bezár
 

színház

2018. 02. 16.
Öt éve műsoron A nagy füzet a Szkénében
A Forte Társulat előadása Horváth Csaba rendezésében
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Öt éve műsoron A nagy füzet a Szkénében Éppen öt éve, 2013. február 15-én mutatta be a Forte Társulat Horváth Csaba rendezésében Agota Kristof  regényét, A nagy füzetet a Szkéné Színházban, idén február 15-én pedig immár 87. alkalommal tűzik műsorra.

„Mit tesz az emberrel az embertelenség? Sokan feszegették már a kérdést, de olyan megrázó és egyúttal mégis gyönyörűen végigvezetett választ, mint amilyen az Agota Kristof világhírű trilógiájának első része alapján dolgozó Forte Társulaté, nagyon kevesen tudnak megfogalmazni.” (Kovács Bálint)

Szkéné színház

A darab talán már akkor sem csengett ismeretlenül a magyar közönség előtt, hiszen korábban olyan alkotók dolgozták fel, mint Frenák Pál vagy Forgács Péter (a Színház- és Filmművészeti Egyetemen), de sokan emlékezhetnek még a Trafóban vendégszereplő belga De Onderneming vagy Ilan Eldad rendezésében a szabadkai társulat vendégjátékára. Az igazi ismertséget talán a Szkéné-beli bemutatóval szinte egy időben készített Szász János rendezte film hozta meg, ami Karlovy Varyban a Kristály Glóbuszt is elnyerte.

A Forte Erick Aufderheyde színpadi átiratát használta, ami hűen követi a regény stílusát. Ahogy Fehér Anna kritikus fogalmazott az Ellenfényben (2013/1.) „A Nagy Füzet fizikai-színházi adaptáció után kiált, hiszen milyen más műfaj adhatná vissza hűségesebben ennek a történetnek a lényegét: a test visszás diadalát a lélek felett, a túlélés megedző küzdelmét, a cselekvés és a cselekvés leírásának egységét, a rövid, szikár mondatokat teljes mélységükben, a valóság erejét. (…) Az előadásban a színészek akkurátusan narrálják az eseményeket, de közben játszanak is, megcsillantják a test erejét, azt a fizikalitást, ami valóságossá, húsbavágóvá teszi ezt a történetet.”

A nagy füzet

Nagy Norbert még csak főiskolás volt, amikor Horváth kiválasztotta az egyik iker szerepére. Nagy kihívás volt akkor számára, Krisztik Csabával mind “hangulatilag, mind akusztikailag” eggyé forrni, összecsiszolódni. Az előadások előtti közös rituálék azóta is megmaradtak, bár kissé átalakultak. Meglepő lehet, hogy a Nagymamát Andrássy Máté alakítja, akinek robosztus, erős testalkata, erős személyisége központi figurája az előadásnak, akinek ebben az esetben nem a neme, hanem a személyisége a fontos. Az ő hármójuk magatartása, viselkedése kölcsönös hatással van egymásra és döntéseikre.

Horváth Csaba jóval többet követel a színészeitől: “fokozott koncentrációt, fegyelmet, szellemi rugalmasságot, és mindenekelőtt a sablonos kifejezőeszközök, gesztusok, a pszichorealista szerepépítés helyett új és összetett – a tértől, a hangzástól, a szövegtől, a mozgástól egyaránt inspirált – megoldások keresését.” - (Fuchs Lívia, szinhaz.net). A szikár szöveget, a mozgást erősíti Ökrös Csaba szívbemarkoló hegedűszója a színpadon. Ő az előadás hetedik szereplője, aki végig jelen van. Váratlan és meghökkentő, amikor az előadás végén a hegedűszót felváltja Liszt Ferenc Magyar rapszódiája, erősítvén a drámaiságot.

A nagy füzet 
A színpadot háborús helyszínek helyett az üresség uralja. A kellékek, zöldségek hada szintén a hiány kifejezőeszközévé válik “Ez egy egyszerű történet, de az írás csodálatos, redukált nyelve miatt eleve nem realista. És végül azt fogalmaztam meg magamnak, hogy a hiány a lényege. Legyen az bármi, az Anya, a családi közeg, az iskola hiánya – az ikrek mindent valami helyett csinálnak. És arra jutottam, hogy mi van akkor, ha azzal árasztjuk el a színpadot, ami nincs, ami nagy kincs a háborúban: az élelmiszer – de ezeket soha nem használjuk a saját funkcióiban” – fogalmazott Horváth Csaba Fuchs Líviának adott interjújában.

A 87 előadásból több, mint a fele volt látható a Szkénében, ezen kívül olyan rangos fesztiválokra és színházakba kaptak meghívást, mint a bécsi Burgtheater, a berlini Tánc Fesztivál, a temesvári TESZT, de felléptek Kassán, Mariborban, Aradon és Thesszalonikiben is.

A nagy füzet

A színészek alakításához Koltai Tamás szavait idézzük (ÉS, 2013.): “Komplex színészt kíván a produkció, Blaskó Borbála érzékeny koreográfiát rajzol a retardált, csaknem animális lányról, Simkó Katalin női portréi megkapó sorsváltozatok, Kádas József a maszkulin erő és gyöngeség variációit sorjázza. Andrássy Máté az emberivé szelídülő vasorrú Nagymamából kreál monumentálisan robusztus figurát. Remekelnek az ikrek, Krisztik Csaba és Nagy Norbert. Tökéletesen összehangolt gesztusrendszerük, test- és léleképítő elkötelezettségük, egymásra utaltságukat a végén tudatosan megsemmisítő kettősük ritka bravúr. Ökrös Csaba egy szál fel-felrikoltó hegedűvel avatkozik aktívan a cselekménybe.”

A nagy füzet

„Olyan előadás a Forte Társulaté, ami után nehéz megszólalni, és ami után az ember egy kicsit másként él a világban. Hány ilyen van egy évadban?” (Kovács Bálint)

A nagy füzet

A társulat A nagy füzet bemutatója óta még három koprodukciós előadást készített a Szkénében a Szkénével közösen, amelyből kettő továbbra is műsoron van: a Patkányok február 12-én, a Bűn és bűnhődés legközelebb február 26-án látható.

Áprilisban pedig új bemutatóval készülnek, ezúttal Baricco Selyem című regényét dolgozza fel a társulat.

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza az Örkény Stúdióban
A Corvina Kiadó Plautus: Hét komédia című kötetéről
Istentelen ifjúság a Radnóti Színházban
színház

Shakespeare: Vízkereszt, vagy bánom is én a József Attila Színházban

Más művészeti ágakról

Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
gyerek

Kabóca Bábszínház: Dödölle
A 14. Frankofón Filmnapokról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés