bezár
 

film

2020. 01. 24.
A jó alapanyag luxusáról
Beszélgetés Enyedi Ildikóval a januári Hadik Brunch-on
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Hadik Brunch januári vendége Enyedi Ildikó filmrendező volt. Ott Annával legújabb, készülőben lévő filmjéről beszélgettek, amely Füst Milán Nobel-díjra jelölt, bensőséges hangulatú regényét, A feleségem történetét dolgozza fel.

A legjobb dolog a Hadikban alighanem éppen az, hogy történelme és kulturális emlékezetben betöltött pozíciójának súlya nem nyomja agyon a nagy múltú irodalmi kávéház jelenét. Ellenkezőleg: időről időre leleményes megújulással képes továbbvinni egy nagyon is élő tradíciót. Ilyen kezdeményezés az immár négy éve, havi rendszerességgel működő Hadik Brunch is, amely a kávéházi szombatok finom hedonizmusát és az irodalomról, művészetekről való felszabadult beszélgetés élményét tereli össze.

Hadik Brunch 2020 január, fotó: Hajnal Stefi

Először a reggelire került sor, majd megérkezett Ott Anna és beszélgetőtársa, ezúttal Enyedi Ildikó rendező (Testről és lélekről, Terápia, Simon mágus, Az én XX. századom...), aki éppen a Füst Milán A feleségem története: Störr kapitány feljegyzései című regényéből készült filmjének utómunkálatain dolgozik.

Adott volt tehát a téma, az irodalmi alapanyag, mely most azért is különleges, mert Enyedi élete első adaptációját készíti. A keresetlen kedvességgel és őszinte lelkesedéssel átitatott beszélgetés a Füst Milán-mű iránti közös szenvedélyből indult ki, hogy azután elkanyarodjon a naplóregény adaptációs technikáit érintő izgalmas kérdések vagy az olvasás és a filmnézés eltérő befogadási mechanizmusának problémái felé. Enyedi feltűnő lelkesedéssel beszélt arról a nagyszerű élményről, mit jelent számára, ha egy még javában alakuló-formálódó filmalkotás alatt ott feszül egy csodálatosan gazdag regény biztonsági hálója. Ugyanakkor, tette hozzá mindjárt Enyedi, ez óriási nagy felelősség is, hiszen mint filmalkotó pontosan tudja, hogy nem szabad visszaélnie „a jó alapanyag luxusával”.

Hadik Brunch 2020 január, fotó: Hajnal Stefi

A rendező mesélt arról is, milyen kalandos úton, kizárólag saját ösztöneire hallgatva, az utolsó pillanatban találta meg filmjének igazi főszereplőjét, milyen elragadtatást válthat ki a tökéletes zenei aláfestés meglelése, vagy mit jelent megpróbálni filmen átadni a nézőnek egy-egy nagyon is érzéki élményt, legyen szó akár éppen a tapintás egészen materiális valóságáról, ahogyan az történt a Testről és lélekről nevezetes krumplipüré-jelenetében.

Hadik Brunch 2020 január, fotó: Hajnal Stefi

A filmes kulisszatitkok és egy újabb kiemelkedő irodalmi mű fókuszba helyezése mellett a januári Hadik Brunch talán legnagyobb erénye az a – megszokott, steril interjúhelyzettel szembeni – valódi, kétirányú beszélgetés volt, amely Enyedi Ildikó érzékeny figyelmének és őszinte érdeklődésének köszönhetően kialakult. 

Hadik Brunch 2020 január, fotó: Hajnal Stefi

Enyedi Ildikóval a Testről és lélekről című filmje kapcsán készített interjúnk itt olvasható:

Leszámolás a rítusokkal

A feleségem története sajtótájékoztatójáról itt írtunk:

Férfitörténet, női szemmel

Rév Marcellel, A feleségem története operatőrével a KSMM-sorozatunkban beszélgettünk:

Felmérni a helyzetet

Fotók: Hadik Brunch

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Denis Villeneuve: Dűne – Második rész
Az Arcok visszapillantóban és a Kiáltvány a gyerekekért a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Prikler Mátyás: Hatalom
Martin Scorsese: Megfojtott virágok

Más művészeti ágakról

Tóth Kinga AnnaMaria sings/singt/énekel című kötetének bemutatója
art&design

Kiállításkritika A kétely felfüggesztéséről
Kristyna Litten: 80 kutyával a Föld körül
Magyar Széppróza Napja a Fiatal Írók Szövetségénél


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés