyar kultúra és zenetörténet része. Ezt az örökséget mindig méltóképp meg kell őrizni. Én szeretném mindig is a repertoáromon tartani a darabjait. Az interjú elején említett Paganini Caprice-okban nem biztos, hogy egy idő után lehet újat találni. Bartók zenéje azonban intellektuálisan és érzelmileg is olyan mélységű, aminek felfedezését talán csak abbahagyni lehet, befejezni sohasem.
![]()
Christian Farkas fotója (a szerk.)



