bezár
 

art&design

2020. 03. 06.
Waliczky Tamás: Képzelt kamerák
Az 58. Velencei Biennálé magyar pavilonjának kiállítása a Ludwig Múzeumban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Ludwig Múzeum folytatja az eddigi gyakorlatát és a hazai közönség számára is bemutatja az előző évi Velencei Képzőművészeti Biennále magyar kiállítását. Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállítása a vizuális érzékelés tágas lehetőségeiről és azok megjelenítéseiről szól. A művész egyszerre merít inspirációt a fotótörténeti múltból és használja a képalkotás legmodernebb technikáit.

Az újmédia terén komoly nemzetközi eredményeket elért művész visszatérő témája az emberi látás leképezése. A kiállítás címe arra a 23 darab fantáziakamerára utal, melyeket Waliczky 2016 óta tervez. A digitális technikával tervezett, de analóg elven működő optikai szerkezetei más-más vizuális nyelven szimulálják és képezik le a világot. A 23 mechanikus fantáziakamerája – melyek akár létezhetnének is – a kiterjesztett valóság futurisztikusan analóg megjelenítésének mesterpéldái. Kamerái és optikai eszközei a látás és az ábrázolás kulturális és technikai meghatározottságára, manipulálhatóságára hívják fel a figyelmet. Témaválasztása különösen aktuális napjainkban, amikor a képkészítés és a kamerák soha nem látott mértékben váltak a mindennapjaink részévé, észrevétlenül behálózva az életünket. Waliczky precíziós pontosságú, fekete-fehér digitális grafikái és animációi egyszerre nyújtanak esztétikai élményt és gondolkodtatnak el a technikai fejlődés elfeledett és a művészi gondolkodás által feleleveníthető alternatíváiról. A művész „kamerametaforái” lightboxokon és animációkon keresztül jelennek meg a kiállításban. A Velencében nagy sikerrel bemutatott sorozatot a művész egy újabb, 24. szerkezettel, a Spirál flipbook kamerával és egy újabb animációval egészítette ki  –  mindkettő a Ludwig Múzeumban lesz először látható.

A velencei pavilon szabadtéri átriumában egy interaktív installáció segítségével a nézők ki is próbálhatták az egyik kamera működését. Ennek beltéri adaptációjával találkozhatunk a budapesti kiállításon, csak itt a velencei panorámakép helyett a budapesti látképpel tud a néző önarcképet készíteni.

Waliczky Tamás (1959) a kortárs újmédia művészet egyik legismertebb és legkiválóbb képviselője. Kilencévesen kezdett el animációkat készíteni. Később festőként, illusztrátorként, fotográfusként dolgozott. Számítógépekkel 1983 óta dolgozik, a digitális művészet egyik úttörő és meghatározó magyarországi alkotója. 1992-ben meghívott művész volt a karlsruhei ZKM Vizuális Média Intézetében, majd később az intézet kutatócsapatának a tagja lett. Tanított és dolgozott Magyarországon, Németországban, Japánban és Franciaországban. 2010 óta a School of Creative Media, City University of Hong Kong egyetemi tanára. 2013-tól a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem címzetes egyetemi tanára. Alkotásai számos nemzetközi díjat nyertek, köztük a linzi Prix Ars Electronica fesztivál Golden Nica díját. Világszerte számos kiállításon szerepelt, mint például a Lyoni Biennále, a tokiói ICC Galéria, a Multimediale Karlsruhéban vagy a Sevillai Biennále. Művei olyan jelentős közgyűjteményekben találhatók meg, mint a párizsi Pompidou Központ vagy a budapesti Ludwig Múzeum.

A kiállítás kurátora: Szegedy-Maszák Zsuzsanna 

A kiállítás  2020. február 14. –  március 29. között tekinthető meg a Ludwig Múzeumban.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

art&design

Otthonka most Otthonka most
Urai Dorottya előszója Herbert Anikó aka Haniko kollázskötetéhez
art&design

Finom kis információk nagy felháborodások helyett Finom kis információk nagy felháborodások helyett
Interjú a félig bécsi, félig budapesti Andreas Fogarasival a bécsi művészeti életről, aktuális munkákról és Magyarországhoz fűződő viszonyáról
art&design

Művészek a járvány idején#2 Művészek a járvány idején#2
Interjú Koller Margittal a kialakult helyzetről, otthonmaradásról és tervezett munkákról

Más művészeti ágakról

A Lehetnék bárki című antológiáról
építészet

Finom kis információk nagy felháborodások helyett Finom kis információk nagy felháborodások helyett
Interjú a félig bécsi, félig budapesti Andreas Fogarasival a bécsi művészeti életről, aktuális munkákról és Magyarországhoz fűződő viszonyáról
gyerek

Különleges videós produkció készült a rendszerváltásról
A Faktor Terminál produkciója a Tilos az Á Könyvek kötete alapján


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés