bezár
 

film

2015. 10. 01.
Vér, sperma és könnyek
Interjú Gaspar Noé filmrendezővel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
2015. szeptember 20-án, vasárnap Miskolcra látogatott a New French Extremity egyik vezéralakja, hogy a 12. Jameson CineFest vendégeként új moziját, a 3D-ben forgatott Szerelem című pornográf románcot reklámozza. A Művészetek Háza kávézójában beszélgettünk vele.

PRAE.HU: A filmjeiben mindig erős a hangkulissza. Hogyan teremti meg a zajvilágot?

Ami a Szerelem című új filmemet illeti, a hangsáv zömét az eső hangja teszi ki. Némi zene akad, párbeszéd úgyszintén, de egyébként szinte végig esik odakinn, a főszereplő srác lakásán kívül. Álomszerű hangulatot kívántam teremteni, a szitáló eső hangját megidézni. Ráadásul a film végén a zuhanyzás hangja domináns, így nedves környezetben indulunk, ott is fejezzük be.

PRAE.HU: Milyen zörejekkel dolgozott a Visszafordíthatatlan és az Egy mindenki ellen munkálatai során?

Az ilyesmi folyton az adott filmből ered. A Visszafordíthatatlanban félelmetes zörejeket, infrahangot használtam, viszont amikor már nem szerettem volna ijesztgetni a közönséget, alacsony frekvenciájú hangokra váltottam. Az Egy mindenki ellenben rengeteg pisztolylövést hallani, már-már felébred tőlük a néző. Minden filmnél más trükköt vetek be.

Gaspar Noé CineFest

PRAE.HU: A filmjei melodrámák. Miért vonzza Önt ennyire a zsáner?

Murphy azt mondja, olyan filmeket szeretne készíteni, amelyekben vér van, sperma, és könnyek. Rengetegszer nyilatkoztam ugyanezt én is az újságíróknak, de valójában életről, halálról, szerelemfüggőségről, túlélésről, halálfélelemről beszélek a filmjeimben. Ez utóbbi rengeteg őrültségre késztethet, ugyanakkor előrevihet, és olyannak élheted meg az életet általa, amilyen. Bárki magáénak érezhet egy érzelmi tapasztalatot vagy egy személyes történetet, amely a szerelem lehetetlenségét ábrázolja, és egy olyan kapcsolatot is, amely szakítással zárul.

PRAE.HU: Fontos szerepet töltenek be Önnél az emlékek és az idő is.

A mostani filmemben a múltjára emlékszik a főszereplő, az emlékezés logikája pedig sokkal inkább érzelmi alapú, mint kronologikus rendű. Jobbnak láttam, ha a fiú elméjében rejlő álomképekkel foglalkozom, így a flashbackek sem időrendben jönnek, hanem asszociatívak, egy kósza gondolat vagy helyzet hívja elő őket. Nem tudom, hányszor térünk vissza a jelenbe. Talán nyolcszor kerülünk oda, és azt hiszem, körülbelül hét múltba révedést látni. Minden, ami a visszapillantások időtartamán belül esik meg, sorrendben fut, de maguk a szegmensek, a hét epizód már nem kronológia szerintiek. Úgy gondoltam, ildomosabb Murphy és Electra szerelmének végével nyitni, és a végére rakni az első találkozásuk gyönyörűségét. Ez némileg a Visszafordíthatatlan struktúrájára hajaz, úgyhogy immár másodjára szemléltettem, milyen volt egy románc, mielőtt minden rosszra fordult.

PRAE.HU: A Taxisofőr vagy a Salo poszterei borítják a falakat, és az említett mozik a kedvencei közé tartoznak. Mennyire lett ezektől még személyesebb a film?

Tudja, a mozi a kedvenc vallásom. És megvannak a liblingjeim: imádom a Gyilkos túrát, a Taxisofőrt, a Salót, a 2001: Űrodüsszeiát. A filmek, amelyekre egy poszter utal, vagy amelyekről Murphy beszél, olyanok, amelyekért megszállottan rajongok, vagy amiket a barátaim imádnak. Természetesen ez a film nem önéletrajzi mű, de úgy tekintettem rá, mintha a saját kisöcsémnek szánnám, aki igen közel áll hozzám.

Gaspar Noé CineFest

PRAE.HU: Az Amerika hőskora-poszterhez fűzi valamilyen különleges viszony?

Nem. Rengeteg olyan posztert szedtem össze, amelyiknek bejön a dizájnja. Annak például nagyon tetszik a külcsíne, és maga a plakát is ritka kincs. Maga a film sem óriási kedvencem, de tudvalevőleg ez a filmtörténet első rasszista eposza, és Murphy, a főalak is tesz fajilag sértő megjegyzéseket, például a sok Párizsban élő külföldire, így olykor kötekedő alaknak tűnik.

PRAE.HU: Vér, szexualitás útján szabadítja fel a testet. Olyan japán újhullámos rendezők jutnak eszembe erről, mint Koji Wakamatsu…

… akinek imádom a filmjeit! Találkoztam vele Japánban, nagyon barátságosan viselkedett, együtt vacsoráztunk. Wakamatsu legalább olyan fontos alkotó, mint Fassbinder, még ha nem is annyira ismert. A németeknek volt egy Fassbinderük, a japánoknak egy Wakamatsujuk.

PRAE.HU: Engem Godard-ra emlékeztet.

Igen, de a japán kolléga közel sem befolyásolt annyi művészt, mint ő. Godard hatalmas elismerésben részesült, Wakamatsu azonban soha nem kapta meg a neki járó elismerést. Godard-ral vagy Fassbinderrel ellentétben ő a partvonalra szorult. Nagyjából öt filmet hozott tető alá évente, sajátos látásmódú, kis büdzséjű remekműveket. A The Embryo Hunts in Secret a kedvencem tőle.

PRAE.HU: Nagisa Oshimát szerettem volna még említeni. Vele hogy áll?

Újra kell néznem a munkáit, és persze tisztában vagyok azzal, hogy az ő nevéhez általában az Érzékek birodalmát kapcsolják. Sok régi filmjét nem láttam még, de pótolni kívánom őket, mert megvan a díszdoboz. Oshima feleannyi mozit sem csinált, mint Wakamatsu, noha ő is fontos alkotó. Furcsa, hogy Japán nem olyan nagy ország, mégis több nagyformátumú szerző jön onnan, és több mesterművet is adnak ki a kezükből, mint Kínában, ahol közel sem annyira produktívak a rendezők, még az ország népességéhez viszonyítva sem. A japánok ellenben az európai országok filmtermését is felülmúlják.

Gaspar Noé

PRAE.HU: Beszélt az álmokról, az elme működéséről, szó esett a test felszabadításáról. El tudná mondani, hogy az Ön szemében ezek mennyire fonódnak össze vagy éppen válnak szét?

Nem tudom. A Hirtelen az ürességben az agy elválik a testtől, de nem hiszem, hogy ez bekövetkezne, ha betépsz, vagy ha meghalsz. Az elméd csupán a szürkeállományod része, azzal gondolkodsz, a zsigereidben érzel mindent, ám nem osztom a kereszténység lélekről alkotott nézeteit. Szerintem a test és a lélek egyazon matéria részei. Az emlékek működéséről sincs fogalmam, legfeljebb a filmélményeim alapján tudom leírni, valóságosnak hat-e egy reprezentáció vagy sem. Valószínűleg a Radírfej és Az andalúziai kutya járnak a legközelebb az elmefolyamatok bemutatásához. Nincs bennük dialógus, az elme pedig száműzi a szavak jelentős hányadát, illetve ezek a filmek a mentális szféra repetitív jellegére is kitérnek.

A film adatlapja a fesztivál honlapján.

Az interjú a 12. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon készült.

Interjúfotók: CineFest.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

Edgar Wright: Utolsó éjszaka a Sohóban
Ridley Scott: A Gucci-ház
Enyedi Ildikó: A feleségem története
Interjú Fabricius Gáborral

Más művészeti ágakról

Interjú Palojtay János zongoraművésszel a zenei pálya buktatóiról, dilemmáiról, örömeiről
gyerek

Lépesméz, zseléprint és papírszív Lépesméz, zseléprint és papírszív
Trogmayer Éva és Egervölgyi Lilla Medvemese című első kötetéről
irodalom

Drámák tollal, vitriollal Drámák tollal, vitriollal
Márton László: Bátor Csikó, Kalligram Kiadó, Budapest, 2021.
irodalom

A kígyó nyelve A kígyó nyelve
Helyzetjel


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés