bezár
 

irodalom

2015. 02. 02.
A szabadság mágiája
Dragomán György: Máglya, Magvető, 2014.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Dragomán Györgyöt évek óta a személyes emberi sors és a történelmi folyamatok között feszülő ellentétek és összefüggések foglalkoztatják. A nagy sikert megélt A fehér király után kilenc évvel megjelent új könyve, a Máglya már nem a diktatórikus rendszer embereket megalázó és személyes sorsokat eltörlő mechanizmusát, hanem az átmenetet ábrázolja. Azt a mágikus pillanatot ragadja meg, amikor egy történelmi változásból még bármi lehet, amikor a szabadság mámorából az emberek még bárhol felébredhetnek, és bárhova juthatnak, vagyis, amikor még minden lehetséges.

A történet egyszerű, kristálytiszta, és parabolisztikus jelleggel is rendelkezik. A regény elbeszélője a tizennégy éves Emma, akinek a szemén keresztül látjuk az őt meghatározó és körülötte zajló eseményeket. Élete olyan átmeneti állapotba kerül, mint maga a rendszer, vagyis mind a ketten elvesztik a szüleiket, és a traumából próbálják önmagukat felépíteni. A Máglya azért kap parabolisztikus színezetet, mert az egyéni sík, Emma szüleinek a halála, illetve a múlt keresése, kiszélesedik a társadalmi horizontra. Bár valóban mindent Emma szemén keresztül látunk, a regény nem marad végig egyszólamú. Emma elbeszélésébe beékelődik a nagymama szólama, aki az unokájának meséli el a saját történetét, a zsidóüldözéstől kezdődően, Auschwitz-on át, egészen a lányával való összeveszésig. A Nagymama mindent megpróbál átadni az unokájának, hogy a múlt ismerete révén megkönnyítse a traumafeldolgozást és segítsen neki összerakni a saját szubjektumát. Miközben a rendszerváltó események zajlanak, mindenkinek a saját lelkiismeretével kellene küzdenie, és felvállalnia a saját felelősségét, viszont a szereplők mindent elhallgatnak, az előző rendszerről, a rendszerváltó szabadságharcról, a főtéri lövöldözésekről, és a besúgók listájának a hollétéről. Senki sem próbálja megérteni a cselekedetét és a múltjában bekövetkezett tragédiák és szörnyűségek okait, hanem kényszeres cselekvésekbe, hazugságokba és önbecsapások sorozatába menekülnek. Ezért hiányoznak a regényből a konkrétumok, mindenről csak szilánkokat és részleteket tudunk meg, a negyvenkettő, sokszor életképszerű fejezetből.

prae.hu

A szilánkosság a regény motívumkészletének egyik fontos eleme. A Nagymama a Nagypapával együtt rakta össze az eltört kancsót, és Emma is összerakja a nagypapa eltépett üzenetét. A darabok összerakással mindig kiderül az igazság és meggyógyulnak a múlttól vérző sebek. Dragomán Györgyre nagyon is jellemző, mágikus-realisztikus motívumokkal telített a regény: a vér, a róka, a homok, a liszt és a hangyák, egytől egyig a regény struktúráját képezik, s kötődnek a szorongás, elfojtás, félelem, harag fogalmaihoz is.

A tizennégy éves Emma a felnőtt- és a gyermekkor között helyezkedik el, így nemcsak a szülei elvesztése okán kerül egzisztenciális határhelyzetbe, hanem az életkora miatt is. Kezdetben a nézőpontja naiv és szemlélődő jellegű, mondhatni érzéki, a történet végére azonban önmaga tudatára ébred. A katartikus befejezésében Emma eggyé válik az áldozatokkal, a nagymamájával és a halott anyjával, és feloldja magában a megrázkódtatásait. A gyász és a fájdalom a szabadság mámorába szublimálódik, egy olyan állapotba, ahol már nem létezik a félelem és a gyermeki szorongás, csak a nagyon is tudatos, precíz és minden tehertől, de legfőképp gyűlölettől mentes cselekedet. A hagyományunk – bármenyire is legyen negatív, szégyen, szörnyűséges vagy persze pozitív, szép – beépítése, egyben mindig a bűntudat feloldása. A hagyomány ugyanakkor útkeresés is, amelynek nagyon szép szimbóluma, Emma tájfutó edzése, ahol saját belső érzékére hallgatva mindig tudja, hogy merre kell mennie, hogy megtalálja az elérni kívánt célpontokat.

A regényben mindenki próbálja valamilyen módon elszámolni a saját múltbéli tettével és a lelkiismeretével. A Nagymama a Nagypapa elvesztését, a saját ügynök múltját, Krisztina pedig a testvére elvesztését és a nővéri pozíció ellopása miatt érzett bűntudatát oldja fel. A szereplők ugyanakkor a gyász liminális állapotába záródottan léteznek, hiányzik belőlük az öntudat és az önrendelkezés képessége.

A Máglya másik nagy kérdése az, hogy mit jelent szabadnak lenni: akkor létezik igazi szabadság, ha képesek vagyunk önmagunkra reflektálni. S ez a pont valamelyest összefügg a hagyomány kérdésével is, mert a szabadság csakis abban az esetben élhető meg, ha a minket körülvevő és a bennünk lévő gyűlölet és gyűlölködés megszűnik. Emmának azért sikerül megmentenie a nagymamáját, mert már nem gyűlöletből cselekszik, nem az igazságot és a hibásokat keresi, hanem megérti, hogy a bűnös lényegében a harag és az másokat ócsárolni mindig kész rosszindulat. A szabadságnak pedig éppen azért van akkora jelentősége, mert csakis általa élhető meg a személyes sors. Emma traumája generációs kérdéssé válik, mégis a regény végére csak neki sikerül túllépnie a gyászán és kellőképpen feldolgozni a múltját.

A Máglya okos könyv. Ha nemcsak a sorok között olvasunk, és észrevesszük a felületet is, akkor kitűnik, hogy a Máglya éppen a mágiára tanít meg minket, és megmutatja, hogy hogyan lehetséges szabaddá válni. Vagyis arra, hogy hogyan nőhetünk fel a demokráciához.

nyomtat

Szerzők

-- Mészáros Csaba --


További írások a rovatból

Beszélgetés Gulyás Adrienn műfordítóval
Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
irodalom

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről

Más művészeti ágakról

A kripli a Centrál Színházban
Steven Soderbergh: Fekete táska
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés