bezár
 

art&design

2021. 06. 18.
Transzparencia
Majoros Áron Zsolt „Influence/Hatás” című kiállításáról
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Majoros Áron Zsolt generációjának egyik legismertebb szobrászává nőtte ki magát az elmúlt években. Finoman stilizáló és organikus plasztikáinak középpontjában az emberi (jobbára női) test és lélek áll. A számos önálló és csoportos tárlaton már bemutatkozott alkotó korábbi munkái mellett ezúttal legfrissebb sorozatának darabjait is láthatjuk a Hegyvidék Galériában.

Az Influence/Hatás címre keresztelt kiállításon három műtípusát mutatja be a közönségnek Majoros Áron Zsolt. Egyrészt láthatjuk életnagyságú, úgynevezett szeleteléssel készített figurális szobrait, keretekbe zárt acélképeit, másrészt újonnan készült Percepciók című sorozatának női fejeit is. Korábbi kiállításaitól (Gaál Imre Galéria, 2020; Test Terek, Faur Zsófi Galéria 2019) eltérően a személyiségünket alakító külső környezeti impulzusokra is koncentrál, de életnagyságú szobrainak hála, visszaköszön Majoros legfőbb témája: az ember, az emberi test és lélek boncolgatása. Majoros Áron Zsolt olyan alkotó, akit erősen foglalkoztat szobrainak egyensúlyi helyzete, térben való elhelyezkedése. Munkáin sokszor alkalmaz vízszintesen vagy függőlegesen sorjázó rozsdamentes, vagyis inox acélt, lemezrétegeket. Ezeknek a rétegzett lemezkonstrukcióknak lényeges alkotóelemei a közöttük „tátongó” lyukak, amelyeknek köszönhetően át lehet látni a szobrok testén. Nő alakjainak test-hiányával Majoros szeretne az emberi lélek legbelsőbb bugyraiba hatolni, azt minél alaposabban feltárni, megismerni. Ahogyan Szabó Noémi, művészettörténész írja munkásságáról:

Majoros finoman stilizáló, de mindvégig organikus plasztikájának szellemi középpontjában az emberi lélek egyszer magát felfedő, máskor elbújó, talán soha nem materializálható illékonysága áll.[1]

Koncentráció (2019) című szobrán egy fiatal lány alakját látjuk. Fehér emelvényen ül, úgynevezett csecsemőpózban: testét összehúzza, fejét maga alá hatja, karjaival átkarolja magát. A lány klasszikus jógapózban lévő testtartása nyugalmat, békét sugároz. Majoros lamellákból, vagyis lemezekből kirakott alkotása a rések átláthatóságával légies közeget von maga köré, úgy tűnik, mintha lebegne a térben. A hiányos testpalástok, burkok lágy vonalú tömböt alkotnak, a rétegek optikailag azt a látszatot keltik, mintha bepillantást nyerhetnénk a test belsejébe, a szobor lelkébe. A Koncentráció fiatal háromdimenziós alakja olyan arctalan, egyéniség nélküli figura, akit testhelyzete, mozdulata emel ki az átlagból. A Korlát II. (2019) címet viselő acélszobrán szinte ugyanaz a lány látható. Fekete emelvényen ülve lábait most felhúzza, kezeit térdeire támasztja. Az archaikus szobrok rendíthetetlenségével néz maga elé.

Majoros Áron Zsolt: Koncentráció. 2019, inox, 90 x 77 x 46 cmMajoros Áron Zsolt: Koncentráció. 2019, inox, 90 x 77 x 46 cm

A Mellényes (2020) inoxból készült állószobra habár ugyanazzal a technikával készült, mégis modernebb hatást kelt. Az akt nyakába a szobrász egy vörös mentőmellényt helyezett, megbontva ezzel a test zárt tömbjét, kontúrját. A rikító szín alatti alak mintegy ugrásra készen várakozik. A lábujjhegyen álló test megfeszül, kezeit leszorítja, és bár nem tudjuk, milyen veszélytől menekülne, testtartása elszántságot sugároz. A másik két archaikusabb, időtlen nyugalmat árasztó szoborhoz képest nyugtalanítóbb, többféle értelmezést lehetővé tevő kompozíció, amely jól jelzi Majoros továbblépését saját útján.                

Az acélképek különös részét képezik Majoros Áron kiállításának. A fekete és fehér keretekben látható éles fűrészlapok között piciny szék, fa, egy egész város képei bújnak meg. Életünk, környezetünk elemei bizarr, ijesztő kontrasztot alkotnak az őket szétmorzsolni képes acélfogakkal. De úgy is felfoghatjuk, hogy a fűrész hiányzó fogazata helyén, mintegy általa jöttek létre ezek a játékszerű elemek. Habár a kiállított képek 2016 és 2017 között születtek, arról vallanak, hogy Majoros mindig nyitott az új médium felé tett kísérletezésre. Uralkodó elemük az erőteljesen plasztikus fűrészlap, egy szerszám, amellyel lapszerű formák vághatók ki – ezek és negatívjuk alkotják a kompozíciót, plasztika és kép kiegészítik egymást.

A három műtípust bemutató tárlat ezzel az ízelítővel igyekszik átfogó képet adni Majoros Áron alkotói pályájáról, de főként a legújabb, arctöredékeket ábrázoló objektekre fókuszál. Ezek létrejöttére erősen hatott a világjárvány és a kollektív tereken hordott maszk – mesélte a művész. Az emberek közötti kommunikációból a letakart arc miatt eltűntek a finom rezdülések, a mimika. Ez a változás inspirálta a fragmentumok megalkotásánál, amelyeknek formába öntéséhez egy új médiumot, az üveget használta. Egész alakos és életnagyságú szobrai helyett a hangsúlyt a kitakart és alig látható emberi arc részleteire helyezte át.  Percepciók-sorozat (2020–2021) különös, fapálcára feltűzött, színes üvegből készült művek, amelyek narancssárgában, zöldben és lilában „izzó” vagy szürke, nyalókaformájú, áttetsző női fejek. Lapformájukból következően csak egy szeletét ábrázolják az arcnak, olykor még azt sem, hiszen felfelé néznek vagy egy vékony profilt látunk. Az anyag valóban emlékeztet gyermekkorunk nyalókájára, amely egyre vékonyodott, és végül eltűnt. Ilyen tűnékenyek ezek az arcok is.

Majoros Áron szobrászatának két legjellemzőbb, egyedi vonása következetesen megjelenik a Percepciók-sorozaton is: a testnek (arcnak) lapokból való felépítése, jelzése és az átláthatóság. A test vagy arc hiánya, amit gondolatban kiegészíthetünk. Olyan prototípusok, amelyek annak ellenére is fel- és megismerhetetlenek, hogy egyik művének modellje Döbrösi Laura színésznő. Az Influence/Hatás kiállított munkái – a három műtípus együttes bemutatásával – izgalmas módon vázolják fel Majoros pályaívét, és azt, ahogyan a művész képes új és új formát, megközelítési módot találni az emberi belső feltárásához, mindezt szervesen, egymással könnyedén összekapcsolható, kiegészíthető alkotásokkal.

 

A képek a Momkult - Hegyvidék Galéria jóváhagyásával. A fotókat Egressy Orsolya készítette.

Influence/Hatás
Majoros Áron Zsolt kiállítása július 10-ig tekinthető meg a Hegyvidék Galériában. További információ a galéria honlapján
Helyszín: Hegyvidék Galéria • 1126 Budapest, Királyhágó tér 10.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Takáts Fábián --

Takáts Fábián vagyok, művészettörténész. A 20. század művészetével foglalkozom kurátorként, műtárgyleíróként, kutatóként, mikor mi adódik. Írásaim is erről a területről szólnak.


További írások a rovatból

art&design

A QAnontól a Snapchat diszmorfiáig A QAnontól a Snapchat diszmorfiáig
Az #IFeelSeen című kiállítás elméleti kereteiről
art&design

„Mégis vitték valamire” – női sorsok feketén-fehéren „Mégis vitték valamire” – női sorsok feketén-fehéren
Élménybeszámoló a 2B Galéria „A numerus clausus és a lányok” című kiállításáról
art&design

Savban bomló testek a nevetőgázzal telefújt műhelyben Savban bomló testek a nevetőgázzal telefújt műhelyben
Interjú Győrffy Lászlóval és Kis Róka Csabával A test ördöge című kiállítás kapcsán
art&design

Játszd újra! Játszd újra!
Molnár Judit Lilla: Tervezett véletlen című tárlata a Budapest Galériában

Más művészeti ágakról

Tarek Boudali: 30 nap maximum
építészet

Gyárépületből kreatív műhely Gyárépületből kreatív műhely
Megalakult a Goldberger-kollektíva
gyerek

Jancsótól Nolanig, ballagási cipőben
Folytatódik az új tanévben a SuliMozi


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés