film
Az első John Wick film 2014-es bemutatójakor kevesen gondolták, hogy 2023-ban is arról fogunk beszélni, hogy a Keanu Reeves által megformált címszereplő hogyan száll alá Dante poklába és teszi el láb alól azokat a bérgyilkosokat és maffiózókat, akik az útjában állnak. Az egész azzal kezdődött, hogy a visszavonult és feleségét gyászoló John Wicknek megölték a kutyáját, aki egyben az utolsó köteléket jelentette a szeretett nőhöz és a „normális” élethez. Miután elvették tőle a gyászolás esélyét, felébresztették a benne lakozó szellemet, a könyörtelen Baba Yagát, aki fekete öltönyét leporolva, fegyvereit a pince mélyéről előásva indult el bosszúhadjáratára. A bosszú azonban csak további vérrontást szül, a „szemet szemért, fogat fogért” elv hivatásos gyilkosoknál kiváltképp működik, ezért is lett a John Wick-sztoriból komplett franchise. A szikár, stílusos, orosz maffiát és New York-i közeget bemutató első részt követték a folytatások, melyekben emelkedtek a tétek, bővült az egzotikus helyszínek sora, és természetesen a járulékos veszteségek sem lettek kisebbek.
![]()
Ahogy John Wick felkeresi a régi helyeket és személyeket, úgy rajzolódik ki a bérgyilkosok alvilága és sajátos szabályrendszere, hierarchiája: hullákat és vérfoltokat eltűntető takarítószemélyzet, aranyérmék, a semleges területnek számító Continental globális hotellánc, a mindenek felett álló Kör (High Table), márkik és csavargók, anakronisztikus tárgyi világ és mitológiai utalások.
A kaszkadőr múltját ügyesen kamatoztató rendező, Chad Stahelski (többek közt Keanu Reeves dublőre volt a Mátrixban) remek ritmusérzékkel és kreatívan komponálja meg a testközeli harcokat és a tömegjeleneteket, miközben a fikció egyre inkább elrugaszkodik a valóság talajától, és az alkotók szabadon játszanak az általuk kreált elemekkel és szereplőkkel. Olyan ez, mint a Dungeons & Dragons, csak itt sárkányok helyett bérgyilkosok a karakterek.
A John Wick: 4. felvonás ott folytatja, ahol a harmadik, a Parabellum véget ér. John a lövést és a többemeltnyi zuhanást túléli, és az hajtja, hogy végleg leszámoljon a Körrel. Az Arábiai Lawrence-t idéző sivatagi felvételben látjuk, ahogy megöli a szervezet éppen aktuális vezetőjét, azonban a Kör olyan neki, mint Hydra Herkulesnek – amint levágja az egyik fejét, nő helyette egy másik. Az ördögi körből csak úgy tud kiszállni, ha párbajban győzi le a Kör élére kinevezett Marquis Vincent de Gramont-t, aki időközben John korábbi szövetségesét, a New York-i Continental Hotel igazgatóját, Winstont már kellőképpen megleckéztette, valamint 20 millió dolláros vérdíjat tűzött ki John Wick fejére. A hajtóvadászat során elrepülünk Oszakába, Berlinbe és Párizsba, látványos akciószekvenciák és ősi rítusok követik egymást, és új karaktereket ismerünk meg.
![]()
Osakában találkozunk az ottani hotel igazgatójával és annak lányával, akik Johnt védve, majd vele karöltve küzdenek meg a rájuk uszított harcosokkal. Az akciómusical első számához érkezve a cselekmény még el sem indult igazán, de mi kapunk egy tükrök között, fényáradatban úszó leszámolásmenetet, melyben John a vak Caine személyében méltó ellenfélre talál.
Caine-t a márki a lányával zsarolva tartja a markában, így hiába, hogy Johnnal egykor barátok voltak, most az a feladata, hogy kivégezze őt. Ugyancsak itt kerül a képbe a Senki néven futó nyomkövető-bérgyilkos, aki a pitiáner bűnöző vonalat képviseli, alkudozik, majd a végére a néző szerepét veszi fel. A negyedik részben szintén felbukkan a csavargók királya, aki a párizsi metrókat és csatornákat is jól ismeri.
![]()
A John Wick-filmek különlegességét az adja, hogy a több forrásból (görög mitológia, keresztény vallás, lovagi kultúra) merítő mítoszrendszer egészül ki az ázsiai filmekre jellemző organikus és folyton megújuló akcióval. Chad Stahelski olyan mesterek nyomdokain halad, mint a kínai John Woo és vibráló neonfényekben tökéletesíti a gun-fu, vagyis a fegyverek és a kung fu ötvözetét. Egyrészt esztétizálja az erőszakot, de közben olyan stilizált párhuzamos világot hoz létre, ahol a civileknek nem eshet bántódása, a gyilkos gyilkost öl. A forgatókönyvírók (ezúttal Shay Hatten és Michael Finch) a történet szintjén jól bevált sémákat használnak, és ezt a biztos sablonokból álló narratívát, akár egy kifestőkönyvet töltik meg különféle motívumokkal, melyhez társul a rendező által behozott akciódramaturgia biztos kezű levezénylése.
A túlnyújtott játékidő nem feltétlenül indokolt, a film mégsem fullad unalomba, ez pedig részben az operatőrnek, Dan Laustsennek köszönhető, aki már-már képregényszerű hatást ér el a világítással és árnyékokkal, valamint a kaszkadőrmutatványokat is izgalmasan veszi fel. A vizuális hatásokat szolgálja a filmekre jellemző változatos zenei körítés, mint a techno, a metál, és a címszereplő témája, melynek szerzői Tyler Bates és Joel J. Richard. A visszatérő színészek mellett (Ian McShane, Laurence Fishburne vagy a nemrég elhunyt Lance Reddick) olyan színészek csatlakoznak a John Wick-univerzumhoz, mint Hiroyuki Sanada, Donnie Yen, az énekesnő Rina Sawayama, valamint a márki szerepében Bill Skarsgård, aki tökéletesen hozza azt a tipikus gonosz figurát, amelyet annyira szeretünk utálni: önelégült piperkőc, extravagáns öltönyökben.
![]()
A negyedik rész látványában grandiózusabb és túlzó, példa erre a berlini vízeséses révparti vagy a párizsi éjszakai hajsza. A felpörgött, fokozott őrületet, vagyis a nagy musicalszámot követi a westernfilmeket idéző higgadt párbeszéd John és valamelyik ellenfele vagy szövetségese között, mint amikor az Eiffel-toronnyal a háttérben John Wick és a márki kártyalapok húzásával döntik el a párbaj feltételeit.
A napkeltekor esedékes pisztolypárbajt megelőzi az eszement párizsi fogócska, melyben mindenki John Wicket akarja megölni. Ez már akcióburleszk a javából. Keanu Reeves pedig valahányszor elesik, autóhoz csapódik, lezuhan valahonnan vagy legurul a lépcsőn, utána mindig feláll, megrázza magát és továbbmegy, vagy inkább cammog. A színész jövőre tölti be a 60-at, már nem olyan fürge, mint egykor volt, de ez semmit sem ront az élményen. A végső összecsapás ideális nyugvópont a szereplőknek és a nézőknek egyaránt. A lezárásban a John Wick: 4. felvonás visszatér oda, ahonnan elindult, a feleségét gyászoló bérgyilkoshoz, aki csak nyugalmat szeretne.
Akik arra vágynak, hogy a negyedik John Wick-felvonás megújítja saját műfaját, azok csalódni fognak, ellentétben azokkal, akik örömmel merülnek el a bérgyilkosok szövevényes és mitikus hálózatrendszerében és szeretik nézni, ahogy Keanu Reeves pergő golyózáporban és pofonok közepette akar eljutni A-ból B-be, miközben a rá vadászó alakokat likvidálja. Mert nekik ez a rész ugyanolyan szórakozást fog nyújtani, mint az előző három. A 4. felvonás tehát rajongóknak kötelező, laikusoknak csak fenntartásokkal ajánlott!
John Wick: 4. felvonás – színes, szinkronizált akciófilm. 169 perc. 2023. Rendező: Chad Stahelski. Forgatókönyvíró: Shay Hatten, Michael Finch. Operatőr: Dan Laustsen. Szereplők: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Bill Skarsgård, Ian McShane, Scott Adkins, Donnie Yen, Clancy Brown. Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott. Forgalmazó: Forum Hungary. Országos bemutató: 2023. március 23.
Képek: Fórum Hungary



