bezár
 

zene

2021. 07. 27.
Hiába tömjük magunkba az élményeket, ha nem tudjuk megemészteni
Három koncert a Veszprémi Régizenei Napokról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bár a középkortól bécsi klasszikáig terjedő zenei repertoárt felvonultató régi zenés mozgalom Magyarországon is egyre nagyobb teret hódít, nincs túlzsúfolva a koncertnaptára annak, aki kifejezetten ilyen zenéket szeretne hallgatni. A Veszprémi Régizenei Napok 9 koncertjét a minőség és kifinomultság jegyében szervezték a korhű zenék kedvelőinek.

Rögtön felvetődik a kérdés, mitől korhű egy zene? A korhűség többrétű – ahogy a Veszprémi Régizenei napok honlapján tájékozódtam – a zenei anyag (ld. eredeti kódexek, kéziratos kották, eredeti notáció) mellett korhű hangszerek használatát, a korhű játékmódot (ez nemcsak a hangszerjáték-technika, hanem a díszítések rekonstruálását is érinti), illetve a korhű játékkörnyezetet jelenti. A Veszprémi Régizenei Napok első három koncertje megmutatta, hogy a historikus zenélés mennyire sokszínű koncertezést tesz lehetővé.

prae.hu

A koncertek helyszínül szolgáló, fantasztikus akusztikájú Veszprémvölgyi jezsuita templom története messzire nyúlik a múltba, egészen 1018-ig, ekkor alapította Szent István, fia bizánci felesége kíséretében érkező apácák számára a kolostort. A legenda szerint itt hímezték Gizella királyné palástját. A kolostorromok mellé épített jezsuita barokk templom egyhajós, puritán belső tere jó választás volt a rendezők részéről. Nem mellesleg gyönyörű sétáló útvonal vezetett a templomhoz a Séd patak partján.

A spanyol Tasto Solo együttes La Flor en Paradis címet viselő koncertje nyitotta meg a koncertsorozatot, mely a 13 század végi, 14. század eleji spanyol és francia zenékből nyújtott színes válogatást. A motetták mellett az együttes az Ars Antiqua és a korai Ars Nova jellegzetes műfajaiból is válogatott, mint például az organum-florido (hosszú értékekbe szervezett gregorián ének, amelyet gyors és virtuóz díszítések vagy középkori megnevezésükkel "virágok" díszítenek), latin szekvenciák, hangszeres darabok vagy a miserend egyes tételeiből. Az énekes darabok a korabeli Mária kultusz köré szerveződtek, szövegviláguk sokféle nyelvi réteget egyesített: szent szövegeket, erotikus költeményeket például.

Nem titkolom, hogy nagy rajongója vagyok az együttesnek és már több évvel ezelőtt felfigyeltem Guillermo Pérez organettojátékára és zenei munkásságára. A július 19-i koncert főszereplője is a művészeti vezető hangszere, az organetto (angolul ’portative organ’) volt. A combra helyezett miniorgonán a bal kezével fújtat a játékos, míg a jobb kezével billent a játékasztalon, általában a hüvelykujjal lenyomva a fő hangokat, míg a többi ujj díszít. Pérez, az együttes alapítója és művészeti vezetője elmondta, hogy az organetto hangszíneit úgy kell „kikeverni”, ahogy egy énekes játszik a hangjával, vagy ahogy egy furulyás képzi a hangokat. A szuggesztív hangzásvilágú hangszer mellé dob, fidula és énekhang társult.

Osztanom kell Johannes de Grocheo véleményét, aki azt írta 1300 táján, hogy „az effajta zene nem való a köznép fülének, mivel ők nem tudják kellően értékelni annak finomságát és így élvezni sem képesek. Ehelyett inkább a papság és mindazok előtt kell játszani, akik a kifinomultságot keresik a művészetben.” Átfordítva a mai viszonyokra a párizsi doktor gondolatát, legalább olyan zenei képzettséggel, befogadói érzékenységgel volt érdemes beülni a Tasto Solo koncertjére, mint egy kortárs komolyzenei, vagy jazz koncertre. A közönségen látni véltem ezt az értést, mindenki nagyon koncentráltan figyelte a zenészek szoros, virtuóz „dialógusait”. Mivel a középkori zene hangszeres tánczenéjéről egyébként sem maradtak fenn kották, így a rekonstrukció nagy mértékben hipotéziseken alapuló, főként elméletközpontú zenei traktátusokból körvonalazódó, erősen improvizatív zenei tevékenység. Guillermo Pérezék profizmusa nemcsak a fantasztikus középkori ritmusképletekkel való játékban nyilvánult meg. A mise en scéne eszköztárából a színpadi elrendezés, a hangszeresek mozdulatai mind a középkor világának illúzióját keltették: minden játékos ugyanazon a helyen, körülbelül lineárisan helyezkedett el a színpadon, így az volt az érzésünk, mintha egy középkori miniatúra elevenedett volna meg.

A motetták közül a kiemelkedően szép és élénk Quand repaire la verdor-ban az énekszólamé volt a főszerep, egyébként a többi azonos műfajú darabokban a kvint hangközös harmóniák annyira felerősítették a hangszerek hangját, hogy az énekesnő Anne Kathryn Olsen hangja olykor teljesen beolvadt az organetto hangjába. (Persze ez tudatos játék is volt a felhangokkal.) Az inkább meditatív énekes darabokat vérpezsdítő hangszeres darabok váltották: volt arab zenére emlékeztető dobszóló, filmzenének is beillő organetto-dob kettős és népi dallamvilágú fidula játék.

A második nap estéjén a Recurring Company elektronikával dúsított késő reneszánsz, kora barokk kamara koncertjét hallhattuk. Az együttes 2017-ben második helyezést ért el a La Stravaganza nemzetközi kamaraversenyen. Repertoárjuk a 16. századi angol, német és olasz reneszánsz művektől egészen az érett barokk német és francia művekig terjed. Edőcs Fanni, az együttes karizmatikus csembalistája elmondta, a régizene előadásának lehetséges útjait keresik: az autentikus játékmód mellett a régi zenék párhuzamba állítását kortárs művészetekkel, autentikus és szabad improvizációt és ezek átmenetét, régi művek és live samplinggel való feldolgozását.

A Recurring Company koncertprogramja a kora barokk ismert zeneszerzőiből csak Monteverdit emelte be műsorába, egyébként a kevésbé ismert kismesterek (Lawes, Valderrabano, Salverde, Frescobaldi) műveiből építették föl műsorukat Metamorfózisok címadással, ami a reneszánsz zene korabarokká alakulására utalt. Mivel nem volt nyomtatott műsorfüzet, kérdéses, hogy a közönség mennyire tudta nyomon követni a műsor egyes darabjait. De talán ez volt a legnagyobb „hiba” az este során. A canzonék, fantasiák enyhén mélabús zenei világát abszolút kiváló stílusérzékkel kivitelezte az alapvetően háromtagú együttes (Illés Szabolcs-hegedű, Regős Júlia gamba, ének, Edőcs Fanni – csambaló, orgona). Kiemelném a hegedűs Illés Szabolcs remek díszítőtechnikáját.

Érdekes hangkísérlet volt az elektronikával, elektronikus komponálással való zenei közjáték Márfi Eszter közreműködésével. A tisztán hangszeres darabok közt elhelyezett elektronikus zenét Márfi Eszter azok alapján a szóló hangszeres darabok alapján készített hangmintákból rakta össze, amelyeket a zenészek előzőleg feljátszottak neki a lakásán. Az eredeti darabok karaktere és a modern elektronikus fantáziák közt nem volt hangulatbeli törés, igaz, azt sem éreztem, hogy hiányérzetem keletkezett volna ezek nélkül a rövid hangkísérletek nélkül. 

A koncert záró részében felhangzó olasz barokk darabok felpezsdítették a hangulatot. Girolamo Frescobaldi olasz orgonavirtuóz Cosí mi disprezzate kezdetű énekes passacaglia-ja igazi barokk slágernek számít a régizenések körében. A táncos lüktetésű, szenvedélyes, fokozódó ritmikájú darabot jó stílusérzékkel, szép fénnyel, bátran énekelte Regős Júlia. Összegezve a második nap koncertjét, a közönség bepillantást kapott a kora barokk gazdag variációs zeneirodalmába a korra jellemző friss, kissé nyers hangzásvilág autentikus előadása alapján.

A Recercare Régizenei Műhely Petrarca születésének évfordulója apropóján megzenésített Petrarca verseket tűzött műsorra a 14-17. század időszakából, ami egy elég sokszínű, ám hangulatilag egységes zenei anyagot eredményezett: Dufay, Landini a középkor híres zeneszerzőit, Mudarra, Ortiz, Falconieri követte, és az olasz késő reneszánsz Sigismondo d’India, Peri, Verdelot zárta. A Recercare Régizenei Műhely 2013-ban azzal a céllal jött létre, hogy elsősorban a Veszprém vonzáskörzetében élő, vagy oda valamilyen szállal kötődő, régizenével foglalkozó muzsikusoknak lehetőséget biztosítson együtt gondolkodásra, kísérletezésre és koncertezésre. A műhely nem csak állandó tagokból álló, kötött formáció, hanem egyfajta valódi befogadó műhely. Ennek eredményeképpen a tagok létszáma is változik annak függvényében, hogy éppen milyen zenével foglalkozik az együttes. Nem árt tudni, hogy ez egész Veszprémi Régizenei Napok a Recercare működéséből nőtt ki.

A július 20-i koncert vendégművésze Kállay Katalin furulyaművész volt, Reményi Árpád lanton, Kallai Nóra szoprán és basszus gambán, Sipos Csaba klaviorgánumon és ütőkön játszott, Suda Magdolna énekelt. Talán nem ez volt a Recercare legjobban sikerült koncertje, nekünk hallgatóknak, befogadóknak így is lélekemelő élmény volt az este, még ha a zenei anyag válogatása túlságosan is a mélabú irányába húzta a hallgatókat. A legnagyobb élményt Kallai Nóra gambajátéka és Kállay Katalin furulyajátéka adta, akik kőkemény profizmussal és kellő elánnal kivitelezték a rájuk eső diminuált részeket, improvizációkat és díszítéseket. A megzenésített Petrarca szonettek ritmusa leginkább egy lassú, vontatott, elmélkedő sétára emlékeztetett, megzenésítésük jól illusztrálta ezt a világnézetnek tekinthető melankolikus hangulatot. A Recercare koncertek védjegye, hogy a zenék mellé felolvasás is jár. Kovács Előd értőn és érzőn tolmácsolta a Daloskönyv koncertre válogatott darabjait.

Csak sajnálhatom, hogy nem tudtam maradni a Veszprémi Régizenei Napok további koncertjein, lemaradva olyan előadókról és együttesekről, mint a Budapest Bach Consort, a francia Les Bass Réunies, Concerto Armonico, Orlando Énekegyüttes, Nagy Csaba, Tóth Emese Gyöngyvér.

Fekvő kép a fejlécben: Csikai Gabriella:
A Recercare Régizenei Műhely van lantossal, énekesnővel, furulyással

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Tímea --


További írások a rovatból

Danczi Csaba László emlékére
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Beszélgetés Kovács Tamás színművésszel a KultúrArc eseményén
Tudósítás az első DIA filmklubról
art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés