bezár
 

zene

2008. 01. 25.
Ipari zaj a Gyárból
Electric Body Night 3.0 - 4 DJ és egy „Special Hour” a Gyárban, január 18.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ipari zaj a Gyárból Régivonalas industrial/EBM buli az extrém rendezvényeiről elhíresült Gyárban: az elektronikus zenék hazai fanatikusai egyöntetűen felkapták a fejüket a program hangulatos flyerét látva. A hely, a zene, a közönség a régi: a Future Dream Partyhoz hasonló ipari bulik deviáns fiataljai, illetve a Gyár régi rókái is megjelentek – ahogyan az várható volt. Az elektronikus bulisorozat 3. állomása ezúttal is jól sikerült.
Amikor 9 óra magasságában megérkeztem, a hely táncparkettje meglehetősen szellős volt: ekkor már javában ment az ipari döngölés, a nagyteremben mégis alig lehetett 10 vagy 20 ember. Minthogy azonban a Gyár megközelítése nem egyszerű feladat este 9-10 fele, egészen éjfélig lehetett embereket várni. A közönség – úgy tűnik – itt kevésbé hígul, mint az indie/alternative koncerteken/bulikon: a pultnál lelkes beszélgetéseket folytató barátok ácsorognak, a bőrfotelok tájékáról ezeréves ismerősök elmélyült disputája hallatszik… a tánctér környékén bulihaverok felszínes lötyögése, arrébb parolázó ismerősök sora, imitt-amott egymást tapizó párocskák ismerős arca látszik, a DJ boksz környékén pedig a szervezőkkel illetve a lemezlovasokkal találkozhat az ember. A légkör ilyenkor – szokás szerint – elég nyomott, el kell telnie 1-2 órának, míg hangulatba jön a közönség – amihez szerencsére hozzájárul a klub hangulatos berendezése, fénytechnikája is.

DamilajaA hangulatfelelős első körben a DJ-pult mögött álló Damilaja volt: a főszervező Davina jobbkezeként DJ Gameboy 21:00 – 21:45-ig tartó szetjét helyettesítette. A közönség örömére nem a már megszokott elektronikus slágerszámokat durrogtatta egymás után: az ismertebb Die Krupps, Front 242, :wumpscut:, Front Line Assembly, és Fear Factory mellett a kisebb előadók legalább olyan jó számait is bemutatta. Olyan EBM/industrial bandáktól hallhattunk zenéket, mint a C-Tec, a Klinik, a Download, a Velvet Acid Christ, a Project Pitchfork, vagy az Absolute Body Control.
Velvet Acid Christ
A legtöbb szám számítógépes effektekkel felturbózott – alkalmasint torzított – elektronikus dübörgés, amiből kiugrik a gépies, recsegősre torzított énekhang: a hangfalak mellett álldogálva olyan, mintha az emberben működő apró biológiai erőmű pillanatról pillanatra továbbhevülne, hogy bármelyik pillanatban felrobbanjon. Az ember egyszerre érzi a fejében visszhangzó vokál nyugalmat nem hagyó vibrálását, gyomrában a mélynyomó lüktetését, a szempler műanyag darálását az egész testén: a gépies zajok rendszerezett, szaggatott áramát. Amellett, hogy elképesztő módon meg tudja mozgatni az embert, erőteljes futurista atmoszférát kelt: a sebesség, az energikusság, a lendület szerelmesei ugyanúgy megtalálják a műfajban a szeretnivalót, mint a nyers erő és az elemi dinamizmus hívei. A kemény ipari döngölés különösen inspirálónak bizonyult a táncoslábúak számára: a szet végére a tánctér is megmozdult.

DavinaDamilaja után a parti főszervezője, Davina állt a DJ pult mögé. Mint az oldschool ipari zenékre specializálódott oldalnak, a [a]http://www.machinemusic.hu/index.php[text]MaschineMusic.hu[/a]-nak egyik kormányrúd-tartóját, illetve az industral/EBM körök belső buliszervezőjét, DJ-jét megkértem, hogy adjon némi információt arról, hogy mi hogyan működik a szcénában…

Davinát az elektronikus zenékkel foglalkozó MachineMusic.hu és a hazai színalatti zenei körök egyik legnépszerűbb oldalával, az ld50-el való kapcsolatáról kérdeztem először.

Davina
Adva volt egy magyar oldal, ami a goth/dark zenével foglalkozik ([a]http://gothic.hu[text]gothic.hu[/a]), volt egy abszolút vegyes lap, az [a]http://ld50.hu [text]ld50.hu[/a] (goth/industrial/metal/egyebek); mi meg, akik az electro/industrial zenékért rajongtunk, csak az index.hu fórumán írogathattunk, posztolhattunk be híreket angolul – amit azonban sokan nem értettek. Ugyan az ld50, mint közösségi site már ekkor foglalkozott az EBM/industrial zenei vonallal is, de korántsem olyan mélységében, amilyenre mi vágytunk. Az ötlet egy specializált elektronikuszenei oldal alapításával kapcsolatban már régóta téma volt, a technikai kivitelezés viszont jó sokat váratott magára – ugyanis nemes egyszerűséggel nem volt senki, aki elvállalja. Végül Borg hozta létre az oldalt 2005 novemberében, aminek a szerkesztőgárdájában voltaképp bárkit szívesen látunk, ha az illető úgy gondolja, el tudja látni megfelelő tartalommal a site-ot. A kezdetektől fogva megkaptuk a támogatást az ld50 és a gothic.hu részéről is, a szervezők közti kapcsolat máig zökkenőmentes. Ami a DJ-gárdát illeti: a MachineMusic hivatalosan nem rendelkezik ilyennel – én is „civilként” vagyok most itt –, az MM sokszor tévesen kerül ki a nevek mellé. Akikről sokan gondolják, hogy az MM szelektorgárdájába tartoznak, mind az Izone Industries vagy az Ipari Szakadárok csapatát erősítik, esetleg szabadúszók. Ami miatt mégis hozzánk kötik őket, az a zene: az oldal profilja az oldschool EBM/industrial/noise/electroindustrial zenék kritikája, bemutatása, népszerűsítése etc.

PRAE.HU
Kiket fed az Izone Industries, illetve az Ipari Szakadárok DJ csapata?

Davina
Izone Industries: Az [a]http://www.interzone.hu[text]Interzone Inc.[/a] nevű hazai industrial zenekar anno minden koncertje köré szervezett egy industrial partit. Mindig voltak állandó DJ-k ezeken az Izone partikon, mivel akkor kezdődött el ez a csoportosulási mánia. Az Interzone Inc. létrehozta az Izone EBM Squad csapatot (anDroid, Bolha, Davina, eGr, tHamas), ennek vagyok én is tagja. Az Interzone nem csak koncertezett, sok mást is csinált: buliszervezés, alatta DJ-zés, vetítés, performansz stb. Az Izone Industries kifejezés ennek a csapatnak a munkáját takarja.

Ipari Szakadárok: Ők azok, akik a most aktív DJ-k közül a legrégebben koptatják a pultot (Kraak, Sick-Ram, U-Lab). Még a Petőfi Csarnok Depeche Mode klubjának kistermében kezdték az ipari zúzást, miután Fatman kivonult onnan. Aztán mikor ők is el kényszerültek onnan menni, saját bulikat szerveztek. Az Ipari Szakadárok csapata ugyanolyan szervezőcsapat, mint az Izone Industries.

A két csapat közös projektje az Industrial Fusion: Első közös bulink még 2006 nyarán volt, majd 2007 februárjában debütáltunk az első külföldi koncertes partival. Ott a Dive(B) lépett fel. Rá egy évre itt van a második, amiről már olvashattok az LD50-en is, ez a Monolith(B), Bahntier(I), DJ Skullscraper aka Dirk Ivens(B), vs DJ Borg(B), Ketvector official release party lesz a Kék Yukban, február 16-án.


Interzone Inc.Az elektronikus zenei körök klikkesedése talán a legösszetettebb az összes színalatti szcénán belül: rengeteg a DJ-csapat, a szervezőgárda, a zenei site, még félig-meddig külsős szemmel is nehéz nyomon követni őket. Ahogyan a legtöbb szubkultúrában, itt is nagyrészt az ismeretségek határozzák meg, ki kicsoda. Ott fel sem tűnt, hogy a 18-i est voltaképpen több társaság olvasztótégelye volt (hiszen Heretic az ld50 DJ-einek sorát erősíti, Davinával ellentétben). A közönséget azonban nem érdekelte, hogy ki hol, milyen szerepet tölt be: láthatóan mindegy volt a buli hangulatmestereinek státusza – a lényeg kizárólag a zene volt.

A megjelentekre nem volt különösebben nagy hatással Davina rhythm’n’noize/rythmic noise szetje: az előző, táncosabb számokkal szemben ez az egy órás zajzenei dübörgés a konzervatívabb újvonalas industrialt kedvelő bulizóknak nem jött be. A hangfalakból előtörő ütemes kattogás különféle effektekkel tagolt érdekes – alkalmasint disszonáns – összhatása engem sem fogott meg, egy idő után eluntam magam. Az ilyen zenékhez nagy műfaji jártasság szükségeltetik, aminek a hiányában könnyen vontatottá/monotonná válnak a számok – részemről ez a probléma állt fenn. Fontos kikísérletezni, hogy hol van az a határ, ameddig elmehet a DJ/selector, ha bulit szervez. A noise-szet erre tökéletes volt – bebizonyosodott, hogy már túl van azon a bizonyos határon: a számok olyan előadóktól származtak, mint a Winterkälte, a Sonar, az Ambassador21, a Sona Eact vagy a Siewolf. Érthető módon, a szet alatt a tánctéren lötyögők száma drasztikusan lecsökkent.

DornA kiüresedett tánctér problémáját a soron következő lemezlovas, Dorn oldotta meg: a Damilajához hasonló, táncos EBM zenéket játszó DJ az előzőekkel ellentétben jóval slágeresebb szetet állított össze: többek között Combichrist, Suicide Commando, Feindflug, Ministry örökzöldeket hallhattunk; egészen üdítő élmény volt Davina noise-ulása után. Arclerobbantó gépi zúzda, mélynyomók kalapácsolása a háttérben, sűrű vibráló levegő, agresszív tánc a parketten… nem kell sok fantázia ahhoz, hogy az ember szeme előtt a gyorsan futó, kattogó gépszíjak, fogaskerekek képzete és az ezekhez tartozó, hatalmas zajjal vonuló tank megjelenjen. Dorn áldásos ténykedésének hála a tánctér szinte teljesen megtelt.

A parti csúcspontja a „Special Hour” volt: Davina és Damilaja együttesen állt a DJ boxba, hogy másfél órán keresztül közösen szolgáltathassák az ipari jóságokat. A Special Hour lényege ezúttal az volt, hogy a két DJ a népszerű Skinny Puppy illetve Front Line Assembly slágereket, illetve a side-projectek zenéit bravúros átkeverésekkel adja le táncoslábú közönségének. A szetek közül ennek volt a legnagyobb sikere: több személyes kedvenc is elhangzott, néhány percre még én is beálltam a táncolók közé.

Davina utólag azt mondta, hogy a fejtörést az okozta, hogy a másfél órában a side-projecteket is be kellett mutatni. Mindkét fél oldaláról legalább 4-4 másik zenekarnév került szóba, melyekről viszont már jóval kevesebben hallottak. Lehetetlen volt tartani az elképzelést, de jócskán sikerült leadni ezekből is. Volt olyan előadó, akitől két szám is lement. (Hilt, Noise Unit, Cyberaktif, Download stb.) Belefértek még a számkérések is: azt hiszem mindenki megkapta a magáét – mi is elégedettek vagyunk.

KMFDMA katarzis megvolt: úgy döntöttem, hogy ezek után hazamegyek. Még belehallgattam a soron következő Heretic szetjébe, de az előző DJ-k zenéi jobban tetszettek. Megemlítendő viszont, hogy a KMFDM számoknak nagyon örültem.

Columbine 1Nagyon nehéz feladat átfogó jellemzést adni egy ilyen specializált zenei szubkultúráról: azt hiszem, az olvasók hangulatában már érezhetik, mit is jelent az elektronikuszenei szubkultúra részének lenni. Suhant már el előtted neonzöld hajú lakkruhás leányzó? Láttál már hegesztőszemüveges-platformos huszonéves srácot buszra szállni? Csodálkoztál azon, hogy miért öltözködik így? Megbámultad, majd konzekvenciaként levontad, hogy „abnormális”? Lefogadom, hogy igen. A továbbiakban szeretnék bemutatni több hasonló bulit – rövidinterjúkkal egybekötve –, hogy feloldjam az extrém külsejű zenefanok és a mezei polgárok közti előítélet-halmazt.

Fellépők:

21:00 – 21:45 Damilaja
21:45 – 22:45 Davina (rhythm’n’noize/rythmic noise set)
22:45 – 23:45 Dorn
23:45 – 01:15 Special hour (Front Line Assembly vs. Skinny Puppy)
01:15 – 02:15 Heretic
02:15 – 03:00 Damilaja
03:00 – 04:00 Dorn


A Gyár programjairól készült képeket meg lehet tekinteni a [a]http://gyaripar.net/galeria/[text]Gyár galériájá[/a]ban.

Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Sárosi Ádám --


További írások a rovatból

Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról
Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés