art&design
Sylvia Plachy és Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora az egyes képeket úgy rendelte egymás mellé, hogy azok párbeszédbe kerüljenek, illetve a befogadóban különböző érzéseket, hangulatokat, szabad asszociációkat indítsanak el. A tematikus vagy a kronologikus szempontok nem jutnak érvényre ezekben a terekben, hiszen ahogy a kurátor fogalmaz: „a rendezés is sokkal inkább a költészethez áll közel, semmint valamiféle racionális logikához”. Éppen ezért a kurátori munka szorosan leképezi Sylvia Plachy távolságot nélkülöző fotózási stílusát, azzal élő és eleven kapcsolatban áll. A mélyen személyes, inkább emóciókat, mint tényeket közvetítő fotók ebben a rendezésben valóban kiteljesednek és képesek megmutatni a legbelsőbb lényegüket.
![]()
Az asszociációkra, érzésekre, hangulatokra építő rendezés azokon a helyeken működik legjobban, ahol egész falakat foglalnak el a fotócsoportok, a képsorok, és együttesen élő szövetet alkotnak. A második terem belső falán például különböző tematikájú és méretű fotók függenek (pl. Megtorpanva egy felhőkarcolón; Manhattan), összetartozásukat elsőre csak a fekete paszpartu jelzi. Azonban ha a látogató közelebb ér, és jobban szemügyre veszi ezeket a munkákat, akkor a képek izgalmas összjátékba kezdenek, s együttesen egy komor, vészjósló kedélyállapotot rajzolnak ki. Hasonló érzéseket vált ki az első szint legbelső termének egyik fala is, ahol egy sorban futnak a különféle havas tájak (Lépcső a mennyországba; Függőhíd, Ukrajna; Elliott a téli kertben; Tél a Széchenyi fürdőben), melyek a gyász, az elmúlás érzetét hordozzák magukban. E csoportosítások, izgalmas párosítások közül a legkiemelkedőbb a galéria belső termének installációja, ahol olyan képek fonódnak egymásba, (Dachau; Hangtalan sikoly; Póló szögesdrótón), amelyek a holokauszt, a genocídiumok, a halál, a veszély fogalmait hívják elő a befogadóban.
![]()
A csoportosítások a néző egyik teremből a másikba való átvezetését is szolgálják. A kurátor ugyanis ezeket a képhalmazokat úgy rendezte el, hogy a látogató tekintetét már akkor megragadják, amikor ő még az előző terem fotóit szemléli. Ezeknek az átvezetéseknek köszönhetően az egész kiállításnak lesz egy szép íve, ahol az egyes termek képcsoportjai nemcsak önmagukban, hanem egymással való viszonyukban is értelmezhetőek.
![]()
Egyetlen problémám van a kiállítás szerkezetével: a képfeliratok, falfeliratok hiánya. Persze, értem én, hogy ezek jelenléte nyilvánvalóan megzavarná azt a fajta befogadást, amit ezek a fotók elvárnak, a befogadót a feliratok olvasása ugyanis minduntalan megakasztaná a szabad képzettársítások előhívásában, a képek hangulatának átélésében, ugyanakkor nem vagyok benne biztos, hogy jó ötlet a kiállítás alatt ennyire magára hagyni a nézőt, pláne olyan esetben, amikor a cím szerves része a fotónak. Ugyan választhatja azt, hogy egy nyomtatott műtárgylistát a kezébe véve járja végig a tárlatot, ha a képek címére kíváncsi, azonban a papírlapok közötti böngészés legalább ugyanennyire megszakítja, darabossá teszi a befogadást. Úgy gondolom, hogy legalább a képcímek valamilyen formában megjelenhettek volna a falon, egy sarokba megbújva, kényelmesebbé téve a bejárást.
![]()
Az viszont mindenképpen dicsérendő, hogy a kiállítás kurátora úgy helyezte a képeket egymás mellé, hogy azokból Sylvia Plachy kelet-európai és New York-i (kisvárosi-nagyvárosi) identitása is kirajzolódjék. Nagyon jól megfér például egymás mellett a Hősök terén fotózott munkája és a Gusról, a Central Park jegesmedvéjéről készült portré vagy az Egy tál cseresznye és a Richard Trendon megnyitója, Whitney Museum című képe, illetve jól működnek a vászonra nyomott fotók is, amelyek a kiállítás monotonitását hivatottak megtörni.
![]()
A tárlaton hangsúlyosan van jelen Plachy fia, Adrien Brody is. A második teremben egy vitrinben a fiú „ezer arcát” szemlélhetjük, s olyan képek is függenek a falakon, amelyeken Brody egy-egy szerepben mutatkozik meg. Ezek között a legjobb a lépcsőfordulóban található Adrien Brody Richie Rude szerepében című munka, amely egészen izgalmas és szokatlan kivágásban mutatja be az Oscar-díjas színészt. Mindezeken túl a tárlaton szerepel egy kis filmetűd is, amelyet a fiú készített édesanyjáról.
![]()
Összességében egy jól átgondolt, szépen megkomponált tárlattal van dolgunk, amiben a látogató kellemesen elmerenghet, s a világ szigorú racionalitását egy kis időre maga mögött hagyhatja.
Sylvia Plachy Mikor lesz holnap című kiállítása a budapesti Mai Manó Házban látható 2015. február 15. és április 19. között.



