bezár
 

art&design

2018. 12. 14.
Keserü Ilona műve a Metropolitan Múzeum kiállításán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Keserü Ilona (1933- ) munkássága a magyar közönség számára régóta ismert, hiszen művei az utóbbi évtizedek során a legtöbb jelentős hazai közgyűjteménybe bekerültek és számos kiállításon láthatóak voltak. Idén azonban Keserü egyik enigmatikus alkotása, mely tavaly került a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum gyűjteményébe, máris bemutatásra kerül a múzeum decemberben nyíló csoportos tárlatán.

Az Epic Abstraction: Pollock to Herrera című kiállítás közel 50 alkotást vonultat fel a múzeum saját gyűjteményéből, köztük olyan ikonikus alkotókkal mint Jackson Pollock, Louise Nevelson vagy Mark Rothko. A kiállított műveket összeköti az absztrakt expresszionizmus jellemző eszközrendszere: a monumentális felületek és az elvont esztétikai elemek középpontba helyezése, úgy mint a vonal, szín, forma vagy textúra.

Ez a szellemiség jellemzi Keserü Ilona művészetét is, aki a 60-as és 70-es évek magyarországi neo-avantgarde szcénájának egyik fontos alakja volt. A korszakban uralkodó szocialista realista stílust ellenpontozva, Keserü képeit a dinamikus és szabadon áramló vitális színek jellemzik. Művészetének egyik központi formai eleme a szív alakú sírkőmotívum. A most kiállításra kerülő Falikárpit sírkőformákkal című varrott textilje ezért a művész munkásságának reprezentatív darabja, mely elsőként 1969-ben a Fényes Adolf Teremben volt látható, majd 1983-ban a Műcsarnokban és 2004-ben a Ludwig Múzeumban.

A falikárpitot 2017-ben a New York-i Elizabeth Dee Galéria With the Eyes of Others: Hungarian Artists of the Sixties and Seventies című csoportos kiállításán mutatták be elsőként a tengeren túli közönség számára. A tárlat három hazai galéria (acb Galéria, Kisterem, Vintage Galéria) és Külgazdasági és Külügyminisztérium közreműködésével azért jött létre, hogy nemzetközileg is ismertté tegye a 20. század második felének diverz művészeti praxisait Magyarországon. A Metropolitan Múzeum ekkor figyelt fel Keserü falikárpitjára és vásárolta meg azt a saját gyűjteménye számára.

Keserü Ilona szereplése az Egyesült Államok egyik legnevesebb múzeumában ezért nemcsak kiváló alkalom arra, hogy a művész monumentális életműve nemzetközi elismerésére tegyen szert, hanem arra is, hogy a magyar neo-avantgarde hagyomány minél szélesebb körben ismertté váljon.

A kiállításról további információ: https://www.metmuseum.org/press/exhibitions/2018/epic-abstraction

 

Kép: Keserü Ilona: Falikárpit síkőformával (Faliszőnyeg), 1969 (varrás, vegyfestett vászon, 156 x 370 cm)

Fotó: Horváth S. Gábor

Forrás: Kisterem Galéria

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

art&design

Rajtunk kívüli rend Rajtunk kívüli rend
Gálhidy Péter Sarokvas című kiállításáról (Megnyitó)
art&design

Gondolkodásunk módszereiről Gondolkodásunk módszereiről
Beszélgetés Falcsik Marival, Walter Isaacson: Leonardo Da Vinci – a zseni közelről című könyvének fordítójával
art&design

F(r)aktúra F(r)aktúra
PAF- F(r)acture / Pintér András Ferenc kiállítása az Art.Salon:Társalgó Galériában

Más művészeti ágakról

színház

Csontdaráló Csontdaráló
Kele Fodor Ákos: Az egyse. Comico-tragicus fekete daljáték a legnagyobb bocsánatos bűnről
irodalom

Nosztalgia, konyhaművészet és poszthumanizmus Nosztalgia, konyhaművészet és poszthumanizmus
A Prae Kiadó könyvheti bemutatkozása a Fugában
Kakukkfészek a Radnótiban
Interjú Kristóf Krisztiánnal nyitottságról, örökölt hitelességről, a klasszikus és az új cirkusz találkozásáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés