bezár
 

gyerek

2009. 06. 22.
Az őstehén nyalta ember
Tótfalusi István: Halhatatlan hősök
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az őstehén nyalta ember A mítoszok ma is izgalmas történetek. A mitológia reklámértéke legalább olyan magas, mint a hóban lépkedő kismacskáé vagy a rugdalózó kisbabáé. Az állandó komponensek, vagyis a hősök, a gyönyörű nők, a szörnyek, a viszályok, a háborúk, a gyilkosságok garantálják a sikert – legyen szó könyvről, moziról, számítógépes játékról.

Az éppen aktuális slágerhősök és Herkules kalandjain kívül azonban a mitológiai ismereteink meglehetősen hiányosak. Persze hatalmas az anyag, már a különböző európai (kelta, germán, görög, skandináv stb.) kultúrák ősi történeteiből sem egyszerű naprakésznek lenni, azonban nem árthat, ha legalább belekóstolunk ezekbe.

Tótfalusi Istvánnak a 2008-as Könyvhétre megjelent Meseország lakói című verseskötete a tipikus mesehősöket gyűjtötte össze a tíz év alattiaknak. A szerző most „komolyabb” vállalkozásba fogott: a Halhatatlan hősökben már a kiskamaszok mitológiai ismereteinek szélesítését tűzi ki célul. Tótfalusi azt az űrt próbálja kitölteni, mely a nagy klasszisoktól alig látszik. Mert nemcsak Artúr király meg Nagy Sándor hősködött, futottak még többek között Lemminkejnen, Prideri és persze Gilgames is.

A Halhatatlan hősök tíz rövidített, kivonatolt mítoszt mutat be. Az ismert mitológiák kevésbé ismert fejezeteiből sok más mellett megismerhetjük Medúsza történetét, Delila árulását Sámson ellen, vagy hogy hogyan lett Parszifálból a Grál királya. A kötet alapos és lelkiismeretes kutatómunkáról árulkodik: a viszonylag tömör, alig tíz oldalas elbeszélések egyáltalán nem nevezhetőek elnagyoltnak vagy vázlatosnak. A Halhatatlan hősökből egyértelműen látszik, hogy egy precíz szótárszerkesztő minden részletre kiterjedő munkája, melyben a legutolsó mellékszereplőről is a lehető legrészletesebb bemutatást kapja az olvasó. Néhol talán többet is, mint amit a formai keret megengedne.
hh
A rengeteg név és rokonsági kapcsolat egyes pontokon nehezen követhetővé teszi az amúgy is feszes narrációt. A Baldur és Loki első pár bekezdését, mely az északi germán istenek genezisét mintegy szótári szócikkbe foglalja, igazi kihívás követni: „Ugyanígy támadt életre Audumla, az őstehén, az ő tején éltek Ümir és gyermekei. Audumla addig-addig nyalogatott egy sós jégtömböt, amíg emberi alakot formált belőle. Ebből a jégtömbből lett Buri, az ő fia pedig a Borr nevet kapta. Borr egy óriásnőt vett feleségül, aki Odint szülte neki, majd Vilit és Vét, Odin ifjabb testvéreit.” Majd a következő sorokban – közvetlenül egy Aszkra és Emblára tett rövid kitérő után – eljutunk végre Baldurig. Loki felemelkedéséről és bukásáról pedig még csak ezután olvashatunk.
hhk
Furcsa kontrasztban áll ezzel a gyakorlattal, amikor nemritkán egy-egy bekezdésben, pár mondatban kell „letudni” több éves kalandozásokat, hosszú háborúkat (például Androméda történetét), vagy amikor Lemminkejnen fél mondatban leteríti Híszi szellem rénszarvasát. Nyilván nem kérhető számon ez az aránytalanság a könyvön, hiszen a vállalkozás célja valószínűleg „csak” a legnagyobb, legismertebb mitológiák népszerűsítése. A General Press a kötetet tízéves kortól ajánlja, a megcélzott korosztály pedig még csak ekkor kezd el barátkozni a görög-római mondakörrel, nem lehet tehát megkerülni az adott néphagyományi alapok és a hősök származásának kérdéseit – annak árán sem, hogy a nehezen befogadható információmennyiség valamennyit ront a szöveg élvezhetőségén.

Talán célszerűbb lett volna szűkíteni a horizontot. Már a különböző európai hőskultuszok is hatalmas anyagot jelentenek, azonban akad történet Indiából is (Sakuntala gyűrűje). Mire megbarátkozik az olvasó az éppen aktuális egzotikus nevekkel, szinte rögtön váltania kell. A sokszínűség mindenképpen üdvözlendő, de ebből a szempontból zavaró is. A Halhatatlan hősök széles spektruma inkább egy sorozatot igényelne: egy-egy könyvet a különböző mitológiák néhány hősének. Jelenlegi formájában egy izgalmas és ígéretes kóstoló több színes-kalandos világba, de a fejezetek végén érzett hiánnyal, félbeszakadtsággal.
kkg
Azonban nemcsak a futószalagon szállított mondakörök miatt érzem kiforratlannak a kötetet. A réges-régi történetek átírása, átültetése a tízévesek nyelvére nehéz feladat, maradéktalan megvalósítása gyakorlott szerzőt igényel. Tótfalusi képes megalkotni egy ilyen írói nyelvet – ezt a kötet számos pontja bizonyítja. Néhol azonban a vállalkozás kudarcáról árulkodik a szöveg. Ahol az elbeszélő egyszerre akar epikus, archaikus, jópofa és komoly lenni, azokon a szöveghelyeken a végeredmény sokszor kínos lett. Durvásza, a „roppant nagy tekintélyű bölcs” például emelkedett hangnemben megátkozta Sakuntalát, „azzal dúlva-fúlva elviharzott.” Lemminkejnen belső rímekbe fojtott, dallamos története pedig pár oldal után kifejezetten idegesítő. Ezeket az ügyetlenségeket nem számolva azonban főleg szórakoztató, bravúros megoldásokkal találkozhatunk: „Zeusznak pedig sok nő megtetszett, az égben és a földön is. (…) A földi nőkről szólva nem számosat, inkább számtalant említhetünk.”

Általános, de annál elszomorítóbb az a tapasztalat, melyet a Halhatatlan hősök is megerősített: a szöveggondozást, korrektúrát újabban mintha nem vennék komolyan a kiadók. A Halhatatlan hősök sem mellőzi a vesszőhibákat, a rosszul egyeztetett alany-állítmány viszonyokat és az alanytalan mondatokat. Mindegyiken látszik, hogy csak figyelmetlenségről van szó, és javításuk csupán egyetlen alaposabb olvasást igényelt volna.

A Meseország lakói kötet meseszerűsége után a Halhatatlan hősök illusztrációiban is érezteti, hogy ez nem a kisgyerekeknek szóló tündérmesék atlasza, hanem a véres megtorlásokkal és leszámolásokkal tarkított akcióvilág több ezer éve, Bruce Willis előttről. Győrfi András képei kiemelik a mítoszok erőszakos, a testi erőt a szépséggel ötvöző oldalát. A hősöket fegyverrel a kezükben és legtöbbször harc közben ábrázolja, a fekete-fehér színvilág pedig tovább mélyíti a militáns hangulatot.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Varga Betti --


További írások a rovatból

Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány (Pagony, 2025) című kötetéről
Interjú Gunnar Helgasonnal
gyerek

Magyarország animációfilmes fesztiválja
Gyerekirodalmi gyorstalpaló Romániából

Más művészeti ágakról

Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről
Három nő a karrierváltásról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés