bezár
 

zene

2019. 11. 07.
Turandot a kőfejtőben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Turandot a kőfejtőben 2020. július 8-án mutatják be a Szentmargitbányai Kőfejtőben Puccini Turandot című operáját, amit mindössze tizenkilencszer fognak játszani. Az előadásról Bécsben, a Museumsquartier Barokk termében tartottak sajtótájékoztatót. Közreműködnek benne többek között amerikai, dél-koreai és olasz művészek, így egy igazán különleges produkciót tekinthet meg majd a közönség.

A barokk terem tele újságírókkal és kamerákkal. A terem szélében hatalmas plakát díszeleg, Turandot arca előtt egy hatalmas gyémánt. Körülöttem halkan tippelgetik, mit szimbolizál: a hatalmat, vagy a hercegnő keménységét. Előttünk egy hosszú asztal, mellette egy apró, de részletesen kidolgozott makett, az előadás díszlete. A hosszú asztal mögé ül Ottrubay István az Esterházy Vállalatcsoport képviselője, az igazgatótanács tagja, Daniel Serafin, az Opera a Kőfejtőben művészeti Igazgatója, Thaddeus Strassberger, a darab rendezője, valamint Paul Tate de Poo III, a díszlettervező. Én pedig reménykedem, hogy a sajtótájékoztató angolul lesz, mégiscsak nemzetközi a produkció, de pechemre a beszélgetés nagy része németül zajlik, így nagyon kell figyelnem.

prae.hu

A színpad makettje – A kép forrása: volksgruppen.orf.at

Hogy miért erre a darabra esett a választás, azt Thaddeus Strassberger válaszolta meg: Puccini darabja a szerelemről és a küzdésről szól, ezek olyan elementáris tényezői a létünknek, ami nélkül nem lehet élni. Azt is megtudtam, a helyszínen a befejezett darabot játsszák majd. Nem ez az első előadás a kőfejtőben, tavaly A varázsfuvolát mutatták be, és mint a sajtótájékoztatón kiderült, hatalmas siker volt az ORF III közvetítésének hála, az ismétlésekkel együtt másfélmillióan láthatták a darabot, idén is hasonló sikerre számítanak, és természetesen most is élőben sugározzák majd.

Paul Tate de Poo-t, akit Amerikából kértek fel a feladatra, a kínai elefántcsont-faragások ihlették. Kivetítik nekünk a látványtervet, olyan, mintha egy mesekönyv illusztrációit néznénk, narancsos, kékes fények, a színpad szélén egy hatalmas hold. A darabban nagy jelentősége van a fény és sötétség között húzódó ellentétnek, erre reagál mind a díszlet, mind pedig a jelmezek.

A darab jelmeztervei

A jelmezek Giuseppe Palella munkái, aki szintén szeret elveszni az apró részletekben. Ugyanakkor nem állnak tőle távol a monumentális darabok, egyik jelmeze hetven kilogrammot nyom, minden elismerésem annak a szereplőnek, aki majd viselheti. A Liù és Turandot közötti ellentét öltözetükben is megjelenik: míg Turandot díszes és hivalkodó öltözetet visel, addig a hűséges rabszolgalányon egyszerű, kék-fehér ruha lesz, valóságosan olyan lesz, mint egy finom kínai porcelán.

Hogy többet is megtudhassunk, mint ami a rövid sajtótájékoztatón elhangzott, pendrive-ot adnak minden újságírónak, amin szerepel minden pontos és fontos adat, a szereplőktől kezdve a jelmeztervekig. Megkönnyebbülök, megspóroltak rengeteg utánanézést. Aztán belegondolok, mennyire futurisztikus is ez a jelenség, egy apró tárggyal kiváltják az órákon át tartó sajtótájékoztatót, vagy éppen a keresgélést utána.

A következőkben bemutatom, miért különleges ez a produkció, azon túl, hogy egy régi kőfejtőben lesz majd látható. Például Turandot szerepében lép a szentmargitbányai közönség előtt színpadra az osztrák szoprán, Martina Serafin. A második szereposztásban a választott hazájában ismert, feltörekvő fiatal lengyel-amerikai szoprán, Ewa Płonka debütál a publikum előtt. Kalaf szerepén három nemzetközileg elismert tenor, a dél-koreai Andrea Shin, az olasz Leonardo Caimi és a kínai, de Németországban élő Yinjia Gong osztoznak majd.

Liù, a rabszolgalány szerepén két szereplő osztozik, az olasz Donata d'Annunzio Lombardi, valamint az ír Celine Byrne. Mindketten többször alakíthattak már Puccini szerepeket.

A trónvesztett király, Timur szerepében két basszus, az olasz Alessandro Guerzoni és a dél-koreai Kihwan Sim lesznek hallhatók. A miniszter-hármas bariton szerepeiben fiatal koruk ellenére már nagy sikereket maguk mögött tudó énekesek, a dél-koreai Leo An, az olasz Vincenzo Taormina, míg a tenor szerepekben a dél-afrikai Sunnyboy Dladla, a francia Loïc Félix, az amerikai Matthew Newlin és az amerikai Theo Lebow lépnek színpadra.

Altoum császár szerepébe a Bécsi Operaház társulatához tartozó Benedikt Kobel bújik. Az elmúlt évekhez hasonlóan jövőre is a Walter Zeh karvezető irányítása alatt álló Philharmonia Chor Wien énekesei éneklik a kórusrészleteket.

Giuseppe Palella, a jelmeztervező

A már említett jelmeztervező, Giuseppe Palella a hazai operalátogató közönségnek is ismerős lehet: a Magyar Állami Operaház Álarcosbál című darabjához is ő tervezte a jelmezeket. Lenyűgöz az az aprólékosság, ami az egyes darabokat jellemzi, gyöngyök, hímzések díszítik mindegyiket. A velem érkező újságírók azonban nem osztják a véleményemet. Elképzelhetetlen, hogy egy ekkora színpadon is jól érvényesüljenek a részletek, ráadásul a tavalyi előadás (A varázsfuvola) kifejezetten modern volt ebből a szempontból, például pár szereplő segwayen suhant be a színpadra. A Turandot úgy tűnik a klasszikus látványvilágot szeretőknek kedvez, vélhetően így is nagy sikert ér majd el.

Aki kedvet kapott megvenni már előre a jegyeket, akár karácsonyi ajándéknak, lefoglalhatja a +43 2682 65065 telefonszámon vagy a tickets@panevent.at e-mail cím alatt, ráadásul karácsonyi akcióként 20 % kedvezménnyel december 23-ig. További információk itt.

nyomtat

Szerzők

-- Fehér Enikő --

1997, ír, olvas, rádiózik, háttérzajong. Meghalni ráér.


További írások a rovatból

Zeneszerzés az érzékek és a technológia határán
Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
Ki marad, ha Shady eltűnik?

Más művészeti ágakról

gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
Park Chan-wook: Nincs más választás


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés