bezár
 

art&design

2016. 05. 28.
Befogad ez a világ
Chiharu Shiota: Emlékeső
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Chiharu Shiota kiállítását hatalmas plakátok hirdetik Budapesten, a figyelemkeltés minden elképzelhető médiumával felkészítették az országot arra, hogy Szentendrén valami nagyon különleges dolog látható. Kortárs művészetnek ritkán csapnak ekkora hírverést mifelénk. Aztán ott van az egyáltalán nem olcsó belépőjegy (felnőtt: 1400 Ft, diák: 700 Ft), bent vagyunk a Kmetty Múzeumban, de a fő mű még egy épülettel arrébb. A várakozás a tetőfokra hágott. 

A rendezők semmit sem bíznak a véletlenre. Mire a látogató az installációig eljut, a bőséges falfelirat, a jegyhez kapott brossúra és a művésszel készült videófelvétel jóvoltából már jócskán be van avatva a szimbólumokba, meg sem pillantottuk a művet és kész az értelmezés. Aztán végre eljutunk a Szentendrei Képtár bejáratához, és az élmény valóban megért miden várakozást. A három terem egyetlen folyammá, egyetlen belső folyamattá, végtelenül intim, meghitt térré alakul, megtelik a pamut finom szövedékével és illatával.

Chiharu Shiota: Emlékeső

A bejáratnál kifüggesztett tábla arra figyelmezteti a látogatót, hogy a műalkotást a sérülékenysége miatt ne érintsék meg. Pedig a falakról a térbe törekvő puha szövedék folyamatosan arra csábít, hogy a taktilis érzékünket használjuk. A fonalakon lógó kulcsok pedig azonnal felébresztik a saját kulcsainkhoz való kötődésünk gondolatát, az életünk során kézbe vett kulcsaink történetét. Sok látogató nem is tudja megállni, hogy legalább egy pillanatra oda ne illessze valamelyik fonalhoz a saját zsebéből előkotort kulcsait. Bele kell mennünk a játékba. Pont az alkotás érzékenysége az, ami olyan megkapó. A fizikai érzékenység, hogy egy pillanat alatt meg lehetne semmisíteni, akár egy zavaró pókhálót, de a művész vállalja ennek a lehetőségnek a kockázatát. No meg a mondanivaló érzékenysége, amit ha tovább ragoznánk, érzelgősségbe csapna át. És persze odabent tovább ragozzuk.

Chiharu Shiota: Emlékeső

Szükség van a múzeumi érinthetetlenségre való figyelmeztetésre, mert ez a játék egészen más természetű, mint a klasszikus műalkotások környezetében megszokott. Ott körüljárjuk, közelítünk, távolítunk, pozícionáljuk magunkat, keressük a kapcsolatot a tárggyal. Itt befogad, magába szippant az installáció. Nem kell behatárolnunk a művészet varázskörét, mert minden számára adott teret betölt, és aki belép, a részesévé válik. Nem kell keresnünk a megfelelő pozíciót, hanem egyszerűen át kell mennünk rajta, mint az életünkön, ki kell jutnunk valamilyen módon, de amíg bent vagyunk, az installáció maga pozícionál minket.

Chiharu Shiota: Emlékeső

Valóban nagyon intenzív hatása van annak a lehetőségnek, hogy egy műalkotáson belül mozgunk, amelyik ráadásul olyan közvetlen érzéki–érzelmi szálakat mozgat. Még azokat is magával ragadja, akiknek a kortárs művészetről semmilyen ismeretük sincs, mert az élmény nyelvén működik, amit manapság egy szabadidős programmal szemben minimális követelményként állítunk. Shiota térdre kényszerít minden elitista ellenállást a művészet popularizálódásával kapcsolatban, mert olyannyira intenzív és személyes. Nagyon keskeny az a határ, ami a hatásvadászatot elválasztja a nagy hatást gyakorló műtől, ami a triviálist elválasztja az érthetőtől, és Shiota jól egyensúlyoz ezen a keskeny határon.

Chiharu Shiota Emlékeső című kiállítása a szentendrei Kmetty Múzeumban látható 2016. augusztus 1-ig.

Fotók: Vékony Zsolt

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Csanádi-Bognár Szilvia --


További írások a rovatból

art&design

Arcátlan Arcátlan
Klímariadó! - 19. ARC Közérzeti Kiállítás
Kőteleky Aywee munkáját a világ legjobbjai között tartják számon
art&design

A gyűjtő mint művész? A gyűjtő mint művész?
A Mai Manó Ház Erik Kessels több élete című kiállításáról
art&design

A Bauhaus sugárzó fénye A Bauhaus sugárzó fénye
Inspirációk a jövőből - A Symposion Társaság és a Magyar Elektrográfiai Társaság kiállítása

Más művészeti ágakról

irodalom

Történelemleckék és egyéb történetek Történelemleckék és egyéb történetek
Margó 2019 – Szécsi Noémi: Lányok és asszonyok aranykönyve, Nádas Péter: Leni sír, Bödőcs Tibor: Meg se kínáltak és Kukorelly Endre: CéCéCéPé
Christof Kurzmann és Mats Gustaffson duója az Újbudán
irodalom

Mosoly, sellők és sorok Mosoly, sellők és sorok
Margó 2019 – Umami, Darvasi László, André Aciman
Majoros Nóra válaszai a prae.hu körkérdésére


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés