bezár
 

zene

2020. 04. 01.
Új esélyek a karantén idején
Fejérvári Zoltán Bach estjének visszajátszása
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
A koncertközvetítések népszerűségi hulláma már korábban elindult, ám most a karantén ideje alatt kétség sem férhetett hozzá, hogy tovább növekszik az igényük és a nézettségük. A Zeneakadémia koncertfelvételeket tesz elérhetővé, amelyeket meghirdetett koncertesemények időtartama alatt lehet megtekinteni az oldalon. A Fejérvári Zoltán koncertjéről készült felvételen Johann Sebastian Bach első három francia szvitjét hallgathattuk meg (d-moll, c-moll, h-moll). Véleményem szerint helyes döntés lett volna a Zeneakadémia részéről, ha a koncert második felét is leadják, és így egyben hallható az összes, akárcsak Fejérvári február 13-i koncertjén.

Schiff András méltán népszerű, YouTube-on is elérhető francia szvitekről készült felvétele mellett – amely közel 4 milliós megtekintettséggel rendelkezik – most alkalom nyílt még egy újabb interpretációval szélesíteni a palettát. Számomra ez a Schiff-felvétel bizonyult évekig alapnak, ha francia szvitekkel foglalkoztam. De nyitott vagyok mindig az új ötletekre, hiszen ezek a művek teret adnak a kreativitásnak és nagy szabadságot nyújtanak az előadónak, amellyel élt is Fejérvári.

prae.hu

Maga a virtuális koncert különlegessége egyfelől az online élővideó mivolta; felmerül a sokat emlegetett kérdés, hogy mi az’ itt és most’ szerepe a zenében, ha a felvehető és lejátszható zene létrejötte tágította a zenehallgatásról gondoltakat. Én azonban erre a kérdésre nem tudom a választ, és nem is kísérlem meg megkeresni; pusztán örültem, hogy jelen körülmények között lehetőségem adódott ennek a koncertnek a meghallgatásra, aminek az eredeti előadásáról lemaradtam. Bár olykor volt akadozás a streamelés menetében, de ez nekem nem okozott gondot a zene élvezetében.

Érdemes meghallgatni a koncertet a kritika olvasása közben

A koncert a főpróbáján volt szerencsém ott lenni a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában. Már akkor feltűnt, hogy feltételezésem szerint az előadó fő szándéka a személyesség és az egyéni mondandó megfogalmazása volt – ellentétben azokkal, akik mindenáron a korhűnek vélt játékra fektetik a hangsúlyt. Fejérvári ugyanezt tökéletesítette a zeneakadémiai koncertjén. Az összes táncot végig a sokszínűség jellemzi: egy sajátos díszítési stílus, garantált, hogy minden ismételt részt másképpen fogunk hallani, mint először.

Az élénk karakterű tételeket pregnáns ujjakkal játszotta, remek ropogós Gigue-eket hallhattunk. A Sarabande-ok egytől egyig olyan éneklő dallammal voltak megformálva, hogy jutalmazták az ember fülét, nem beszélve arról, milyen finoman és érzékenyen voltak játszva. Azt gondolom, az előadás erősségét a líraibb hangvételű táncok adták. Kis hiányérzetet okoztak számomra azonban a néhol előforduló botladozások, amelyeket a virtuóz díszítések kitüntetett szerepének áldozatául esett balkezek okoztak, és így megakadt folyamatosság.

Élményt nyújtott, ahogy hallhattam, milyen igazságos a szólamokkal, mennyire érthetővé válik a zene szövete ennek okán. A c-moll Courantja bachi volt a szó szoros értelmében, úgy csobogott le a zene akárcsak egy patak. Szintén a c-moll szvitből emelném ki a Gigue tételt, amelyet olyannyira dekonstruált az előadása, hogy teljesen új értelmezést nyert számomra, egy olyan áthallást sikerült megtapasztalnom, miszerint egy nagyon modern világba is belepasszolhat ez, egy már-már 20. századi olvasat.

Összességében Fejérvári Zoltán szvitje nagyon újszerű élményt nyújtott, rendkívül személyes hangvételű volt, és ezáltal inkább unikumként értékelem ezt az interpretációt, nem pedig általánosként, amelynek meghallgatásához a körülmények bármikor adottak.

A koncert február 13-án a Zeneakadémián zajlott, az internetes visszajátszás március 27-én a Zeneakadémia Facebook oldalán.

A szerző korábban a prae.hu Külföldön Sikeres Magyar Művészek projektben készített interjút Fejérvári Zoltánnal pályakezdésről, oktatásról, mentorokról, itthoni és külföldi lehetőségekről.

nyomtat

Szerzők

-- Bartók Mária Hedvig --

A Soproni Egyetem építőművész mester szakán hallgató. Korábban 2016-ban a Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnázium klasszikus zongora szakán végzett, majd a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen design- és művészetelmélet szakirányon szerzett diplomát.


További írások a rovatból

Ki marad, ha Shady eltűnik?
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Balogh Ádám lemezéről

Más művészeti ágakról

Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Michael Dweck és Gregory Kershaw: Gaucho Gaucho
art&design

Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés