bezár
 

irodalom

2022. 10. 05.
Bunki, város, idegenség
Veszprémi Szilveszter könyvbemutatója a Kis Présházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Október 1-jén került bemutatásra a Kis Présházban Veszprémi Szilveszter debütkötete a Helyek, ahol rám öröm vár (Prae Kiadó). A szerzővel Pion István beszélgetett. Kezdésképpen fontosabb életrajzi adatok bemutatása majd pedig felolvasás következett.

Veszprémi költői pályáját a Független Mentorhálózattól számítja. Fontos fordulópontnak a JAK-táborokon való részvételt, a Törzsasztal-műhely alapítását és a Móricz Zsigmond-ösztöndíj elnyerését nevezte meg. Egyszerre tekinti mindezeket szerves folytatásnak és egy folyamat kezdetének. Deres Kornéliát idézve a Független Mentorhálózat alapítását kardinális
irodalomtörténeti eseménynek tartja. Veszprémi mentora Zilahi Anna volt. Kettejük egymástól eltérő versnyelve nagy segítség volt abban, hogy a szerző el kezdjen gondolkodni azon a hagyományon, melyhez tartozik. Zilahi azon kevés mentor közé tartozott, akik különösképpen nagy figyelmet szenteltek annak, hogy mentoráltjuk minél több szereplőt megismerjen az irodalmi intézményrendszeren belül. A közös munka a kötet újragondolásához is hozzájárult. Az eredeti
koncepcióval ellentétben a szerkezet nem oszlik ciklusokra, hiszen a szerző szövegei témájuktól függetlenül azonos figyelmeket jelenítenek meg, melyek középpontjában az idegenség-tapasztalat áll. A Gömböc című vers kerül elő, mint egy olyan, mely véletlenül született. A fő kérdéskör Veszprémi számára abban állt, miért érzi azt, hogy nem képes zsoltárokat írni. Hasonló a viszonya az önéletrajziság kérdéséhez. A „bunkiépítés” motívumáról például azt gondolja, hogy bár játékba hozza az otthonosság kérdését, tudatos szimbólumrendszer-építésben nem gondolkodott.

prae.hu

Pion menetrendje szerint a beszélgetés még azon a ponton jár, ahol a kötet külsejére koncentrálnak, innen haladnak befelé. A borító színe az első változatban sárga és rózsaszín lett volna, végül a kiadó érveinek hatására lett rózsaszín a kötet. A borító mintája pedig egy spagettit ábrázoló festmény, melyet többféleképpen lehet értelmezni. Veszprémi saját megfejtéseiként a várost és a labirintust említi. Legnagyobb kihívásként az életben azt gondolja, hogy fiatalkorától fogva családjával folyamatosan egyre nagyobb településekbe költöztek. Pécsen középiskolás és kollégista volt. Itt találhatók meg az identitáskeresés korai csomópontjai. Szegedről a szerző úgy gondolta, ebben a városban fogja igazán megélni a maga melegségét. Elvontabb szinten a legfőbb belső küzdelemként az sejlik fel, hogy befejezze az apaversek írását. 

A kötet három mottója kapcsán nem szerzőket, hanem idézeteket választott. A szövegek nagyban meghatározták, mit gondol a kötet kérdésfeltevéseiről. Ocean Vuong önéletírásai azt mutatták meg számára, hogy a traumák és a tabuk kimondása poétikává válik. A Paul Auster szövege egy olyan utópia, mely nem ismerteti a rendszert, ellenben él benne. Elizabeth Bishopban az fogta meg, milyen egyszerűen és átélhetően beszél a veszteségélményről. Hajlamosak vagyunk romantizálni életünk eseményeit, idővel viszont rájövünk: minél több veszteség ér minket, az annál inkább rendben van. „A helyek ahol rám öröm vár”, olyan szöveg, melynek évről évre gyarapodott a jelentéstartalma. A lírai én Veszprémi reményei szerint „beleöltözött” a címbe. Az, hogy a mottók szerzői között nincsen magyar szerző, nem volt tudatos választás számára, azt gondolja, az lehetett a háttérben, hogy a magyar nyelvre lefordított világirodalom szókimondóbbnak tűnik. Ugyanakkor Lesi Zoltán Magasugrás című kötete lenyűgözte. A könyvészeti munka és poétika minősége miatt lehetőség volt számára, hogy a Prae-nél jelenjen meg a kötet, és hogy Péczely Dóra legyen a szerkesztője. A közös munka termékenynek bizonyult, a szerkesztő képes volt rákérdezni olyan dolgokra, melyek a régen írt szövegeket is új megvilágításba helyezték. Pion szerint a versek száma szokatlanul nagynak tűnik egy átlagos debüthöz képest. A szerző szerint a terjedelem elsőre számára is ijesztően nagynak tűnt, azonban úgy gondolja, a végeredmény koherens és befejezett. 

Kötetének atmoszférájára vonatkozó kérdésre válaszolva úgy látja, nem képes jelen állás szerint megmondani magáról, pozitív embernek tekinthető-e. Előremutató élményként nevezi meg, hogy a problémáit megbeszélte egy pszichológussal. Úgy érzi, a kötet igyekszik egészséges lenni még akkor is, ha az apa karakterével szemben bizonyos helyzetekben igazságtalan. Bízik benne, hogy befogadói oldalon megképződik a traumák kimondhatóságának érzete. Korábban identitásának elemei különböző helyszínekhez kötődtek, a kötet megírása után nem tűnnek tova Baranya határainak átlépésekor. A balkezesség, a blogírás és a melegség olyan jelenségek számára, melyek miatt mindig ki fog lógni az őt körülvevő társaságokból, azonban megtanulta kezelni a helyzetet. 

Zárásként még felolvassa csevegésről szóló versét, mely az idegenség-tapasztalat kezelési stratégiáira reflektál. Ennek kapcsán szóba kerül az is, hogy a költőség kisebbségi identitásként tételeződik Veszprémi számára. A slam körébe tartozó szövegeit ma már klisésnek látja, ezért egy sem került be közülük a kötetbe. Nem csak slam-, de lmbt-kötetet sem akart írni, hiszen ő más hagyományok felől érkezik. Szerette volna elkerülni, hogy a kritikusok pusztán egy-egy címke mentén olvassák azt, amit letesz az asztalra.                             

                                                                                                                               

Fotó: Mariia Kashtanova

nyomtat

Szerzők

-- Hegedüs Benjámin Jutas --


További írások a rovatból

Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
irodalom

Bemutatták Závada Péter Éngép című verseskötetét
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025

Más művészeti ágakról

Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare
Tudósítás a 17. KAFF Kecskeméti Animációs Filmfesztiválról
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés