bezár
 

art&design

2018. 12. 05.
Charlotte Prodger kapta meg a Turner-díjat
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Charlotte Prodger kapta meg a Turner-díjat A Glasgowban élő Charlotte Prodger iPhone-művész kapta meg kedden a nagy presztízsű, 25 ezer fontos (9 millió forint) pénzjutalommal járó brit kortárs művészeti Turner-díjat - számolt be róla a BBC.

Prodger két videójáért nyerte el a díjat: a magát queer identitásúnak valló művész mindkét alkotása mélyen személyes mondanivalójával és művészi felvételeivel győzte meg a zsűrit.

prae.hu

A Bridgit című videót, amelyben naplójából olvas fel részleteket, Prodger teljes egészében mobiltelefonjával forgatta.

A művész a díjátadón meghatottan köszönte meg az elismerést, amely megfogalmazása szerint "nagyon megérintette".

"A történetek, amelyeket elmesélek, bár az enyémek és személyesek, de olyanok is, amelyeket sokak - queer identitásúak - átélhettek" - mondta.

Az önmagukat queernek vallók elhatárolódnak a hagyományos nemi identitásoktól, így például a kizárólagos hetero- vagy homoszexulitástól.)

A 44 éves művészt korábban az a megtiszteltetés is érte, hogy őt választották Skócia képviseletére a 2019-es velencei biennálén.

A zsűri indoklásában a Bridgit festői képeit és Prodger munkáinak művészettörténeti vonatkozásait emelte ki.

A Bridgit a kortárs élet számos témáját érinti, a gondolatgazdag, költői és meditatív alkotásban Charlotte Prodger saját nemi, nemzeti identitását keresi, és azt mutatja be, hogyan változnak szubjektív nézeteink - ismertette a BBC.

A zsűri elnöke, Alex Farquharson szerint a győztes munka sok fontos referenciát jelenthet a fiatalabb nemzedékeknek. "A nemmel nem valami fix dologként foglalkozik, hanem képlékenyként, ami nem mindig illeszkedik a társadalmi normákhoz" - fejtette ki a Tate Britain igazgatója.

A művész másik díjazott videója, a Stoneymollan Trail a modern videóformátumok fejlődését követi nyomon ugyancsak személyes történetbe ágyazva.

A Turner-díj történetében először a négy jelölt midegyike filmekkel jutott a mezőnybe. Az alkotások erős politikai tartalma is szokatlan volt. A döntős mezőnyben szerepelt még a Forensic Architecture elnevezésű építész-filmes-szoftveres-újságíró-ügyvéd-tudós-csoport, valamint Luke Willis Thompson és Naeem Mohaiemen is.
A díjátadón a Tate igazgatója, Maria Balshaw hangsúlyozta, hogy az iskolákra és a diákokra nehezedő nyomás miatt túl kevesen fordulnak a művészetek felé. Prodger köszönőbeszédében ugyancsak támogatólag szólt a művészeti oktatás és annak finanszírozása mellett.

"Nem lehetnék ebben a szobában, ha nincs a közösségi finanszírozás, amit Skóciától kaptam az ingyenes felsőoktatási képzésre, és később művészi ösztöndíjak és támogatások formájában munkáimra és megélhetésem fedezésére" - hangsúlyozta a művész.

Prodgernek a londoni Tate Britain múzeumban megrendezett ceremónián az író Chimamanda Ngozi Adichie adta át a díjat.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Baráth Áron & Pál Katja alkotásai a VILTIN Galériában
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
art&design

Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel

Más művészeti ágakról

Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
Illyés Gyula és Weöres Sándor egy-egy anya-versének hasonlóságairól


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés