bezár
 

zene

2014. 08. 03.
Mendelssohn a híd Bachhoz
Beszélgetés Vass András karmesterrel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Idén 11. alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát, ezúttal Tokajban. Rövid interjúsorozatunkban a Crescendo művésztanárait kérdezzük művészetükről, és hogy mi fűzi őket a Nyári Akadémiához. Elsőként Vass András karmesterrel beszélgettünk.

PRAE.HU: A Crescendo Nyári Akadémia oszlopos tagja vagy, sokadszorra veszel részt karmesterként. Mit ad neked az itteni munka, illetve mit tartasz fontosnak, átadni a hozzád jelentkező hallgatóknak?

Klasszikus kedvencek 2018.

Ez a munka tényleg sokat ad. Úgy értem, hogy a sok fizikai, szellemi és szakmai munka fárasztó volta ellenére ez a Nyári Akadémia az egyetlen általam ismert összművészeti fesztivál, mely alatt lehetőségem van a mindennapi munka mellett lelkileg feltöltődni és megerősödni. Máshogy telnek itt a napok, mint más hasonló rendezvényen. Itt nem cél a kemény szakmai versengés, ezen a helyen tényleg egymás segítése történik. Itt olyanok is támaszt és segítséget találnak, akik komoly szakmai, hangszeres, technikai vagy netán lelki gondokkal küzdenek. Ez egyedi a mai világban.

Mit tartok fontosnak átadni? Ha jól átgondolom, akkor a szakmai képzés mellett azt a szellemiséget és lelkületet, amit a Crescendo Nyári Akadémia megálmodói képviselnek a megalakulás óta. Mindez szerintem abban a mély istenhitben gyökerezik, melynek gyakorlati megnyilvánulása az a lelki légkör, amely a Crescendo Nyári Akadémiát jellemzi.

PRAE.HU: Az idei legnagyobb zenekari rendezvényen Mendelssohn Reformáció szimfóniáját vezényled. Miért esett erre a műre a választás, és mit szeretnél vele kifejezni, üzenni?

A mű kiválasztása a rendelkezésre álló zenekari hangszerek és hangszeresek mentén történt úgy, hogy a végső szót az Akadémia művészeti vezetősége mondta ki. Befolyásoló tényező volt még ezenkívül a rendelkezésre álló felkészülési idő és a zárókoncert műsorszerkesztése is. Voltaképpen két lehetséges mű közül választottuk ezt a szimfóniát. Számomra sokat jelentenek a protestáns gyökerek, így nem csak zeneileg, de mondanivalóját tekintve is Mendelssohn ötödik szimfóniája kvázi hitvallásként jelenik meg előttem, melyet szeretnék hitelesen tolmácsolni mind a muzsikusok, mind a hallgatóság felé.

PRAE.HU: Az idei Nyári Akadémia kiemelt zeneszerzője Bach. Hogyan illeszkedik ez a Mendelssohn-zene mégis a művészeti koncepcióba?

Mendelssohn az, akinek talán a legtöbbet köszönhetünk Bach munkásságának feltárásáért és újbóli megelevenítéséért. Az 1820-as évek elején Mendelssohn a család házi hangversenyein fedezte fel – az abban az időben csaknem feledésbe merült – Johann Sebastian Bach muzsikáját. 1829-ben be is mutatta a Máté-passiót, amivel kezdetét vette Bach reneszánsza, elsősorban német területen. Ennek folyományaként világosan tetten érhető Bach zenéjének és művészetének a hatása Mendelssohn sok szerzeményén. Tulajdonképpen Mendelssohn munkássága volt az a híd, melyen keresztül Bach zenéje eljuthatott hozzánk is.

PRAE.HU: Számtalan híres zenekarnál dolgoztál már a Budapesti Fesztiválzenekartól a Pannon Filharmonikusokig. Gondolom, más az ottani munka, mint az, amely a Crescendót jellemzi. Hogyan lehetne a különbséget megfogalmazni, és mennyire nehézség, mennyire inspiratív erőként hat az itteni vezénylés?

Minden zenekar más, és talán a legnagyobb kihívás egy karmesternek felismerni azt, hogy melyik zenekarnál éppen mire van szükség, hogyan kell dolgozni egy adott együttessel. Még nagyon az elején tartok a pályámnak ebből a szempontból, sokat kell még tanulnom ezen a téren is. A Crescendo Nyári Akadémián diákokból alakult alkalmi szimfonikus zenekarról beszélhetünk, ahol különböző országokból, különböző hangszeriskolai háttérrel és tudással rendelkező fiatal zenészek gyűlnek össze. Ez önmagában komoly kihívás a karmester számára. Mindebből következik, hogy nincs az a fajta összeszokottság, hangzásbeli arányosság és egységes hangzásvilág, mint a hivatásos zenekarok többségénél. Ez egy másik olyan tényező itt, amivel szembe kell nézni. Ebből adódóan a zenekari munka máshonnan indul, és másképp folyik, mint a hivatásos együtteseknél.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azt mondhatom, hogy jó hangulatú, magas színvonalú koncertekkel végződő zenekari projekteket tudhattunk magunk mögött minden évben, és erre törekszünk most is. A diákok hozzáállása a zenekari munkához pozitív, az igyekezet és odafigyelés jellemzi ifjú zenészeinket. Könnyen lehet őket lelkesíteni, érdeklődnek a zene rejtelmei és szépségei iránt. Ezt nagyon jó megtapasztalni. Ezt a nyitottságot erőteljes pozitívumként élem meg, hiszen kevés hivatásos zenekarnál tapasztalható ilyen mértékű nyitottság és lelkesedés. Ez mindenképp inspiráló hatással van a karmesterre is.

11. Crescendo Nyári Akadémia

Tokaj, 2014. július 28-tól augusztus 11-ig

Fotó: Vass András Facebook-oldala

nyomtat

További írások a rovatból

A zenészgörcs, avagy fokális disztónia kezelése
PHILharmony - a kendőzetlen kritika, 1. rész
Sziget Fesztivál, 2018., augusztus 8-9.
Nick Cave-koncert, Papp László Budapest Aréna, június 21.

Más művészeti ágakról

art&design

Mozgástér és kívülállás Mozgástér és kívülállás
A Bacon, Freud és a Londoni Iskola festészete című kiállítás margójára
színház

Ha cenzúrázzuk magunkat, az egésznek nincs értelme Ha cenzúrázzuk magunkat, az egésznek nincs értelme
Interjú Jankovics Péterrel a Megfigyelők kapcsán
színház

Kinek az ügye? Kinek az ügye?
Az ügy – avagy a Normális Eljárás a Katona József Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés