bezár
 

art&design

2011. 01. 13.
Arcél-párbeszédek
a Retina - kortárs portrék című kiállításról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Két fiatal művésznő. Őszinte tekintetek, játékba rejtőzések, meglesett helyzetek, kortársak és sorstársak: Szunyoghy Viktória és Nagy Sára egyedi hangon építkeznek a portréfestés évezredes hagyományához játékosan kapcsolódva. A Kogart Galéria Retina – kortárs portrék című kiállításának megnyitóján jártunk.

Írott laudáció helyett Hernádi Anita tánca köszöntötte a képeket. és  a vendégeket. Lepelből előbújó finom rezonancia, falhoz simuló hangtalan szenvedély, küzdelmes, szigorú, elegáns koreográfia avatta a két pályája elején járó, ígéretes fiatal művésznő kiállítását. Az előbeszéd módja és a festmények is arról győztek meg, hogy Szunyoghy Viktória és Nagy Sára is egyedi hangon építkeznek a portréfestés évezredes hagyományához kapcsolódva, ecsetjükkel játékos, őszinte párbeszédre hívják a műfaji konvenciókat.

Szunyoghy Viktória festménye   

Szunyoghy Viktória térbe, szituációba helyezi alakjait. Teázó asztalnál, márványlépcsőn ülve, parkettán guggolva, rugdalózó kiságyon fekve ábrázolja őket. Tevékenységük mégsem mindennapi, mégsem a megszokott, elvárt rutin. Játékra hívja alakjait a művész: papírmintát, pálcikaember-sordíszt ad a kezükbe. Viszonyt teremt, helyzetet szül arra az időre, amíg ő a megörökítésükön dolgozik. Az arctalan, egymásba kapaszkodó papír-ablakdísz így rajzolja meg a sorozat ívét, így teremt közösséget, keretet a rendre fiatal modellek között. A képkészítés apropója a játék, a játékosság, a narrációteremtő, egymásba kapaszkodó emberlánccal kezdenek párbeszédet a képek szereplői. A művész ezzel előleget ad, interakciót ajánl, lefoglalja, magára hagyja alanyait a portrévá tárgyiasulás idejére. Így aztán nekünk, befogadóknak a szemkontaktus helyett a vojőr pozíciója jut. A szembogár helyett a mozdulat, a tett, a tárgyhasználat módja üzen.
Szunyoghy Viktória képei

Van, aki álarcként csavarja arcára a papírfigurákat, más a festőállványra tűzi, perspektívagyakorlat elé állítva a festőt, megint más saját testéhez méri a makettet, hajtogatja, vagy elmélyülten vizsgálja. Személyesség ez is, csak közvetett, meglesett, ellopott. A modellek, akiknek keresztneve egyszersmind a róluk készült képek címe is, a kezükbe adott tárgyaknak nyílnak meg, és csak azokon keresztül nekünk, bámészkodóknak. Szunyoghy ezzel szokatlan kontextusba helyezi a portréfestészet konvencionális kellékét, az egyszerre konkrét és szimbolikus tárgyat. A sorozatszervező fehér figurasor – amelynek helyét a művész rendre üresen hagyja a vásznon – nem társadalmi helyzetre, foglalkozásra, vagy szabadidős tevékenységre vonatkozóan árul el többletinformációt a portré alanyáról, hanem a hozzá való viszonyulás által, suttogva jellemez. A művész finom vonalakkal, szolid színekkel ábrázolja ezeket a halk beszédhelyzeteket.
Nagy Sára festménye

Harsányabbak, intenzívebbek, közvetlenebbek Nagy Sára képei. Torzított perspektívában, „felső gépállásból” festett, szintén keresztnévvel keresztelt portréit gondterheltség, kiszolgáltatottság járja át. A felnagyított arcok, a mélyen ülő, vizes, karikás, riadt szemek megértést várnak tőlünk, a vászon magányába való beletörődést olvashatjuk le róluk. A vibráló, élénk, tér nélküli hátterek távoli rokonai Warhol neonszínes szitanyomatainak, az alakok pedig Klimt Beethoven frízének Gorgóit idézhetik fel bennünk. Kifejező, érzékeny pillanatok ezek, a megfigyeltség lemeztelenedésének őszinte állapotai. Nagy Sára kompozícióival mégis távolságot teremt.
Nagy Sára képe
Modelljei szívesen beszélnének nekünk az életükről, szemük ezer történetet rejt, de portrévá fagyva egyszersmind meg is némulnak. A Kogart Galéria kiállításán ígéretes utat sejtető pályaindulások nyomait láthatjuk. Lehetséges portré-közelítéseket, párbeszédeket kortársainkkal, kortársainktól.
Papírmasé

Nagy Sára és Szunyoghy Viktória: Retina – kortárs portrék című kiállítása 2011. január 28-ig tekinthető meg a Kogart Galériában.
 

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Vass Norbert --


További írások a rovatból

art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét
Baráth Áron & Pál Katja alkotásai a VILTIN Galériában

Más művészeti ágakról

Danczi Csaba László emlékére
Laura Piani: Jane Austen tette tönkre az életemet
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés