bezár
 

film

2022. 10. 21.
Magyar filmek a Verzión
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Magyarországon élő bevándorlók, döntés előtt álló pap, magyar női testépítők, dél-indiai zsidó közösség, kuvaszreneszánsz, ózdi fodrászat és még rengeteg izgalmas téma és helyszín kerül középpontba a 19. Verzió magyar filmjeiben. A fesztivált november 8-án L. Ritók Nóra nyitja majd meg a Trafóban. A nyitófilmben két Harkivból menekült ukrán tizenévest ismerhet meg a közönség, akik iskola után rajzfoglalkozásokat tartanak ukrán menekült gyerekeknek. 

A filmfesztivál elmúlt 19 évében a magyar filmek mindig is kiemelt helyet foglaltak el a Verzió programjában. A szervezők fontosnak tartják a magyar dokumentumfilmesek legfrissebb alkotásainak a bemutatását, és lehetőséget szeretnének biztosítani az elsőfilmes rendezőknek is. Idén a magyar versenyben tíz alkotást ismerhetnek meg a nézők, valamint két magyar film került a diák- és első filmes versenybe, szintén két alkotás pedig a Primanimával közös  AniDoc válogatásba.

A Verzió november 8-án indul a Trafóban, idén L. Ritók Nóra nyitja meg a fesztivált. A nyitófilm Ruslan Fedotow díjnyertes fehérorosz rendező és Docnomads hallgató 28 perces filmje lesz, amely Budapesten játszódik. A Távol (Away, r.: Ruslan Fedotow, 2022) az idei IDFA Amszterdami Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál programjába is bekerült, de a Verzión lesz látható majd először. A film hőse Andrijt és Aliszát, két ukrán tizenéves, akik Harkivból menekültek Magyarországra. Iskola után ukrán menekült gyerekeknek tartanak rajzfoglalkozást, miközben az otthon maradt családtagjaiktól érkező híreket várják.

A magyar versenybe idén háromtagú szakmai zsűri válogatta a filmeket: Vincze Teréz, Stőhr Lóránt és Pozsonyi Janka filmesztéták. Az alábbi alkotások kerültek be a mustrára, amelyek többsége először lesz látható Magyarországon.

Ali, a magyar jezidi, Dubinyák Réka dokumentumfilmje Aliról szól, aki tizenkét éve menekült el Irakból, mert vallása és etnikai hovatartozása miatt az élete veszélybe került. Magyarországon talált otthonra, de az állampolgárság megszerzése nélkül nem érzi magát a társadalom teljes jogú tagjának. Ali a fejébe veszi, hogy leteszi az állampolgársági vizsgát. De vajon tényleg ez jelenti a kulcsot a boldogságához?

Távol

Távol

Nemes Anna dokumentumfilmjében, a Beauty of the Beastben, négy középkorú nő portréján keresztül a testépítés négy eltérő felfogása bontakozik ki. A film életük kulisszák mögötti aspektusára fókuszál: amikor a nők önmagukban és szeretteik körében vannak.

Robi tehetséges, magasan képzett és odaadó római katolikus plébános Magyarország egyik vidéki egyházközségében. Figyelmes lelki vezető és közösségépítő, akit szeretnek és tisztelnek a hívek. Ám Robi egyszersmind szeretetteljes élettárs és három kisgyermek apja. Családjának egyre nagyobb szüksége van rá, így nehéz döntést kell meghoznia: lemond papi hivatásáról, ezzel kockáztatva a közösség szétesését, vagy továbbra is titokban, rejtőzködve neveli fel gyermekeit. Vajon mi a helyes út? Erről szól Ugrin Julianna és Vízkelety Márton dokumentumfilmje, A döntés.

A magunk módjára üvölteni Dér Asia legújabb filmje. Benne Kassák Lajos, az autodidakta melós költő, aki megteremti az avantgardot Magyarországon, bejárja egy rossz papucsban Európát, antimilitarista folyóiratot jelentet meg a világháborúk idején, összeverekszik az olasz futuristákkal, hisz a művészet forradalmi, világmegváltó erejében. Mihez kezdhetünk Kassák örökségével több mint 50 évvel halála után? – teszi fel a film a kérdést.

3

A magunk módjára üvölteni

Az Emlékek őreiben a dél-indiai Cochin városába érkezik a néző, amely 2 ezer éven át adott otthont egy aktív zsidó közösségnek. A forgatás kezdetére már csak 7 ember maradt közülük. Egyikük a 95 éves Sarah Cohen volt, Trencsényi Klára rendező fogadott nagymamája. A film egy bensőséges, Európa és India közti utazást dokumentál, amely során a diszkrimináció, az identitáskeresés tapasztalatai, valamint a cochini zsidóság varázslatos történetei is kibontakoznak.

Fuchs Máté ismeretterjesztő dokumentumfilmje, a Feldolgozatlanul, a 2008-2009-ben elkövetett romák elleni rasszista gyilkosságsorozat emlékezetét és a társadalomba való beágyazottságát mutatja be. A film apropóját a Romano Teatro színtársulat egyik előadása, illetve annak próbafolyamata adja. A filmben nemcsak a darab alkotói, hanem szociológusok, írók, tévések és művészek is megszólalnak. Megpróbálnak arra a kérdésre választ adni, hogyan képes feldolgozni a magyar társadalom egy ilyen tragédiát, és miért lehet szükség arra, hogy az események után akár évtizedekkel később is újabb műalkotások szülessenek róla.

4

Feldolgozatlanul

Az Elmúlt, oszt jól van, Debre Zsuzsa filmje, az Ózdi Kohászati Üzemekben egykor dolgozó munkásnők múlt iránti nosztalgikus viszonyát mutatja be gondolatgazdag formai megoldásokkal, archív felvételek használatával és intim beszédhelyzetek rögzítésével. Nők beszélnek a kohóban folyó egykori munkálatokról, a visszaemlékezések bensőséges helyzetben, a fodrászszékben bontakoznak ki.

Kapronczai Erika filmje, a KIM, Kim Corbisierről szól, aki Budapest titokzatos alakja volt. A rendező tíz éve kezdett bele a forgatásba Kim metadonfüggéssel való megküzdéséről, a leszokás folyamatáról, amely sajnos befejezetlen maradt. Néhány hónappal azután, hogy a rendező megismerte, Kim öngyilkos lett. Kicsi, de rendkívül erős életmű maradt utána. A kameráját Kapronczaira hagyta, rajta megigéző felvételekkel.

5

KIM

Visky Ábel rövid dokumentumfilmje, az Imádság megfáradtaknak betekintést nyújt Stark Ádám autizmus spektrumzavarral élő előadóművész és szülei egy hétköznapjába. A fókuszba a versmondásra való felkészülés különleges módja kerül, mely során Ádám rajztanár édesanyja, Judit a vers költői képeit rajzokká alakítja át, így segítve értelmezni és memorizálni fia számára a művet. A film a lírai költészet lehetőségeit (újra)felfedező misszió része a VerShaker produkciójaként.

A Ki kutyája vagyok én? játékos és parabolikus videóesszé, amelynek főszereplője Róbert Lakatos, a rendező. Román állampolgár, magyar ember. Szerinte az ember nemzeti identitását tükrözi az, hogy milyen kutyája van, ezért egy ősi magyar fajtát, kuvaszt tart. Róbert rájön, hogy a magyar fajták veszélyben vannak, ezért igyekszik kivenni a részét a kuvaszreneszánsz megteremtésében. A film szatirikus allegória, amely megoldatlan politikai és társadalmi kérdéseket igyekszik bemutatni.

A magyar versenyen kívül, a Diák- és elsőfilmes szekcióban lesz látható a József ősszel. A film koprodukció eredménye, többek közt Elek Sára Judit filmje. A főszereplő, József a kazincbarcikai Városszépítő Egyesület elnöke, aki arra törekszik, hogy az emberek jobban értékeljék az őket körülvevő természetet.

Szintén ebben a blokkban kerül bemutatásra Hatházi Fanni filmje, a Majdnem jó. Balázs egy rangos magyar civil szervezet gazdasági igazgatója volt. Viszont úgy érezte, valami hiányzik. Mindent megpróbált, hogy elvonja a figyelmét arról: ami másoknak álom, az számára teher. Két éve úgy döntött, hogy változtat az életén: otthagyta pénzügyi igazgatói állását, és kerékpáros futár lett.

7

Majdnem jó

Az animációs szekcióban lesz látható Ács Zsuzsanna filmje, a Betti: egy öt perces rövidfilm a belső szabadságról. Egy női taxis gondolatai elevenednek meg, életszemléletéről mesél, emellett bemutat két ismert taxis tüntetést.

Tompa Borbála Random Walks című filmje kísérleti dokumentumfilm, amely Budapesten élő bevándorlókkal folytatott kötetlen beszélgetéseken alapul. Nemcsak életükre és körülményeikre összpontosít, hanem arra is törekszik, hogy bensőséges kapcsolatba kerüljön hűseivel.

8

Random walks

Különleges vetítésekkel és programokkal is készülnek a szervezők 2022-ben. Almási Tamás Kossuth-díjas filmrendező 1987-től kezdve egy évtizeden keresztül követte Ózdon a kohászat, a város és az ózdi munkások sorsát. Almási Ózd-sorozata a magyar dokumentumfilm egyedülálló, monumentális vállalkozása. A Verzió november 13-án a Művész moziban vetíti a sorozat első részét, a Szorításbant, egy blokkban Debre Zsuzsa Elmúlt, oszt jól van című rövidfilmjével, amelyet egy ózdi fodrászatban forgatott 35 évvel Almási sorozata után. A filmek után Stőhr Lóránt beszélget a rendezőkkel.

A Vektor VR szekcióban a Missing 10 Hours (Hiányzó 10 óra) magyar produkcióba is bepillantást nyerhet a közönség egy bemutató előtti special preview formájában. A produkciót Fazakas Fanni rendezte, és a bystander effektus működési mechanizmusaira világít rá interaktív VR formájában.

A Verziót idén november 8. és 16. között rendezik meg Budapesten és öt vidéki városban. A fesztivál online filmtára, a Verziótéka, pedig november 14. és 20. között várja azokat, akik online szeretnének csatlakozni a 19. Verzióhoz.

 

Forrás: Verzió Filmfesztivál

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

A 14. Frankofón Filmnapokról
Beszélgetés Hevér Dániel rendezővel és Kertész Zsanett forgatókönyvíróval a Valami madarak című filmjükről

Más művészeti ágakról

Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés