bezár
 

art&design

2015. 07. 13.
Úton a teljesség felé
Csontváry Géniusza
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egész sora van a meg nem valósult Csontváry-kiállításoknak, ezért is olyan nagy öröm, hogy most végre sikerült létrehozni ezt az átfogó életműtárlatot a budai várban, a volt Honvéd Főparancsnokság épületében. Megérte ennyi évet várni erre a válogatásra – ami az 1963-as székesfehérvári kiállítás óta az első nagyszabású Csontváry-kiállítás –, hiszen a valóban páratlan anyag nagyszerű rendezésben látható.

A képek tematikus rend szerint vannak felfűzve, miközben lazán a kronológiát is követik, így a látogató nemcsak Csontváry életét kísérheti végig, hanem a világába is mély betekintést nyer: az őt érdeklő témákból, motívumokból, színekből és formákból Csontváry látásmódját és a tökéletes iránti megszállottságát is felgöngyölítheti. Gulyás Gábor, a kiállítás kurátora a kezdeti szárnypróbálgatásokat sem csak felvillantja, hanem hangsúlyozva mutatja meg a látogatónak: külön termet kapnak Csontváry korai portrérajzai (Anton Harderről, Werthmüller Mihályról és másokról), állattanulmányai (Pillangók, Gém), illetve mediterrán és közel-keleti tájképei (Mandulavirágzás, Dalmát hegy, Görög tengerpart), így a befogadó előtt feltárulnak azok az apró nüánszok is, amelyek Csontváry besorolhatatlan stílusának kialakulásához vezettek.

prae.hu

Tulajdonképpen egy (zarándok)utat jár végig a látogató, amiben a Csontváry-stílus fejlődésének, alakulásának minden egyes mozzanatát a legapróbb részletekig nyomon követheti, míg végül eljut a beteljesedéshez, a csúcshoz, ami ontológiailag Csontváry emberfeletti teljesítményének megértését, maximális befogadást jelenti, fizikailag pedig azt a két termet, ahová a művész két legnagyobb vászna, a Mária útja Názáretben és a Baalbek, továbbá a Magányos cédrus és a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban olajfestmények kerültek.

Baalbek

Erre a bejárható útra egyébként a kiállítás maga is több ponton reflektál nemcsak az utazással, helyszínekkel foglalkozó termekkel, hanem az elő-előbukkanó, Mispál Attila rendezte videospotokkal is. Az első ilyen munkán megjelenő Csontváry-alak kvázi üdvözli a látogatót, kitárja a művészetéhez vezető ajtót számára, a később feltűnő videókon pedig azért jelenik meg, hogy végigvezesse a befogadót a saját művészi pályáján, értelmezve számára a legfontosabb részleteket, végül pedig a Csontváry jön és az Ismerem az utam című videók betetőzések és elköszönések is egyben. Az út-utazás szimbolikáját erősítik még az olyan elrejtett utalások is, mint az egyik megbújó sarokba felfüggesztett a Keresztre feszített Krisztus című Passiótöredék 1902-ből, ami nyilvánvalóan párhuzamba állítja a befogadóban a krisztusi keresztutat, illetve Csontváry pályáját, de az ezután következő kortárs munka, Mátrai Erik neonfényfolyosója is a kiállítás útjellegét erősíti fel, hiszen átvezet a művek korai csoportjából azokhoz az alkotásokhoz, amelyek esetében a fény meghatározó szerkezeti és motívumelem. A kiállítás termeit összekötő szűk folyosók (főként a fő termet megelőző, az Elhívatás című hangspottal megerősített szűk átjáró) szintén szimbolikusan értelmezendőek.

Azonban nyilvánvaló, hogy a kiállítás nemcsak ezektől a szimbolikus elemektől és megoldásoktól működik kiválóan, hiszen a tárlat mértani pontossággal kijelölt fókuszai is nagymértékben hozzájárulnak a sikerültséghez. Olyan elrendezéseket látunk, amelyekből az derül ki, hogy Gulyás pontosan tudja, hogyan is működik a befogadói tekintet, illetve, hogy azt miképpen lehet irányítani. A hatalmas és jelentős vásznakat úgy függeszti ki, hogy a látószögünkbe már akkor is beleessenek, amikor még az előző teremben tartózkodunk. A taorminai görög színház romjai című festmény például egy átjáró elé kerül, így a befogadó már akkor érzékeli annak erős jelenlétét, amikor még az előző terem kisebb vásznait szemléli. De hasonló a helyzet A Nagy Tarpatak völgye a Tátrában című munkával is.

A taorminai görög színház romjai

Ezzel a rendezéssel Gulyás tulajdonképpen azt éri el, hogy a látogató egyik ámulatból a másikba esik: a kurátor időről időre olyan csemegéket tol a néző látóterébe, amelyek mindig tovább lendítik az úton. Ezek a fókuszpontok fontos szerepet játszanak a kiállítás dinamizmusának fenntartásában, illetve nem hagyják azt sem, hogy a befogadás intenzitása a kiállítás végére lecsituljon a rengeteg munka láttán. Mert valóban nagy mennyiségű képpel találkozik a néző, azonban a fokozások és a meglepetésszerűség miatt mégsem érzi azt, hogy rátelepedne az anyag, illetve, hogy a befogadás egy idő után monotonná és hiányossá válna. Mielőtt a látogató figyelme lanyhulni kezdene és a kiállítás eseménytelenné válna, Gulyás újra és újra “bedob egy bombát”, egy jelentős festményt, amivel újra felélénkíti és belelkesíti a nézőt.

A tárlat hangsúlyosan foglalkozik Csontváry kései rajzaival is, azoknak egy egész termet szentel, talán korábban ezekkel a grafikákkal nem is foglalkoztak ilyen mélységükben. Még a lappangó és elveszett képek „hűlt helyének" is találtak szabad falfelületet az épületben. Az interaktivitás is fontos helyet kap a kiállításon: egy hosszú teremben a látogató érintőképernyők segítségével mélyedhet el jobban az életműben és a fontosabb munkákban. Az információs szövegek és feliratok sem ballasztként vannak jelen, hiszen pontosan értelmezik és kontextualizálják a munkákat. Összességében tehát egy minden részletében átgondolt, pontosan kidolgozott és számos nagyszerű ötletet felvonultató tárlattal találkozik a látogató, amely méltó Csontváry emberfeletti életművéhez.

A Csontváry Géniusza című kiállítás a volt Honvéd Főparancsnokság (Budapest, Dísz tér 17.) épületében látható 2015. december 31-ig.

Fotók forrása: Varkertbazar.hu

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

art&design

Gwizdala Dáriusz: Epres Smoothie
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
A konyha és A brutalista című filmekről
A kripli a Centrál Színházban
Beszámoló a tavaszi Margó második napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés