bezár
 

art&design

2019. 08. 08.
Divatséta a Ludwigban
Király Tamás. Out of the box
Tartalom értékelése (5 vélemény alapján):
Király Tamás Ludwig Múzeumbeli retrospektív kiállítása átfogó képet kíván adni a művész pályafutásáról. Az életmű bemutatására vállalkozó kiállítás azonban inkább ízelítőnek tekinthető, amely után az erre fogékony látogatók belemélyedhetnek Király Tamás munkásságába, de már csak önállóan. A tárlat kizárólag az avantgárd ruhákra összpontosít, miközben azok nem értelmezhetők alkotójuk élete, háttértörténetük, valamint a ruhákat bemutató modellek és show-k ismerete nélkül.

A Ludwig Múzeum termeiben szokatlan világgal találkozunk, amelyhez hasonlót ritkán látunk egy múzeum falain belül. A hatalmas fehér falak között már-már szoborszerű ruhaköltemények, amelyek egy különös, a múzeumtól nagyon idegen hangulatot idéznek meg. Érdekes látni, hogy miként mutat be egy intézményi közeg egy attól merőben eltérő alkotót és alkotásait. A rendezők részéről egyfelől szimpatikus döntés, hogy nem akarnak „rátelepedni”, nem akarják „bekebelezni” az underground alkotót és stílusát, érthető az is, hogy nem használják a kiállításoknál megszokott eszköztárat a látogatók informálására, pozitívum, hogy hagyják érvényesülni az alkotásokat. Másfelől éppen ez a gesztus nem könnyíti meg a látogató dolgát, hiszen ezek az avantgárd ruhák túl tudnának mutatni önmagukon, rajtuk keresztül nemcsak az újító alkotót, de az egész korszakot be lehetne mutatni.

prae.hu

A kiállításon bemutatott kollekciók közti összhangot a formaviláguk teremti meg, valamint az, hogy inkább design-tárgynak, mintsem ruháknak tűnnek. A tárlat különböző termeiben egymással harmonizáló kollekciókat válogattak össze, a termek közti falak pedig éles választóvonalként szolgálnak. Minden teremben más-más hangulat uralkodik, ennek ellenére mégis egy, különleges és egységes atmoszféra jön létre a kiállítás egészében. A megtekinthető kollekciókat több szempontból lehet tematizálni; rendeltetésük szerint, forma/szín alapján vagy akár időrendbe is állíthatóak, ám az ezekhez szükséges információkra sajnos nem derül fény. Így az összhatás inkább megzavarja, mintsem segíti a látogatót.

A bevezető falszöveg valamennyire tájékoztat arról, hogy Király Tamás a '80-as évek underground kultúrájának egyik megkerülhetetlen alakja, a Fiatal Művészek Klubjának egyik törzsvendége, aki rengeteg emberrel ápolt baráti és szakmai kapcsolatot. Mint kiderül, ez a kettő nála szinte mindig összefolyt. Nagyon jól példázza ezt Fazekas Orsolya könyve, amelyben a hazai underground kultúra jeles képviselői emlékeznek barátjukra, Király Tamásra. Az őt körülvevő közeget, baráti kört érzékelhetően illusztrálják Müller Péter Sziámi szavai: „elhatároztuk, hogy valami szellemi folytatást kitalálunk, hogy (…) nem is hogy elbúcsúztassuk, hanem hogy itt tartsuk a szellemét. És létrejött a Király Tamás Alkotói Társulás, Fashion Factory.”[1]Ebből a baráti és alkotótársi közegből például a kiállítás sajnos nem mutat be szinte semmit.

A tárlat másik, ettől nem független hiányossága az, hogy nem csak a művészről, de a kiállított ruhákról sem kapunk információt, sem készítésük módjáról, sem idejéről. A türelmes látogató, ha végignézi a művésszel készült rendkívül hosszú videót, megtudhatja, hogy Király Tamás szerint a kor, amelyben élünk, majdhogynem gombnyomásra ontja magából az egyforma ruhákat, és ő éppen ezért vagy éppen ezzel szemben készítette el egy körömvágó ollóval utolsó kollekciói darabjait. Ezt azonban csak a legelszántabb látogatók tudhatják meg, ha sorra kerülnek egyáltalán a lejátszónál. 

Érdekes lenne információt kapni arról is, hogy melyik ruha milyen technikával/eljárással, miből és milyen célra készült, hiszen ugyanúgy ki vannak állítva colstokból készült ruhák, mint a Baltazár színház színészeinek jancsiszögekkel összefogott jelmezei is. Pedig vélhetően a kiállított alkotások elkészítése sem egyezik meg a megszokott eljárásokkal. A munkafolyamatról Nagy István Steve – aki majdnem 20 évig volt Király barátja és alkotótársa –, úgy fogalmazott: „általában több héten keresztül délutántól hajnali kettőig, háromig csináltuk a ruhákat”. [2]

a Baltazáréji álom előadás jelmezei

A kiállításon látható kollekciók között nem tudunk kronológiát felállítani, talán ezt is a feliratok hiányának lehet betudni. Így az sem derül ki, hogy az alkotó a nagy abroncsos szoknyáktól hogyan jutott el a tenyérnyi méretűre hajtogatható lapruhák kikísérletezéséig és megvalósításáig. Talán az időbeliség mutatói hiányoznak leginkább a tárlatról, ugyanis a látogató nehezen tud képet alkotni Király pályáról, amennyiben nem lát kiinduló- és végpontokat sem.

Érdekes problémát vet fel az, hogy miként lehet ezeket a ruhákat modelljeik nélkül bemutatni. A kiállítás nem helyez túl nagy fókuszt a ruhákat bemutató modellekre, jóllehet azok Király pályafutásának sikerességében kulcsszerepet játszottak; minthogy a ruhákat nem eladásra szánták, hanem csak egyszeri bemutatásra, a modellekre a megszokottól eltérő feladat hárult. Egyik egykori modellje, Spitzer Gyöngyi (Soma Mamagésa) visszaemlékezése szerint „az a jellemző, hogy egy bemutatón eszközök a modellek. Vállfák. De ő a modelljeit nem eszköznek használta. Minden modellel egyfajta személyes kapcsolata volt.”[3] A modellekről és Király Tamás kapcsolatáról a tárlaton csupán az a néhány kép árulkodik, amelyen a tervező a modellek társaságában látható. A látogatónak így csak sejtése lehet arról, hogy ahogyan Király Tamás ruhái, úgy modelljei sem voltak szokványosak. Az ilyen mozzanatok miatt van az, hogy a kiállított munkákból szinte elvész az a szellemiség, ami sikerüket jelentette, ugyanis a tervező ismertsége – ruhái különlegességén kívül – annak a módnak volt köszönhető, ahogy ezeket a nem mindennapi ruhakölteményeket prezentálni tudta. Jósvai Péter egy helyen úgy ír ezekről az eseményekről, hogy „minden egyes show-ja egy kiáltvány, amely kimondja, a divat nem ipar, hanem művészet, az öltözködés pedig nem anyagi szükséglet, vagy másokhoz való hasonulás médiuma, hanem önkifejezés, önmegvalósítás – mindenkinek!”[4] Ezek a kijelentések közelebb hozzák és megvilágítják a kiállításon látottakat. Máshol Jósvai már egyenesen dionüszoszi eseményekként említi ezeket a show-kat, úgy fogalmaz, hogy „Király egy pszichedelikus látomásszínházat hozott létre, amely leginkább az ókori athéniek misztérium ünnepségéhez hasonlítható…”[5]Nem ő volt az egyetlen, aki az antik kultúra egyik jellegzetessége és Király bemutatói között párhuzamot vont, mások is úgy írták le, mint igazi színházi élményt, pont, mint az ókori görögöknél. 

Ezt a miliőt mindazonáltal egy tárlat nem tudja átadni. Holott a kiállítás egyik termében, egy plafonról lógó kifutón láthatunk geometrikus, szoborszerű ruhákat is, ahol a kiírások hiánya miatt nem derül ki, hogy ez a szoba Király egyik legnagyobb sikerét idézi fel, ezek a ruhák szerepeltek ugyanis azon az 1988-as berlini bemutatón, ahová a világ 7 legkiemelkedőbb avantgárd tervezője kapott csak meghívást. Almási Jonathan Csaba divatfotós jelen volt ezen a bemutatón, és ha az ő leírását vesszük alapul, akkor a kiállításon remekül sikerült reprodukálni a bemutató körülményeit „hatalmas, lebegő színpaddal, amely a földtől két-három méter magasan drótokkal volt kifeszítve. Lógott a levegőben. Azon vonultak a modellek.”[6]

A múzeum padlóján látható ragasztócsíkok pedig valószínűleg összezavarják a látogatókat, de szerintem Király divatsétáira próbálják felhívni a figyelmet, amikor modelljeivel lényegében csak sétált egyet. Ez a séta az általa tervezett ruhákban nehezen tekinthető hétköznapinak, volt ilyen többek között a Váci utcán és a Sziget fesztiválon is.

Mindezen gesztusok mellett a Ludwig Múzeum kiállítása sajnos éppen azt nem mutatja be kellő alapossággal, hogy alkotásain kívül mitől volt utánozhatatlan Király Tamás. Ha valaki érdeklődik az underground kultúra vagy a divattervezés iránt, a kiállítás megtekintése után minden bizonnyal beleássa magát a tárlaton megpendített problémák valamelyikébe. 

A Király Tamás. Out of the box című kiállítás szeptember 15-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban (1095, Budapest, Komor Marcell u. 1.)

Fotók: Edvy Athina


[1]Fazekas Orsolya: Csak vállfákat hozzatok!, Király Tamás, a divatművész, Alinea Kiadó, Budapest, 2014, 197. o.

[2]Fazekas Orsolya: Csak vállfákat hozzatok! Király Tamás, a divatművész, id. kiad., 137. o.

[3]Fazekas Orsolya: Csak vállfákat hozzatok! Király Tamás, a divatművész, id. kiad., 80. o.

[4]Jósvai Péter: Király Tamás fashion factory-je

[5]Uő. uo.

[6]Fazekas Orsolya: Csak vállfákat hozzatok! Király Tamás, a divatművész, id. kiad., 70.o.

nyomtat

Szerzők

-- Edvy Athina --

Jelenleg esztétika és vallástudomány szakos hallgató az ELTE Bölcsészettudományi karán.


További írások a rovatból

art&design

Horváth Anita: Igyekszik az ember lánya
art&design

Hermann Zoltán: "Odaát" című kiállítása nyomán (Semmelweis Szalon, Budapest, 2025. 10. 15. – 11. 13.)
art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
art&design

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!

Más művészeti ágakról

Jutta Bauer Nagypapa őrangyala című könyvéről
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés