bezár
 

art&design

2022. 10. 05.
Az akvatikus szentélyről
Lak Róbert kiállításmegnyitójáról az ISBN könyv+galériában
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Ugyan a strandszezon már jócskán véget ért, alámerülésre invitálta a látogatókat a Víg utcai ISBN könyv+galéria szeptember 27-én, Lak Róbert Found Nature című kiállításának megnyitóján. Lak ambiciózus helyspecifikus installációját Nemes Z. Márió költő és esztéta beköszöntője avatta fel, majd Roncsák Marcell misztikus dallamait is élvezhették az este résztvevői.

A beharangozottakkal szemben a beltéri megnyitón egy csepp víz sem fenyegette elázással a kíváncsiskodókat, mert Lak Róbert művészeti praxisának még nem része ez az alapelem. Érdemes nyomatékosítani ezt a határozószót, mivel a szabadkai születésű alkotó érdeklődése médiumok terén szerteágazó. Eddigi karrierje főként a festészet köré összpontosult, képei számos csoportos és egyéni kiállításon szerepeltek Franciaországban, Szerbiában, Magyarországon, Szlovákiában és Romániában az elmúlt évek során. Azonban Lak művészeti közege mindig éppen az, amit az általa kifejezni kívánt koncepció megkövetel. Így történt, hogy életében most először a teljes teret betöltő, uszadékfából, kőből és fénymintázatokból álló installáció mellett döntött, hogy egy másfél éve formálódó ötletet életre keltsen.

A Found Nature névre keresztelt munka debütálása az egész galériát megtöltő közönség jelenlétében, Nemes Z. Márió szuggesztív, humoros beszédével indult. Nemes kommentárja először felhívta a közönség figyelmét a talált tárgyak meglelésének és interpretációjának „oroszrulett” játékára a művészet történetében, főleg a Duchamp-féle readymade forradalomtól kezdődően. A költő beemelte a gyártás és gyártódás fogalomkörét is, hogy ezúton tematizálja a művészeti jelentésadás és -nyerés komplex, morális kérdésektől hemzsegő problematikáját. Habár Nemes kritizálta az ideológiai readymade-k gyakori hajlamát a természetesen talált tárgyak jelentésének és esztétikumának elnyomására, az ISBN tárlatát ebből a szempontból figyelemreméltó kivételként értelmezte.

Lak Róbert akvatikus múzeumát azért érzem kifejezetten izgalmasnak, mert vannak ugyan ökológiai olvasatai is, mégis a fenti modellel szemben nem tudunk elvonatkoztatni az anyagok saját esztétikai akaratától, attól az erőtől, ami azt akarja, hogy felfedezzük... [A Found Nature] a látogató immerzív bekebelezésére törekszik, hogy ezáltal mi is a gyártódás részeivé váljunk, vagy felismerjük, hogy mindig is a részei voltunk.

 

Nemes Z. Márió azzal tetőzte gondolatmenetét, hogy rávilágított a térinstalláció fizikai szabályokat meghazudtoló, őselemek között álló minőségére, amely a nézőket szokatlan, bizonytalan befogadói helyzetbe kényszeríti – a szó szoros értelmében. A költő szerint mind a térben elhelyezett uszadékfák és kőformációk, mind a mélyvízhez hasonlatos atmoszférába csöppent emberek is „morfolódnak,” azaz változnak, alakulnak, így a megszokottnál aktívabb résztvevői állapotról beszélhetünk a kiállítás kapcsán.

A pincehelyiségben berendezett tárlat sejtelmessége nem csupán a félhomályban megbúvó, vetíttet hullámmintákban táncoló fadaraboknak volt köszönhető, hanem Roncsák Marcell elektromos gitáron megszólaltatott melódiáinak is. A rítikus, hömpölygő zene fokozta az installáció majdhogynem pszichedelikus erejét, arra késztetve a látogatókat, hogy a teremben időzve átadják magukat a zenei-képi-térbeli impulzusoknak, és beleolvadjanak a Lak Róbert által megidézett tengeralatti világba. Mivel a művész fontosnak tartotta a muzikális komponens szerepét, ez a kiállítás nyitvatartása alatt felvételről hallható, így azok a látogatók is élvezhetik, akik lemaradtak a szeptember 27-i megnyitóról.

MegnyitóRoncsák Marcell előadása a megnyitó után. Fotó: ISBN könyv+galéria © Lukács Máté 

Ahogy kifele kerestem az irányt az ISBN-ben létrehozott Atlantiszból, elgondolkoztam azon, mégis hogyan nézhetett ki a budapesti művészeti szcénában egyedinek számító projekt installációs folyamata. Lak Róbert kérdésemre válaszolva elárulta, hogy az imént 2,5 tonna kövön sétáltam végig, melyet család és barátok segítségével 2 nap alatt 8 ember szállított el Csepelről és hordott be a kiállítótérbe. „A bontásra még nem is akarok gondolni!” – nevetett a művész, aki saját munkásságának újabb állomásaként fogja fel a Found Nature-t, léptéke, koncepciója, és médiuma szempontjából egyaránt. Ez semmiképp sem jelenti, hogy Lak teljesen felhagy a festészettel, hiszen az ISBN-ben megtekinthető installációval párhuzamosan októberben 7-ig a Red Door galériában is kiállít. Az utóbbi tárlata Found in Nature cím alatt jeleníti meg a képeket, melyeket az ISBN-ben található természetes tárgyak sokoldalú alkotói folyamatának gerinceként inspiráltak.

Külön is megállja mindkettő kiállítás a helyét, mivel két teljesen más szeletét mutatják be ugyanannak az anyagnak. Sőt, én azt éreztem, hogy egy helyen nem férnének meg, a meleg tónusú festmények megölnék a helyspecifikus installáció terét. Viszont izgalmas lehet a befogadó számára fellelni a párhuzamokat, amennyiben a ISBN-be és a Red Door-ba is ellátogat” – vélekedett Lak Róbert, ahogy a száraz, földöntúli belső térből kilépve visszatértünk az esős utcára.

megnyitóMegnyitó. Fotó: ISBN könyv+galéria © Lukács Máté 
Found Nature
A kiállítás október 22-ig tekinthető meg az ISBN könyv+galériában keddtől péntekig 12:00-től 18:00, illetve szombatonként 14:00-től 18:00 óráig. További információ ezen a linken érhető el, a Red Doorban október 7-ig látható kiállítás részletei pedig itt. A zene Roncsák Marcell munkája, kurátorok Lak Róbert és Lantos Csenge. Fotók Lukács Máté, az ISBN könyv+galéria jóvoltából.
Helyszín: ISBN könyv+galéria • 1084 Budapest, Víg utca 2.
nyomtat

Szerzők

-- Szurop Szonja --


További írások a rovatból

art&design

Nagyívű nemzetközi kiállítás nyílik a Deák17 Galériában
Az antropomorf jelleg mint animációs karaktertipológiai megközelítés
art&design

Koleszár Stella kiállítása a Kis Présházban (1111 Budapest, Bartók Béla út 44.)


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés