bezár
 

film

2016. 08. 20.
Magyarok az űrben
Interjú Breier Ádámmal, a Kocsma a Holdon című rádiójáték rendezőjével
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az eddig kisjátékfilmeken (Cathrine magánélete, Marea), dokumentumfilmeken (El extraterrestre, Zsazsa) és tévében dolgozó Breier Ádám Körösényi Dániel íróval és híres magyar színészekkel (Bodrogi Gyula, Thuróczy Szabolcs, Fullajtár Andrea, Martin Márta) készített humoros sci-fi rádiójátékot Kocsma a Holdon címmel, melyet először augusztus 21-én 19 órától hallhatnak a hallgatók a Lánchíd Rádió hullámhosszán. A rádiójátékok rejtelmeiről, a műfaj lehetőségeiről, jövőbeli tervekről kérdeztük Breier Ádám rendezőt.

PRAE.HU: Honnan jött a Kocsma a Holdon ötlete?

Eredeti sztoriról volt szó. Először csak annyi volt, hogy szerettem volna valami kocsmában játszodó történetet, és az jutott eszembe, hogy milyen lenne egy magyar kocsma hangulata, ha áthelyeznénk a Holdra. Ebből az alapötletből kiindulva kezdtük meg a munkát Körösényi Dani barátommal.

PRAE.HU: A Médiatanácstól kaptatok támogatást a projektre. Hogyan indult útjára a Kocsma a Holdon?

Eredetileg színpadi műnek képzeltük, majd hamar nagyon megtetszett az ötlet, hogy először rádiójátéknak írjuk meg, és így elsősorban a hangkuliszárra építve meséljük el a történetet. Három fordulós pályázaton nyertünk támogatást.

PRAE.HU: A Kocsma a Holdon műfaja sci-fi. Ez a zsáner közel áll hozzád, hozzátok?

Nem a sci-fi volt a legfontosabb dolog számunkra, inkább a szatira és a sci-fi kombinációja. Nagyon szeretem a kevert müfajú filmeket és drámákat, és mindig kihivás egy ilyesfajta fúziónak nekimenni.

PRAE.HU: Mit lehet tudni a sztoriról?

A Kocsma a Holdon sci-fi szatíra a Holdra kivándorolt és ott kocsmát üzemeltető magyarokról. Miután egy ciklon elsodorja a Holdon felépült luxusszállodát, az ottragadtak a túlélésért küzdenek: félő, hogy hamarosan megöli őket az unalom. A kocsmáros Józsin, feleségégén, Melindán és fiúkon, Bertalanon kívül csupán páran ragadtak ebben a porfészekben. Az egykori úszomester, Kolotz úr, felesége, Ribiszke mama, és unokájuk, Boglárka alkotják a planéta kis kolóniáját. Minthogy a Holdon az egyetlen szórakozás a kocsma, leginkább itt öltik az időt: asztrofröccsöt iszogatva és asztrobrassóit eszegetve. Míg páran a kitörés lehetőségét keresik – Józsi aranyat, Bertalan pedig vizet keres – leginkább mindannyian siránkoznak, hogyan kerülhettek erre a kietlen pusztaságra. Azoban minadannyiuk életét felkavarja, amikor váratlanul egy űrhajó érkezik, és kiszáll belőle a jóképű, univerzumot látott űrpilóta: Tóni.

Breier Ádám és Bodrogi Gyula. Fotó: Blaumann Edit

PRAE.HU: Magyar holdbéli kolónia. Azért van ebben nem kevés irónia is, a humor fontos szerepet kap a történetben, ugye?

Nem titkolt szándékunk volt, hogy egy kisrealista hozzáállást vegyítsünk sci-fi elemekkel, amit persze nagyon is ironikusnak gondoltunk. A cél az volt, hogy hétköznapjainkból felismerhető elemek egy egészen más kontextusból ismert elemekkel együtt jelenjenek meg. Ez a nézőpont arra hivatott, hogy más szemmel nézünk ügyesbajós dolgainkra és hogy nevessünk rajtuk. Ez volt legalábbis a szándékunk. Reméljük sikerült.

PRAE.HU: Sok területen mozogsz: film, tévé, színház és most a rádió. Miért érdekelnek téged ezek a kifejezési formák? Illetve melyiket érzed magadénak leginkább?

Filmes vagyok elsősorban. De alapvetően kíváncsi és nyitott alkatnak tartom magam. Szeretek mindig olyasmit csinálni, amit nem ismerek, vagy kint van a komfortzónámból.

PRAE.HU: Rövidfilmjeid általános emberi és társadalmi jelenségekkel foglalkoztak. A másik égitesten játszódó Kocsma a Holdon szerinted hogyan kapcsolódik a mai (magyar) társadalomhoz?

Ez a történet az elvágyódásról, az örök elégedetlenségről, a fontos dolgok nem észrevételéről szól. Ebből szerintem böven találunk itthon. Sőt, emiatt akartam csak igazán elmesélni ezt a történetet.

Fotó: Blaumann Edit

PRAE.HU: A filmhez vagy a színházhoz képest mennyire lehetsz szabad alkotó a rádióban?

Filmen vagy színházban valószínűleg komplexebb dolgokat lehet elmesélni, de megvan ennek a műfajnak is a maga varázsa. Nagyon élveztem, hogy egyszer csak a hangra kellett koncentrálnom, míg a filmeknél elég sok minden másra is kell ugyanabban időben figyelni, ami sok rossz kompromiszumot is eredményezhet.

PRAE.HU: A rádiójátékban nincsenek képek, legfeljebb a néző fejében. Milyen médiumspecifikus nehézségekkel kell megküzdenie egy rádiójáték rendezőjének?

Sokszor aszerint kellett megírni egy jelenetet vagy hozzá tenni a zörejeket, hogy ne csak érthető, de élvezhető is legyen. Ami nyolc szereplővel olykor eléggé bonyolult volt.

PRAE.HU: Nagy nevekkel dolgozol: Bodrogi Gyula, Thuróczy Szabolcs vagy Fullajtár Andrea. Hogyan kell egy színpadi színészt instruálni egy rádiójátékban?

A szereplők nagyrészt mind színházban, mind filmben tapasztalt művészek, így pláne nem gondoltam, hogy máshogy kéne őket instruálni. Azaz mindig mindenkit máshogy kell instruálni aszerint, hogy milyen szerepet játszik, és hogy milyen a mű hangvétele.

Fotó: Blaumann Edit

PRAE.HU: A rádióban a hang kizárólagos a hangulatteremtésben. Milyen technikákat, effekteket vetettetek be, hogy tökéletes legyen a sci-fi illúzió?

Várhegyi Rudi volt a hangdizájner, akivel imádok dolgozni, úgyhogy elég sokáig eljátszadoztunk az effektekkel. Rengeteg minden már szövegkönyv szintjén ki volt találva, és sok mindenre az utómunka közben találtunk rá.

PRAE.HU: A beszéd és a zene mellett fontos dramaturgiai szerepet kapnak az egyéb hanghatások is?

Alig van kevesebb zörej, mint egy filmben, ahol mindent látunk, így természetes, hogy hallani is akarjuk. Sok reális és irreális zörej bekerült, ami szerintünk egy érdekes kombinációt ad.

PRAE.HU: Hogyan, milyen csatornákon keresztül népszerűsítitek a Kocsma a Holdont?

Erről a producer, Felszeghy Ádám többet tudna mondani, de úgy tudom, hogy a rádiós bemutatások után, egy internetes forgalmazó fogja elérhetővé tenni.

PRAE.HU: Milyen korosztályt céloztok meg a Kocsma a Holdonnal?

Nehéz kérdés. Nehezen tudom belőni. Nem hiszem, hogy nagyon fiatalokhoz eljutna egyáltalán, de reméljük a legjobbat. Azt gondolom, hogy a negyven fölötti generáció jobban fogja értékelni, de persze lehet hogy tévedek.

 Fotó: Blaumann Edit

PRAE.HU: Szerinted ma mennyire van kereslet egy ilyen rádiójátékra?

Valószínűleg relatíve kevés. Most ki fog derülni. Ez az első rádiójátékom.

PRAE.HU: Milyen a Kocsma a Holdon ideális hallgatója? Aki autóban ülve, vagy munka közben, vagy egy kanapén heverve hallgatja a rádiójátékot?

Bármelyik jó, bár Bodrogi Gyula azt mondta, hogy ő kocsiban hallgatná szivesen. Lehet, hogy van benne valami…

PRAE.HU: Az augusztus 20-i hétvégén lesz először hallható a Kocsma a Holdon a Lánchíd Rádióban. Cél volt, hogy a nemzeti ünnep környékén jusson el a hallgatókhoz a darab?

A Lánchíd Rádió keze van a dologban. Ezt ők döntötték el. De nem bánom.

PRAE.HU: Említetted, hogy eredetileg színpadra készült a Kocsma a Holdon. Ez még mindig tervben van?

Még csak most pályáztunk a szinpadi változattal. Nem tudom, hogy sikerül-e, avagy mikor sikerül színpadra állítanunk, de igen, dolgozunk az ügyön.

Fotó: Blaumann Edit

PRAE.HU: Mit gondolsz, a jövőben is fogsz rádiójátékokat készíteni? Vagy már inkább nagyjátékfilmet szeretnél?

Nagyjátékfilm a terv, de persze szivesen csinálnék még rádiójátékot is. Jó élmény volt.

PRAE.HU: Most, az interjúkészítés ideje alatt Kubában voltatok, s úgy tudom, ott is tanultál, rövidfilmeztél. Miért pont Kuba, miért kötődsz Kubához?

Közben már hazaértünk. Kint egy dokumentumfilmet forgatunk az ötven éve kint élő magyarokkal. Én magam három évig tanultam Kubában, melyben a véletlennek is nagy szerepe volt. Eleinte nehéz volt sok mindent megszokni, de sok gondja-baja ellenére nagyon a szívemhez nőtt az ország és az emberek. Furcsamód a trópusi környezet ellenére sok a hasonlóság Kuba és Magyarország között.

 

A Kocsma a Holdon augusztus 21-én 19 órakor debütál a Lánchíd Rádión. A rádiójáték országos sugárzása november elejére várható.

A werkfotók a rádiójáték hivatalos Facebook-oldaláról származnak. A fotókat  Blaumann Edit  készítette.

 

Kocsma a Holdon

magyar rádiójáték, sci-fi, 52 perc, 2016

 

Rendező: Breier Ádám

Író: Körösényi Dániel, Breier Ádám

Hangmérnök: Várhegyi Rudolf

Zene: DJ Titusz

Producer: Felszeghy Ádám

 

Szereplők: Thuróczy Szabolcs, Fullajtár Andrea, Bodrogi Gyula, Martin Márta, Tóth Barnabás, Kuna Kata, Fogarasi Gergely

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Benke Attila --

Benke Attila az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett 2012-ben filmtudomány mesterszakon, ugyanitt 2016-ig a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelmélet programjának hallgatója volt. Jelenleg filmkritikusként, újságíróként, szerkesztőként tevékenykedik számos kulturális folyóiratnál és portálnál, valamint filmes műfajelméleti kutatást végez, és magyar filmtörténettel is foglalkozik.


Más művészeti ágakról

Annie Ernaux: Lánytörténet - Magvető, 2020
irodalom

Életrevalóság Életrevalóság
Nemes Z. Márió esszéje a Prae folyóirat Ragály-számából
irodalom

Molnár T. Eszter: Függőkert Molnár T. Eszter: Függőkert
A Prae folyóirat Ragály-számából
színház

„Tetszik, ahogy”: avagy a szerelem zűr és zavar „Tetszik, ahogy”: avagy a szerelem zűr és zavar
A Webszínház Shakespeare/37 sorozatának Ahogy tetszik-átfogalmazása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés