bezár
 

színház

2018. 05. 05.
Többdimenziós bizalomjáték
Alexander Vantournhout-Bauke Lievens: Raphaël
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Tele van váratlan meglepetésekkel a belgiumi Alexander Vantournhout és Bauke Lievens Raphaël című produkciója, mégis úgy mutatja be a bizalom és a kiszolgáltatottság érzését, hogy egy pillanatig sem válik ijesztővé.

A Trafó nagytermébe belépve az első, amire a Raphaël nézője felfigyelhet, a terem közepén lévő függöny. Ha a tömeg egy részét követve reflexszerűen a függöny mögé megy, hogy az ott lévő, ezúttal ülőhelyként funkcionáló dobogók valamelyikén foglaljon helyet, hamarosan rájön, hogy ugyanezt megtehette volna a függöny előtt is. A nézőteret ugyanis két részre osztották a függöny két oldalán, és amikor az előadás kezdetén az szétnyílik, az egymással szemben ülő nézők lányos zavarukban egy pillanatra egymást láthatják a produkció részének.

Ez a gesztus egy olyan társadalomban, ahol az emberek általában szemlesütve ülnek egymás mellett a buszon és a köztereken, szinte felhívás keringőre. Ezzel a trükkös, biztonságosan eltávolító hatással éri el azt az előadás, hogy azonnal az egymásra való figyelés kérdésköre kerüljön fókuszba.

Amíg a közönség egymáson mereng, Alexander Vantournhout besétál a tánctérbe. Párszor bejárja, rámosolyog egy-két nézőre, majd meglepetésként a közönség egyik dobogója alól húzza ki a teljesen mozdulatlan Raphaël Billet-t. Amilyen morbidnak tűnnek ezek a megoldások elsőre, annyira természetessé válnak a továbbiakban. Billet teljesen passzív marad, minden mozdulatát Vantournhout irányítja, mintha csak bábozna vele.

Egy olyan táncelőadást látunk, amelyben nincsen semmiféle konfliktus, mégis minden pillanata lenyűgöző. Pedig Vantournhout nem szerénykedik a mozdulatokkal, egy ponton még egy vizes flakont is beletöm a teljesen passzívan a hátán fekvő Billet szájába. A víz kétoldalt lefolyik Billet arcán, és két kis természetes tócsát képez, amit hamarosan eltöröl a továbbvonszolt Billet teste, és részéről egy kicsit nedvesebben zajlik tovább az előadás. Az ilyen és ehhez hasonló jelenetek – cseppet sem bagatell módon – arra hívják fel a figyelmet, hogy rengeteg olyan apróság van a hétköznapokban, ami felbosszanthatna minket, de ha inkább egymásra figyelünk, akkor ezek igazán könnyen kezelhető, az események folyamatában szinte maguktól megoldódó problémákká válnak. Valaki egy kicsit vizes lesz? Na és? Az a legmegdöbbentőbb ebben a viszonyrendszerben, hogy egyáltalán nem történik semmi baj.

És ha mindez nem lenne elég, rádobnak még egy lapáttal: az előadás vége közeledtével a függöny ismét összezárul, majd felemelkedik. A fényeket lehúzzák, csak a függöny alatti tér kap egy kisebb megvilágítást, hogy a különös duett ebben a térben folyjon tovább. Mintha ezzel a szokatlan és a maga egyszerűségében csodálatosan ábrázolt szemszöggel az előadás azt akarná megmutatni, mi van a felszín alatt. És most jön a slusszpoén: pontosan ugyanaz, ami fölötte. Bizalom két ember között. Nincsenek alantas, hátsó szándékok, sőt inkább valami mély meghittség, amelyet ezen a ponton zenével érzékeltetnek, a produkció alatt először és utoljára.

A Raphaël arról szól, hogy az a játék, amelynek a szabályait a résztvevők együtt alakították ki, és együtt is játsszák, a maga természetességében működik. Itt Billet szabálya az, hogy aláveti magát mindannak, amit Vantournhout tesz vele, Vantournhout-é pedig az, hogy nem tesz semmi olyat, amivel Billet-nek szánt szándékkal ártana. Az pedig, hogy mindeközben a közönség egymással szemben ül, egy finom célzás, egy diszkrét invitálás valami hasonlóra. Amit látunk, nem más, mint a bizalomjátéknak egy térben és időben egyaránt kiterjesztett, művészi kivitelezésű változata.

 

Alexander Vantournhout & Bauke Lievens: Raphaël

 

Előadók: Raphaël Billet, Alexander Vantournhout

 

Dramaturgia: Bauke Lievens

Dramaturgiai tanácsadó: Dries Douibi

Művészeti konzulensek: Tuur van Baelen, Jan Steen

Koreográfiai tanácsadók: Femke Gyselinck, Lili M. Rampre, Anneleen Keppens, Esse Vanderbruggen

Fényterv: Bert Van Dijck

Díszlet: Rinus Samyn

Jelmez: Anne Vereecke

Fényképek: Stine Sampers, Bert Van Mele, Bart Grietens

Grafika: Ferre S. Marnef

 

2018. április 12.

Trafó Kortárs Művészetek Háza

Budapesti Tavaszi Fesztivál

 

Fotó: Bart Grietens, Stine Sampers

nyomtat

Szerzők

-- Stermeczky Zsolt Gábor --

1992. Budapest. Főleg Rákospalota és Újpest határmezsgyéje. Költő, kritikus, hobbizenész, még hobbibb táncos. Megjelent könyve: Tévedések tárgya (2018, Scolar, verseskötet).


További írások a rovatból

Az orosz barát az Örkény Színházban
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
színház

Szacsvay László–Vajda Katalin: Féltem, amíg éltem című könyvéről
Beszélgetés Köles Ferenccel a közérzetéről, pályája sikereiről, kudarcairól és a színházi struktúráról

Más művészeti ágakról

Máray Mariann Így megy ez című könyvéről
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés