bezár
 

art&design

2019. 04. 18.
Mednyánszky 100
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mednyánszky 100 Mednyánszky László festőművész halálának 100. évfordulója alkalmából a művész leszármazottainak, valamint társadalmi, közéleti és szakmai szervezetek képviselőinek részvételével megemlékezést tartottak szerdán Budapesten, a Fiumei úti sírkertben.

"Mednyánszky László a magyar festészet legnagyobb és művészetében legelőremutatóbb egyéniségeinek egyike, aki merész és kalandos utazást tett, hiszen előkelő gazdag mágnás létére a társadalmi alvilágba ereszkedett alá, ahol a kültelkek embereit, az anarchisták és csirkefogók világát, a társadalmon kívül élők sorsát figyelte érdeklődéssel" - emlékezett a festőre sírjánál Zsigmond Attila, a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság tagja.

Mint felidézte, a melankóliára hajlamos, mindenre érzékeny arisztokrata szeme már ifjúkorában kinyílt az élet tragikus mélységei iránt. "Élete társadalmilag és szellemileg is több, egymástól igen távol eső párhuzamos vágányon futott, a reformer Mednyánszky ugyan előkelő származása okán az ország és Budapest legelőkelőbb köreinek tagja volt, mégis a szerencsétlenek, lecsúszottak, alvilágiak sorát gyűjtötte maga köré, akiket - gazdag lévén - szánalomból támogatott és akik között jól érezte magát. Olyan emberekhez vonzódott, akik mögött országutak, vizek, puszták határtalan horizontjai nyíltak meg" - mondta Zsigmond Attila, aki szerint hozzájuk kapcsolta a csavargás nyughatatlan ösztöne is, amely kamasz korától haláláig űzte egyik helyről a másikra.

Zsigmond Attila beszédében úgy fogalmazott: a mély műveltségű művész olthatatlan lángolással szerette a természetet, tájfestészetében a "magába szívott termékenyítő hatásokkal és örökös vándorlásai során a természet alapos ismeretéből, festői igényességéből és nagyszerű mesterségbeli tudásából rendkívüli erejű és értékű műveket alkotott". Később az első világháborúban harctéri rajzolóként bejárta Galíciát, Szerbiát és Dél-Tirolt, ahol százával készítette művészi vázlatait. Mednyánszky a harctéren sebesült meg és nagy betegen hunyt el bécsi műtermében. 

"Halála előtt nyomorban, betegen, mindenkitől elhagyottan művészileg eljutott az összefoglaló, csak a lényeget visszaadó látomásokig. Figurális képein emberábrázolása rembrandti mélységű. A valóságot megfoghatatlanná, sejtelmessé tette korlátlan mesterségbeli tudásával, fény-árnyék mintázással, legtöbbször homályba vesző sziluettel, de mindenekelőtt a benne rejlő szenvedély erejével" - mondta. 

"A festőművész egész életműve mélységesen megindult állásfoglalás a szegények és a szenvedők mellett" - zárta megemlékezését a sírnál Zsigmond Attila. 

Az ünnepségen a száz éve elhunyt festőművész sírjánál leszármazottai, valamint társadalmi, közéleti és szakmai szervezetek képviselői helyezték el koszorúikat.

A megemlékezést a Nemzeti Örökség Intézete (NÖRI) rendezte. Radnainé Fogarasi Katalin, a NÖRI főigazgatója felidézte, hogy a festőművész bécsi műtermében magányosan halt meg és utolsó útjára is csak két ember kísérte el, halála után azonban az utókor igyekszik megőrizni emlékezetét. Mednyánszky hamvait 1966-ban szállították haza és a temetőben helyezték örök nyugalomra, sírján 1970-ben helyezték el Somogyi József Kossuth-díjas szobrászművész alkotását, amely egyaránt ábrázolhatja a festőművészt vagy az általa megfestett csavargók, vándorok egyikét.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

art&design

Én lenni, nem Én lenni, nem
Késői gondolatok az „új szenzibilitásról”*
art&design

Be szabad jönni? Be szabad jönni?
POSZTADOKKAPOKALIPTIKUS - Mécs Miklós, Mécs Miklós, Mécs Miklós és Mécs Miklós (+ Fischer Judit és a Sz.A.F.) kiállítása / Trafó Galéria
art&design

Fém és méhviasz, vagy új helyünk a természetben Fém és méhviasz, vagy új helyünk a természetben
Horváth Gideon – I put my hand into a beehive
Kőteleky Aywee munkáját a világ legjobbjai között tartják számon

Más művészeti ágakról

színház

Játszma mindhalálig Játszma mindhalálig
Láthatáron Csoport: Hagyaték
Harag Anita: Évszakhoz képest hűvösebb, Magvető, 2019.
színház

Az önfelvállalás és az én-beszéd hatalma Az önfelvállalás és az én-beszéd hatalma
Csórics Balázs Lélektükrök című önismereti irodalmi estjének napok múlva is dolgozó visszhangjai
Háttérinterjú Barda Beátával és Szabó Györggyel a Trafó működéséről, kapcsolódó projektekről, a nemzetközi beágyazottságról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés