zene
A felújított Zeneakadémia koncerttermében nem először járok: rendkívül jó koncertben volt legutóbb is részem, ugyanakkor a hangszerösszetétel és a hangszerelési sajátosságok (Messiaen) erősen felhívta a figyelmemet a terem akusztikájára. Ezúttal is zongoraelőadást jöttem hallgatni, szóval volt némi aggodalom bennem, de a hely, ahová ülhettem, mindent eldöntött: az erkély majdnem utolsó sora, nagyjából középen. Tekintve, hogy kifogásom a terem „fülledt” hangzására vonatkozott egykoron, és más kritika, amelyet hallottam a hangzás „közvetlen közelségét” nehezményezte („mintha az arcomba szólna a zene, nincs távolság a zenekartól”), bármi is legyen az igazság e kérdésben, a terem túlsó végében, valamivel a plafon alatt nem úgy tűnt, hogy ezt most fogom megoldani. Minden rossz előérzetem ellenére a hangzás korrekt, teljesen korrekt volt (és, persze semmi több).
![]()
Voltak más aggodalmaim is egyébként. Ugyanis ismerem Vásáry Tamást, és azt is nagyon jól tudom róla, hogy Liszt műveinek az előadására alig található a világon alkalmasabb személy nála. Ugyanakkor egyre korosabb, s bár nem mindig látszik rajta, de azért betegségek is gyötrik, szóval hallottam már hangokat rebesgetni hanyatló zenei teljesítményéről.
A h-moll szonáta azonban kétségeim ellenére ragyogóan sikerült. A terem végében nem vártam magas, csengő hangokat, a terem zengése pedig kellőképpen teltté tette az előadást. A darab technikai nehézségei gyakorlatilag fel sem tűntek, szinte teljesen tisztán a Vásáry által említett Mefisto és Faust motívumokra tudtam figyelni, a zenei gondolatra, melyre pont az előadó hívta fel még jó időben a figyelmemet, szóval töretlen műélvezettel hallgattam az előadást.
Aztán, a darab végén történt valami, ami kizökkentett a hétköznapokból, és felhívta a csodára a figyelmemet. A terem végéből nem túl világosan hallottam, egy ismerősöm pedig, aki a színpadhoz közel ült szintén bizonytalanul, de kicsit másról számolt be, mint amit hallottam: „Az utolsó hangnak halkabbnak kell lennie.” Tudniillik a darab néhány tömör hangzással ér véget, egymás után, ami egy kicsit furcsa befejezés (ha jól emlékszem, ez Vásáry szerint a mennyország). A hangok lecsengtek, a művész felállt, meghajolt, a közönség lelkesen ünnepelt – és ekkor hangoztak el a fentebb idézett szavak.
Vagy egy másik, a színpadhoz közelebbi beszámoló szerint: „akkor az utolsó néhány hangot még egyszer eljátszom” (mármint ráadás gyanánt).
Valójában teljesen mindegy, hogy melyik változat áll közelebb az igazsághoz, mivel ami történt, az teljesen kilépett a hétköznapok világából és a csodák szintjére emelkedett. Mivel az a néhány hangzás, amelyet megismételt Vásáry, valóban jobb lezárás volt, mint az előző változat.
Nem hibás volt az előadás. Nem javított az előadó. Gondolkodott Vásáry Tamás, és ennek a részeseivé váltunk. Eközben pedig nyugodtan megengedhette magának, hogy a rosszabbnak vélt megoldást javítsa. (Mert semmi nagyképűség avagy bizonytalanság nem volt benne eközben.)
Elkelt a szünet, hiszen nagyon is fajsúlyos volt az előadás. A Faust szimfónia pedig hatalmas változást jelentett a hangpalettán: az Óbudai Danubia Zenekar mellé a színpad felső terében megjelent a Honvéd Férfikar is.
![]()
Főként a Danubia Zenekar hangzására figyeltem, és azt kell mondanom, hogy az erkély majdnem utolsó sorából nagyon jó véleményt kell alkotnom róla: nem csak szép és tiszta volt, de még valódi dinamikával is rendelkezett. A Honvéd Férfikar és Balczó Péter (tenor) ugyan kevésbé dominánsan, de szintén kitettek magukért.
Az előtérben Vásáry Tamás vezényelt. Véleményem szerint Liszt háttérbe szorult, egész egyszerűen a hangszerelési technikája miatt (és előre látom a dühös, felháborodott tekinteteket és a szitkozódó kommenteket): nem arra született, hogy szimfóniát írjon. Egyébként zeneileg nagyon izgalmas volt követni a Vásáry által említett motívumok alakulását és tényleg nagyon szépen szólt a zenekar és a férfikar a tenorral is a helyén volt, egyszerűen unatkoztam egy picit a zseniális zongoraszonáta után.
![]()
A műsoron:
Vásáry: Pokol és Menny
A Danubia 2014/2015-ös, Íme, az Ember című sorozatának első koncertje
Liszt: h-moll szonáta
Liszt: Faust szimfónia
Közreműködik: Balczó Péter (tenor), Honvéd Férfikar
Vezényel: Vásáry Tamás



