bezár
 

irodalom

2017. 04. 25.
Nekifutni a családfának
Nádas Péter kötetbemutató estje a Katonában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hogyan kapcsolódik össze Jung, Freud, a Pozsonyi út, levesestál és családi ereklye? Nádas Péter Világló részletek című regénye több szálat, többszáz szereplőt vonultat fel 1200 oldalon. Ezekből a szálakból csomózódik a történet hálója, közülük villan fel egy-egy részlet, egy-egy szereplő a beszélgetés során, a kötet bemutatóján a Katona József Színházban.

Meglepő, sőt kissé ijesztő lazasággal húzza elő Sárközy Bence a zsebéből a mobilt, hogy abból olvasson fel egy az est megnyitásául szolgáló Nádas Péter idézetet. Azt mondja, a mobilját legalább nem hagyja el, mint a papírcetliket (v. ö. Nádas Péter: Talált cetli). Meg hogy a taxiban is Nádas járt a fejében. Ezen a ponton felengedek: akik itt ülnek a teltházas színházteremben, mind ugyanígy vannak, jó ideje Nádas új kötete is téma a városban, a mindennapi idegeskedés ellenére biztos pont ez az este. Pedig izgatottság volt már a regisztráció idején, de ugyanígy lent, a ruhatárnál is, kit hová ültetett a szerencse vagy épp a megfelelő ismerősi segítség. Aztán elcsendesedünk. "Képzeljük el a nézőtér forró némaságát."

prae.hu

Nádas Földényi F. Lászlóval ül le beszélgetni, aki talán az egyik legalkalmasabb személy a kérdező szerepére: okos, felkészült, hagyja magát háttérbe szorítani, hogy egy-egy apró terelőmozdulattal ismét ő vegye kézbe a beszélgetés irányítását.

Nádas Péter új regénye kétkötetes, 1200 oldalas súlyos mű, a Világló részletek címet viseli. Vajon nem bánta-e meg, hogy korábban már ellőtte az Emlékiratok könyve címet – kérdezi Földényi, utalva a kötet műfajára és életrajzi jellegére. Nádas a most megjelent kötetet egyértelműen a memoárirodalomhoz sorolja, emlékiratokat olvasunk, párhuzamos történeteket és persze egy családregény végét is egyben. Egy-egy figura, egy-egy történetszál és anekdota idéződik fel a beszélgetés során. De mielőtt a tényleges történetekhez fordulunk, magát az emlékezést, illetve a felejtést is körbejárjuk. Nádas emlékező, emlék-felidéző technikájáról faggatózik a kérdező, ezen a ponton azért sejthető, hogy épp mi is egy nagy történet részesei vagyunk. Nádas szerint minden emlék valódi, függetlenül attól, megtörténtek-e, álmodtuk-e vagy épp kitaláltuk-e őket. Ezek az emlékek, akárcsak a genetika, alkotják az ember nagy részét, épp azt, ami másokkal közös. Az a kicsi saját rész, a mindenkiben meglévő egyedi, talán az isteni rész lehet. Nádas emékezéstechnikáját Jung alapozta meg, akit Polcz Alaine ajánlott a figyelmébe. Rajta keresztül ért Freudhoz is – s ez a nem tipikus út határozta meg az emberi énhez, illetve annak összetettségéhez való viszonyát is. Nádas a családtörténetnek ezt a részét is komolyan veszi: mi az, amit a felszínen, mi az, amit elfojtva hordozunk magunkban. A jóval később felolvasott részlet „mi másik szokást tartunk”-epizódja itt még csak jelzésként figyelmeztet egy mélyen eltemetett hagyományra. De a konkrét kérdésre – hogy hogyan is hívja elő a távoli múlt emlékképeit – Nádas az önanalízist és a kutatómunkát említi. Földényi kérdésére, hogy mi Nádas első saját emléke, ő a már többször megidézett kétéves kori bombatalálatot hozza elő. Ezt az emléket sajátjaként őrzi, mégis többször neki kellett futnia, míg a család, pontosabban a nagynénje végre igazolta őt. Ugyanígy emlékképként tárolja a Pozsonyi úton fekvő holttestek látványát – gyors számítás után kiderül, ez nagyjából kétéves korából őrződött meg, de valami még korábbira utal, hiszen épp a szokatlan látvány, hogy hullák borítják az utcát, hívja fel arra a figyelmet, hogy a hétköznapi utcakép is rögzülhetett.

Földényi többször nekifut a családfának, ám végül be kell látnia, az ember más családjával nehezen boldogul. De a nézőtérről hallgatva, igazából most mindegy, hogy Mezei Mór az anyai, az apai, a déd- vagy nagyanyai ág-e. Annyit jegyzünk meg, hogy ismerte Kossuth Lajost, aki akkor még nem volt A Kossuth Lajos, csak egy fiatal srác a kamarazenekarból, aki történetesen Mezeiékkel együtt zenélt Kelet-Magyarországon. Valamint azt, hogy a polgárosuló zsidóság egyik kulcsfigurája, aki újságíró, szerkesztő, s a neológ zsidók harcos képviselője volt. A történetben így Kossuth Lajost értelmezzük Mezei, illetve kettejüket Nádas alakja felől. És persze most az is mellékes, hogy a levesestál-hajigáló nagypapa is Mezei volt-e vagy épp valaki más, mert itt és most a hajigáláson van a hangsúly. A történetek most Nádasról szólnak, aki ezekből a mozaikokból alkotja meg a színpadi és a borítók közti elbeszélőt.

Földényi a könyvben szereplő pólyára is rákérdez. A generációról generációra öröklődő tárgy egy pillanatban eltűnik a szem elől, Nádas édesanyja Rajk Júliának adja kölcsön, hogy abba pólyálja a születő Rajk Lászlót. Egy pillanatban azonban mindketten elvesznek, s Nádas anyja kénytelen nyomozásba fogni. Az eset érdekessége, hogy létezik a családtörténetben egy legenda a visszaszerző akcióról, Nádas azonban a hivatalos verziónak némiképp ellentmondó történetre gyanakszik: anyja, aki ismerte Pikler Emmit, valószínűleg tőle kapta vissza a családi ereklyét.

Lehet, hogy csak az én benyomásom, de az est során a felolvasott-felidézett részletek mögül mintha többször is kikacsintana Esterházy Péter. Talán a családtörténet miatt érzem így, talán azért, ahogy Nádas egy félmondatban utal Esterházyra – náluk is ott volt az a megmagyarázhatatlan „más szokás”, hogy nem kívánnak jó étvágyat az asztalnál ülőnek, noha a távolság a két család között nyilvánvaló –, de tény, hogy EP mintha inkognitóban jelen lenne a közönségben és a színpadon – s mindez Nádas méltó és szép tiszteletadása a pályatárs felé.

A beszélgetést hosszú felolvasás követi. A szöveg súlya és sodrása, lassú hömpölygése nem hatástalan. Van, aki élénken, néha hangosan felnevetve, van, aki fészkelődve, a telefonját babrálva, kínban követi az elhangzottakat. Nádas csodás felolvasó, egy ponton énekelni is kezd, játszik, hol nyöszörgő, hol felháborodottan kiabáló kisfiút, aki reszket a beöntéstől, máskor cuppogós nénit alakít. Nehéz végig jelen lenni, de nehéz a szövegből kiszakadni is. Két és fél óra múlva egyszer csak véget ér az est, „és így tovább”, mondja Nádas és egy gyors csuklómozdulattal lezárja a mesélést. Mehetünk ki, a valószínűtlen áprilisi télbe.

Fotó: Németh Dániel/Jelenkor Kiadó

nyomtat

Szerzők

-- Benedek Anna --


További írások a rovatból

irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Vajon tényleg Babits egyik költeménye ihlette Weöres Bóbita-versét?
Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
irodalom

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt

Más művészeti ágakról

Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés